$
פרסום ושיווק

בלעדי לכלכליסט

"כמעט חינם כיסחו אותנו ואמרו לכו לביתן"

ספקים קטנים ובינוניים טוענים כי רגע לפני הרכישה על ידי יינות ביתן קיזזה כמעט חינם מאות אלפי שקלים מהתשלומים המגיעים להם, בלי שהוסכם על כך מראש. רני צים: "לא ידוע לי על חיובים כאלה"

גיל קליאן 08:2504.03.13

חודש לאחר שהושלמה עסקת הענק בענף הקמעונאות, שבמסגרתה נרכשה כמעט חינם של האחים רני ועדי צים על ידי רשת יינות ביתן של נחום ביתן, כעת מתחילים להגיע גלי ההדף. ל"כלכליסט" הגיעו תלונות מצד ספקים הטוענים כי לכמעט חינם חובות כלפיהם. לדברי הספקים, מדובר בקיזוזים חד־צדדיים שביצעה לכאורה ההנהלה הקודמת של כמעט חינם למספר רב של ספקים בינוניים וקטנים בסוף 2012, עוד לפני השלמת המכירה ליינות ביתן.

 

כעת, לאחר השלמת המכירה, אותם הספקים שספגו קיזוזים שכאלה מגיעים אל ביתן כדי לדרוש את כספם בחזרה. ל"כלכליסט" נודע כי מדובר בחובות של כמה מאות אלפי שקלים לספק, המצטברים למיליוני שקלים בסך הכל. סכומים אלו מגיעים כעת למשא ומתן בין ביתן לספקים. גורמים בענף הקמעונאות מעריכים כי מרבית הספקים לא יפתחו בכל מקרה בסכסוכים מול הרשת הממוזגת לפני פסח, כדי שלא לפגוע במכירות החג. הרשת הממוזגת של יינות ביתן וכמעט חינם היא כיום הרשת השלישית בגודלה בישראל מבחינת שטחי מסחר.

 

אחד הספקים הבינוניים סיפר ל"כלכליסט" כי "קיבלנו את התשלום של חודש דצמבר, וגילינו שכיסחו אותנו. הורידו שם סכום גדול מאוד שלא מגיע להם. באנו אליהם (לכמעט חינם - ג"ק) והם אמרו לנו לכו לנחום (ביתן - ג"ק). עוד לא ישבנו בארבע עיניים עם נחום כדי לראות מי אחראי על ההפרש הזה".

 

נחום ביתן רשת שיווק יינות ביתן נחום ביתן רשת שיווק יינות ביתן צילום: שוקה כהן

 

ביתן דורש מהספקים עמלות הסבה

 

אותו ספק סיפר גם כי הסכום שנוכה על ידי ההנהלה הקודמת של כמעט חינם הוא רק עוד פרק במו"מ מול ביתן, שרוצה גם עמלות הסבה מהספקים על כל 36 הסניפים שרכש מהאחים צים. עמלות הסבה הן עמלות שהספקים משלמים על שינוי פורמט הסניף. הקמעונאים בדרך כלל מנמקים עמלה זו בהשקעות שהם מבצעים בסניף, בשיפוצים וציוד, אך ספקים רבים טוענים שעמלה זו היא רק עוד דרך של הרשת להוציא כספים מהספק. עמלה זו עומדת בדרך כלל על כ־5%-3% מהמכירות לתקופה מסוימת של הספק בסניף הרלבנטי.

 

לדברי ספק אחר, "הוא (נחום ביתן - ג"ק) רוצה שנשלם לו הסבה על כל חנות וחנות. אם הוא יגיד שאין ברירה אלא לשלם, אז מה אני אעשה? אני לא מרוויח כאן. הוא רוצה שהספקים יממנו לו את הקנייה". גם ספקים נוספים סיפרו אתמול על קיזוזים שונים שביצעה כמעט חינם, ללא הסכמה מראש, זמן קצר לפני העברת ניהול הרשת ליינות ביתן. חלקם דיווחו על הכפלת הבונוס השנתי שהרשת גובה מהם ללא סיבה, ואחרים על דחיית תשלומים המגיעים להם.

 

בשבוע שעבר פורסם ב"כלכליסט" כי סנו הפסיקה לספק מוצרים לכמעט חינם בהמשך לסכסוך שלה עם יינות ביתן. הסכסוך נובע מדרישה של יינות ביתן לקבל הנחות מוגדלות מסנו בעקבות התרחבות הרשת והגדלת מספר סניפיה. כמו כן, קיימים חילוקי דעות כספיים בין הרשת הממוזגת לתנובה, שככל הנראה נובעים אף הם מקיזוזים ודרישות להנחות מוגדלות מצד הרשת. ביתן דרש בעבר מכמה ספקים דחיית תשלום ב־30 יום כדי להרוויח אשראי נוסף שיסייע למימון רכישת כמעט חינם.

 

ענק קמעונאות עם 64 סניפים

 

כמעט חינם נרכשה על ידי יינות ביתן לפי שווי חברה של 350 מיליון שקל. השלמת העסקה, שזכתה לאישור רשות ההגבלים העסקיים, יצרה ענק קמעונאית בפריסה ארצית עם מחזור מכירות של כ־3 מיליארד שקל, 64 סניפים ושטחי מסחר של כ־70 אלף מ"ר. חלק ממימון העסקה התבצע באמצעות דיבידנד של 83.1 מיליון שקל, שכמעט חינם חילקה לבעלי מניותיה לאחר הרכישה. דיבידנד זה מומן באמצעות אשראי בנקאי.

 

יינות ביתן העבירה בחודש שעבר 156.9 מיליון שקל לצים שיווק, החברה הבורסאית בשליטת האחים רני ועדי צים. כפי שפורסם ב"כלכליסט" את המימון לתשלום זה קיבל ביתן מבנק מזרחי טפחות וקבוצת הראל. שארית התשלום תמורת הרכישה נקבעה ל־30 ביוני.

 

ביתן בחר אתמול שלא לענות לשאלות "כלכליסט" בנושא החובות והקיזוזים, ומסר באמצעות משרד יחסי הציבור שלו כי "איננו מנהלים את יחסינו עם הספקים דרך התקשורת". רני צים מסר בתגובה כי "אני לא יודע על חיובים כאלה, זה פעם ראשונה שאני שומע על זה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x