$
הבריף

שטראוס פותחת חזית מול מי עדן

בעוד מי עדן מהווה כ־20% משוק המים בכדים באירופה, חלקה של תמי 4 עדיין שולי לפי התשקיף, אך אין ספק כי מדובר בהזדמנות עבור שטראוס: הגעתה למשרדים ולבתי עסק תאפשר להדביק למים גם את מוצרי הקפה שלה ולחדור כך לשוק הבריטי.

גלי ברגר 08:5005.07.09

כששטראוס החליטה להיהפך לחברה גלובלית, היא גיבשה אסטרטגיה הכוללת שתי רגליים: האחת של חברת הקפה שתפעל בעיקר בשווקים מתעוררים, והשנייה מבוססת על איתור הזדמנויות בנישות שלא יעניינו חברות גדולות, לפחות לא בשלב הראשון.

 

היתרון היחסי של שטראוס בזירה העולמית הוא הגמישות

שלה והיכולת להיכנס לנישות קטנות יחסית, שאותן ניתן להגדיל ולהצמיח. כך היא עשתה ברכישת יצרנית החומוס Sabra בארצות הברית - שוק שכיום מתחרות בו כל חברות המזון הגדולות. שטראוס גם מצוידת בפפסיקו כשותפה, אך כשרק החלה את דרכה, מעטים ידעו ששוק הסלטים הים תיכוניים יעורר כל כך הרבה עניין. אותו היגיון הוא שעמד לנגד עיניה בהפעלת מקס ברנר בארצות הברית ובמקומות נוספים בעולם.

 

במקרה של שוק המים, קשה לומר שהוא אינו מעניין את החברות הגדולות. נסטלה ודנונה, שהיא גם שותפה של שטראוס במחלבה, מובילות את שוק המים בבקבוקים בעולם, אך שתיהן התנסו בשיווק מים בכדים ויצאו ממנו, לאחר שהבינו כי מדובר בסוג אחר לחלוטין של עסק שהוא בעיקרו בעל אופי שירותי ולא רק בניית מותג ומכירתו לקמעונאים.

 

דנונה פעלה בשוק המים בכדים דרך חברה משותפת שהקימה עם מי עדן הישראלית. יציאתה מהתחום עלתה למי עדן במחיקות ענק שהיא ביצעה ב־2008, שהעבירו את החברה להפסדים על הנייר. יציאת דנונה מהתחום אפשרה את כניסתה של שטראוס, שספק אם היתה מתחרה בשותפתה, ומציבה אותה עכשיו כמתחרה של מי עדן.

 

בעוד מי עדן מהווה כ־20% משוק המים בכדים באירופה, חלקה של תמי 4 עדיין שולי לפי התשקיף, אך אין ספק כי מדובר בהזדמנות עבור שטראוס: הגעתה למשרדים ולבתי עסק תאפשר להדביק למים גם את מוצרי הקפה שלה ולחדור כך לשוק הבריטי. הבעיה - או יש שיאמרו דווקא ההזדמנות - היא שהשוק הבריטי שרוי במיתון קשה, ופעילות המשרדים בו נפגעה קשות. תמי 4 בבעלות החדשה תצטרך להכין את כל התחמושת שלה לימים שבהם שוק הקמעונאות הבריטי יתחיל להתאושש והיא תוכל לקחת ממנו נתח משמעותי ואולי אף להיכנס בדלת האחורית לשוק זה.

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x