$
פרסום ושיווק

שנתיים לאחר שהחוק נכנס לתוקף: 35% מהצרכנים לא קיבלו כסף עבור מוצרים שהוחזרו

מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עולה כי חלק מהעסקים בישראל אינם מכבדים עדיין את החוק להחזר כספי עבור מוצרים, אף ש-81% מהציבור מודע לקיומו

אורנה יפת 14:5113.01.13
שנתיים לאחר שנכנס לתוקף החוק להחזר כספי עבור מוצרים, לא מעט בתי עסק אינם מממשים אותו עדיין. 35% מהצרכנים שביקשו להחזיר את המוצר שרכשו נתקלו בסירוב של בית העסק לתת להם החזר כספי, והוצע להם לקבל זיכוי או להחליף את המוצר.

החוק המדובר מאפשר לצרכן להתחרט על קנייה שביצע, להחזיר את המוצר ולקבל עבורו החזר כספי במזומן או באשראי (כפי ששילם עבורו) ולא רק זיכוי.

 

מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה עבור רשות ההסתדרות לצרכן עולה כי 81% מהציבור מודע לקיומן של התקנות. הנתון המעודד הוא שכ-57% מהצרכנים שביקשו להחזיר מוצרים קיבלו החזר כספי כמקובל בחוק ו-41% מתוכם קיבלו את ההחזר ללא כל בעיה, אבל 17% מהצרכנים דיווחו כי קיבלו את ההחזר הכספי רק לאחר ויכוח עם בית העסק.

 

הענף שבו בוצעו מרבית ההחזרות הוא ענף האופנה וההנעלה – 51% מהמוצרים שהוחזרו השתייכו לאופנה, 22% מהמוצרים היו מענף החשמל והאלקטרוניקה ו-10% מתחום כלי הבית. 8% מהמוצרים שהוחזרו היו מענף המזון שאיננו נכלל במסגרת החוק.

 

קניון. מרבית ההחזרות היו בתחום האופנה וההנעלה קניון. מרבית ההחזרות היו בתחום האופנה וההנעלה צילום: עדי זיו

 

מסתבר שלמרות המודעות הגבוהה לחוק הצרכני, רק שליש מהצרכנים מימשו את זכותם לדרוש החזר כספי, וזאת למרות ההתנגדות והחשש שהיה בקרב בעלי העסקים טרום כניסתו של החוק לתוקף מכך שהצרכן הישראלי ינצל את החוק לרעה.

 

לדברי עו"ד ירון לוינסון, מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, "לא ראיתי אף רשת שהתמוטטה כתוצאה מהחוק, למרות החשש שהיה לבעלי העסקים. הצרכנים לא עושים שימוש יתר בזכותם כי לא לכל צרכן יש את הזמן והכוח להחזיר את המוצר סתם".

בטל שלח
    לכל התגובות
    x