סגור
העיתון הדיגיטלי
12.05.25
מטוס בואינג דרימליינר של אל על
מטוס בואינג דרימליינר (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

הממשלה אישרה: אל על חוזרת לחלק דיבידנד לבעלי המניות

חברת התעופה תוכל לחלק ב-2025 עד 30% מהרווח הנקי והסף יעלה ל-40% בשלוש השנים הבאות; המגבלה נקבעה במקור לאחר שהמדינה הזרימה כספי חילוץ לחברה במשבר הקורונה, תוך התנייה כי לא תבצע חלוקה; הנהנים העיקריים מהדיבידנד יהיו בעלי השליטה ממשפחת רוזנברג 

המשא ומתן מול הממשלה הסתיים בהצלחה ואל על קיבלה אישור לחלק דיבידנד כבר השנה. חברת התעופה תוכל לחלק ב-2025 עד 30% מרווחיה, ובשלוש השנים הבאות (2026 – 2028) תוכל לחלק עד 40% מהם בכל שנה, במקום עד 30% כפי שהוסכם עד כה.
הנהנים העיקריים מהסרת המגבלה יהיו בעלי השליטה, בני משפחת רוזנברג (47.9%), שהשקיעו ברכישת מניות אל על החל מ-2020 ועד היום כ-900 מיליון שקל. זאת בנוסף לקפיצה בשווי החזקתם, העומד היום על 2.7 מיליארד שקל.
האיסור על חלוקת דיבידנדים (כמו גם על רכישה עצמית של מניות) נקבע במסגרת הסכם בין אל על למדינה ממרץ 2021 שבו התחייבה אל על להימנע מחלוקה בשנים הבאות. זאת לאחר שהמדינה הזרימה לחברה כספים וסייעה בחילוצה בעקבות משבר התעופה בתקופת מגיפת הקורונה. בשעתו, בשל קרקוע המטוסים, קופת המזומנים היתה ריקה, בדו"חות הכספיי הופיעה הערת עסק חי, והחברה הייתה על סף פשיטת רגל.
בסך הכל השקיעה המדינה באל על את הסכומים הבאים: 34 מיליון דולר ברכישת מניות בספטמבר 2020 (אשר נמכרו לאחר מכן ברווח), 210 מיליון דולר ברכישת כרטיסים ל-20 שנה להטסת מערך האבטחה, אשר נרכשו בהנחה במאי 2021; והלוואות בסכום מצטבר של 45 מיליון דולר שנתנה המדינה לאל על בנובמבר 2021 ובפברואר 2022 - אשר נפרעו בפירעון מוקדם.
1 צפייה בגלריה
הבעלים של אל על קני רוזנברג
הבעלים של אל על קני רוזנברג
יהנה מההחלטה, קני רוזנברג ממשפחת השליטה
(צילום: Youtube)
הרציונל בהגבלת הדיבידנדים היה כי בזמן שהמדינה מכניסה את היד לכיס לא ייתכן שבעלי המניות יוכלו ליהנות מרווחים, אם יהיו כאלה.מאז הקורונה השתנה מצבה של החברה, ובעקבות המלחמה וצמצום טיסותיהן של החברות הזרות היא נהנתה בשנה וחצי האחרונה ממעמד כמעט מונופוליסטי בטיסות אל ומישראל, במיוחד בקווים הרווחיים לארה"ב.
נתח השוק שלה בנתב"ג עלה מ-26.3% ב-2023 ל-47.5% ב-2024, ובקווים הטרנס אטלנטיים הגיע ל-90.7% לעומת 42.3% ב-2023. בעקבות זאת סיימה אל על את 2024 עם תוצאות שיא - ההכנסות עלו ב-37% ל-3.4 מיליארד דולר והרווח הנקי זינק ב-367% ל-545 מיליון דולר.
בחודשים האחרונים, בעקבות השיפור במצבה, היא החלה במגעים מול החשב כללי באוצר על מנת לבטל את המגבלה, בטענה כי פרעה את ההלוואות במלואן. כשכעת כאמור הצדדים הגיעו להסכמות. כאמור, הטענות התקבלו והחברה קיבלה את היתר החלוקה.