$
פרסום ושיווק

שלטי הפרסום בדרכם חזרה לנתיבי איילון

הצעת "חוק השילוט" אושרה על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת והיא צפויה לעלות לקריאה שנייה ושלישית כבר בשבוע הבא. שלטי הפרסום כוסו בינואר 2008 בהוראת בית המשפט, בהמשך לעתירת הגופים הירוקים שדרשו את הסרתם

שאול אמסטרדמסקי 15:1523.07.08
ועדת הכלכלה אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית, את הצעת "חוק השילוט" של ח"כ יורם מרציאנו (עבודה), שתאפשר את חזרתם של שלטי הפרסומת לנתיבי איילון.

 

שלטי הפרסום כוסו בינואר 2008 בהוראת בית המשפט, בהמשך לעתירת הגופים הירוקים שדרשו את הסרתם בטענה כי הצבתם מלכתחילה

לא הייתה חוקית. הצעת החוק צפויה לעלות לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת כבר בשבוע הבא.

 

משרד הפנים יידרש להגיש לוועדת הכלכלה בתוך ארבעה חודשים תקנות שיאפשרו את החזרת השילוט, בשיתוף משרד התחבורה והמשרד להגנת הסביבה. רק לאחר שיתקבל אישור וועדת הכלכלה עבור התקנות, יוכלו חברות הפרסום להחזיר את השילוט על כנו.

 

הצעת החוק אושרה למרות עמדת משרד התחבורה, שטען, באמצעות הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, כי טרם החזרת השילוט יש לבצע מחקר שיבדוק את הקשר בין הבטיחות בדרכים לבין שלטי הפרסומת. זאת על מנת לוודא כי הם אינם גורמים לתאונות דרכים.

 

עם זאת, לבקשתו של ח"כ דב חנין (חד"ש), ניאות מרציאנו להכניס תיקון קל להצעת החוק, לפיו לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תהיה זכות ערעור על כל החלטה של הרשויות המקומיות להתיר את השילוט לאורך נתיבי איילון.

 

לדברי חנין, "אם לא נכניס את השינוי, החוק בעצם ישאיר את החתול לשמור על השמנת, שכן הרשויות המקומיות שיהיו אלה שיאשרו את הקמת השילוט בתחומיהן, הן גם אלה אשר נהנות מהקמת השילוט משום שהוא מזרים כסף לקופתן. חובה להשאיר את הסמכות בעניין גם לוועדה המחוזית לתכנון ולבניה על מנת לאזן בין האינטרסים המסחריים לבין אינטרסים אחרים".

 

בנוסף, בעקבות הפרסום ב"כלכליסט", חזר בו ח"כ מרציאנו מכוונתו לאפשר את הצבת שלטי הפרסומת גם בשטחים בנויים וכן לאפשר את תליית שלטי הפרסום גם על קונסטרוקציות שהקמתן לא אושרה על פי דין.

 

בחברות הפרסום "ברעם" ו"נור", שפרסמו בעבר לאורך נתיבי איילון, בירכו על אישורה של הצעת החוק. גיא בר-עם אמר: "אנחנו מברכים על עוד שלב בתהליך עדכון החוק ומחכים לסיום החקיקה ונפעל על פי הוראותיה. חברי הכנסת שוב הוכיחו את התמיכה בחוק ואנחנו מאמינים כי תהליך זה יימשך גם במליאת הכנסת".

 

חברות הפרסום נעזרו בשירותי משרד הלובינג "גורן-עמיר" ובעו"ד אלון גלרט, לשעבר היועץ המשפטי במשרד ראש הממשלה בתקופתם של ברק ושרון, על מנת לקדם את הצעת החוק. בנוסף, התמיכה בהצעת החוק בקריאה הראשונה התאפשרה הודות לסיכום שהושג בין מפלגת ש"ס לבין חברות הפרסום, בו נקבע כי ועדות הרבנים יוכלו לתבוע הסרת שילוט שפוגע ברגשות הציבור הדתי.

 

יו"ר ועדת הכלכלה, גלעד ארדן (ליכוד), שהתנגד להצעת החוק, תקף בחריפות את חברי הכנסת שהצביעו בעדה. "אין אמנם קביעה חד משמעית לגבי השפעת החוק, אם הוא מסכן את בטיחות הנהגים או אם לאו, שכן מחקרה של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים אמנם יצא אל הדרך אולם לא הושלם עדיין. לכן, ברגע שיש ספק לגבי ההשפעה של השילוט על רמת הבטיחות בדרכים, ויש ספק לגבי מידת הסיכון לגבי חיי אדם, העמדה המוסרית הברורה צריכה להיות שאנו מקפיאים בינתיים את אישור החוק". ארדן הוסיף, כי "להצעת החוק אין הצדקה, מלבד התועלת הכלכלית לחברות הפרסום".

 

בטל שלח
    לכל התגובות
    x