$
פרסום ושיווק

הבעלים של רשת באג: "היתה לי תחושה שקטה בחקירה"

עודד מודן נעצר ושוחרר בשבוע שעבר בחשד למכירת מוצרים פטורים ממכס לעובדי הדיוטי פרי. מומחה בדיני יבוא: "קשה להאמין שייצא מכאן כתב אישום"

אורנה יפת והדר קנה 10:0415.11.09

"התחושה שלי בחקירה היתה שקטה: לא הרגשתי שעשיתי משהו רע". כך אמר ל"כלכליסט" עודד מודן, הבעלים של חנות באג בנתב"ג, שנסגרה בשבוע שעבר למשך יום וחצי בעקבות פשיטת רשויות המכס. הפשיטה נערכה על רקע חשדות שבאג מכרה מוצרים פטורים ממכס לעובדי נתב"ג - אף שהחוק מתיר רק לטסים

לחו"ל ליהנות מההטבה. "אנחנו שומרי חוק. לא היתה שום סיבה שבעולם לסגירת החנות, ואני מקווה שצדקתנו תצא לאור".

 

לדברי מודן, הוא ובתו נירית, המנהלת את החנות בנתב"ג, לא ידעו על כך שהמוכרים נמנעו לדרוש מהקונים להציג כרטיס טיסה. "נירית ישרה כמו סרגל. הלוואי שכל אחד במדינה היה כמוה".

 

נוסף על בעלותה על באג, משפחת מודן מחזיקה גם ב־33% מצומת ספרים. היא ידועה בענף כמשפחה שקטה והגונה, ולכן דבר המעצר של עודד ובתו הפתיע לא מעט אנשים בענף.

 

בדיקת רשויות המכס, שנעשתה על ידי חוקרים סמויים במסווה של קונים, העלתה שמונה מקרים. "לדעתי, זו מהומה לא מאומה", אומר גורם המקורב לחקירה. "אם יתברר שלא היה כאן יותר מהתחשבות של קופאיות בנסיבות ספציפיות, לא יהיה ניתן לקשר את התיק לבעלי החנות, ולרשות יהיה תיק מאוד קשה להוכחה".

 

גורמים המקורבים לחקירה הסבירו שהחנות נסגרה לצורך החקירה, ככל הנראה כדי לבצע התאמת דו"חות בין ספירת המלאי לבין נתוני הקופות. שמונה הפעמים שבהן בוצעה מכירה ללא הצגת כרטיס טיסה אירעו בתאריכים שונים, מול מוכרים שונים.

 

עו"ד גיל נדל, המתמחה בדיני יבוא ויצוא, מסביר שהפשיטה היא פעולה יוצאת דופן עבור הרשות: "בדרך כלל, גם אם יש חשדות נגד בית עסק, נותנים לו להמשיך לעבוד. אני לא מכיר תיק שבו עסק נסגר ל־24 שעות. יכול להיות שהיו חשדות משמעותיים יותר בהתחלה, כמו הוצאת סחורה מהמלאי ללא רישום, אך עצם העובדה שאין סעיפים כאלו בבקשת המעצר מעידה שהחשדות כנראה לא התממשו".

 

עם זאת, נדל סבור שעדיין מדובר בעבירות מכס חמורות: "העונש המרבי על מסירת טובין פטורים ממכס למי שלא זכאי לקבלן הוא שנתיים מאסר. ואולם, רשות המסים תצטרך להוכיח את מרכיב הכוונה להשתמט ממס או עצימת עיניים של הבעלים. ההגנה תנסה להוכיח שמדובר במקרים בודדים של קופאיות שלא עקבו אחר הנהלים. אם הבעלים יוכיחו שנערכו תדריכים לעובדי החנות שבהם ניתנו הנחיות לדרוש מהקונים להציג כרטיסים, והיו כמה עובדים שלא הקפידו על הנוהל, תהיה להם הגנה טובה. אם לא ננקטו אמצעים סבירים למניעת התופעה, תהיה להם בעיה.

 

"אינני חושב שייצא מהסיפור הזה כתב אישום", מעריך נדל. "קשה לראות בשמונה מקרים משהו שיטתי, בטח כשמדובר בחנות עם זרימת קונים גדולה, שבה בהחלט יכולות לקרות טעויות".

 

מרשות המסים נמסר בתגובה: "שמונת המקרים הם מתוך תשעה ניסיונות קנייה מצד החוקרים. סטטיסטית, זו תמונה חמורה".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x