בשנה הראשונה של האחים אמיר: הוכפלו רווחי שופרסל
העלאות המחירים, התייעלות רוחבית מקיפה ולחץ מאסיבי על הספקים הקפיצו ב-106% את הרווח הנקי של הרשת ב-2024 ל-665 מיליון שקל; החברה שנמכרה בפברואר 2023 לאחים יוסי ושלומי אמיר תחלק דיבידנד של 360 מיליון שקל
שנה לאחר שרכשו את השליטה (24.9%) בשופרסל, מציגים האחים יוסי ושלומי אמיר מהפך ברווחי ענקית קמעונאות המזון והפארם - כולל הכפלת הרווח הנקי.
העלאות המחירים, התייעלות רוחבית מקיפה ולחץ מאסיבי על הספקים, הקפיצו את הרווחיות של קמעונאית המזון הגדולה בישראל. זאת בסיוע כיסוי חובות החברה שעמדו על כ-1.22 מיליארד שקל - מהלך שחתך הוצאות המימון.
שינויים אלה באו לידי ביטוח בשורה התחתונה, עם זינוק של 106% ברווח הנקי ל-665 מיליון שקל. החברה הכריזה על חלוקת דיבידנד של 360 מיליון שקל - חלקם של האחים עומד על 89.6 מיליון שקל.
על אף ההתייקרויות בענף המזון והעלאות מחיר שנרשמו ברשת, צמחו המכירות ב-3% בלבד, ל-15.6 מיליארד שקל. ברבעון הרביעי עמדו המכירות בסימן ירידה, לנוכח הזינוק במכירות שנרשם ברבעון המקביל ב-2023 בעקבות ההצטיידות של הצרכנים בתחילת המלחמה.
החברה ערכה שינוי בהגדרת מגזרי הפעילות וכעת פועלת בשני מגזרים בלבד: מגזר קמעונאות הכולל את רשת המזון ורשת הפארם, ומגזר נדל"ן. שינוי זה מאפשר לה להימנע מחשיפת חולשת רשת הפארם, שמאז רכישתה לפני 6 שנים לא הצליחה לייצר תחרות ולהציג רווחיות.
לחץ יומיומי על הספקים להעמקת הנחות, אליו התווספו לאחרונה טענות ספקים לקיזוזים חד-צדדיים, אפשר לאחים להעלות ב-10% את הרווח הגולמי ל-4.4 מיליארד שקל, ובכך לשפר את הרווחיות הגולמית שטיפסה ל-28.3% מהמכירות, לעומת 26.5% ב-2023.
בחנויות השכונתיות, שופרסל שלי ושופרסל אקספרס, האחראיות ל-28% ממכירות הרשת, עמדה הרווחיות הגולמית על 35% מהמכירות, לעומת 34% ב-3023, בעוד שבחנויות המוזלות כמו שופרסל דיל, עמדה על 25% מהמכירות, לעומת 22% בשנה הקודמת.
נתח פעילויות זרוע המותג הפרטי וזרוע האונליין, ירד בשנה החולפת. נתח מכירות האונליין ירד ל- 19.3% מהמכירות לעומת 19.4% ב-2023; נתח המותג הפרטי, ירד ל-22% לעומת 24% ב-2023.
למרות צעדי התייעלות מקיפים של שהובילו האחים, שיעור ההוצאות בסעיפי מכירה, שיווק, הנהלה וכלליות לא השתנה, ועמד גם ב-2024 על 22.5% מהמכירות. צעדי ההתייעלות כללו פיטורי 150 עובדים, צמצום הנחות למועדוני חברים כמו מועדון חבר, סגירת משרדים חיצוניים, מיזוג פעילויות הסיטונאות שרכשה החברה, עצירת התקשרות עם נותני שירותים, יועצים, עורכי דין, פרסומאים ועוד.
אף ששיעור ההוצאות לא השתנה, הזינוק החריג ברווח הגולמי אפשר לחברה להציג קפיצה של 51.4% ברווח התפעולי, שהסתכם ב-916 מיליון שקל. ובהתאם הרווחיות התפעולית טיפסה ל-5.9% מהמכירות, לעומת 4% בלבד ב-2023.
ביטול עסקת קומבינציה בצומת כפר סבא הוביל להפסד של 38 מיליון שקל, אך מנגד נהנתה החברה מהכנסות אחרות בגובה 76 מיליון שקל, בעקבות מכירת חלקה בפייבוקס ההפסדית ומכירת נכסים לא פיננסיים. עלות שכרם של 5 בכירי החברה הסתכמה ב-21.4 מיליון שקל - 6.7 מיליון שקל לכל אחד מהאחים אמיר.