סגור
מימין מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן ומנכ"ל דיסקונט אבי לוי
מימין: חנן פרידמן, מנכ"ל לאומי, ואבי לוי, מנכ"ל דיסקונט. אינטרסים שונים (צילום: אורן דאי, באדיבות בנק דיסקונט)

בלעדי
הנושים של חנן מור מחפשים לו מחליף בניהול הקבוצה

נושי הקבוצה בשדה דב, דיסקונט, לאומי, הפניקס, מיטב וקרן ריאליטי, קיימו אתמול פגישה והדבר היחיד שנראה כי הם מסכימים עליו הוא מציאת מחליף למור. בפגישה לא התקבלו החלטות והנושים ישובו להתכנס ביום ראשון הקרוב

חנן מור מנהל מרוץ משולש נגד הזמן לנסות להציל את החברה שבשליטתו מקריסה, זאת לאחר שבנק לאומי פנה לבית המשפט השבוע בבקשה למנות כונס נכסים לחברה־בת של חנן מור שמחזיקה בקרקעות ברמת גן ובחיפה. מור חייב לבנק 175 מיליון שקל עבור הקרקע ברמת גן ו־90 מיליון שקל עבור הקרקע בחיפה.
ל"כלכליסט" נודע כי מור מנהל מגעים מתקדמים למכירת הקרקע ברמת גן, בלוחות זמנים קצרים במיוחד, מול חברת עמרם אברהם שבשליטת אלון אברהם וחברת שי חי שבבעלות עופר ביטון, שמבקשות לרכוש את הקרקע יחד תמורת כ־165 מיליון שקל.
חנן מור סיכם כבר עם גינדי אחזקות לפני כחודשיים על מכירת הקרקע ברמת גן תמורת כ־170 מיליון שקל, אבל לדברי מור, גינדי דרשה 90 יום להשלמת העסקה ובנק לאומי הנושה היה מוכן לתת ארכה של 50 יום בלבד לפירעון החוב מולו, מה שהביא לנסיגה של גינדי. כעבור כמה ימים חתם מור על עסקה למכירת הקרקע לעמרם אברהם תמורת 165 מיליון שקל אף ששווייה בספרים הוא 209 מיליון.
העסקה אמורה היתה להיות מושלמת ב־12 באוקטובר אבל ארבעה ימים קודם פרצה מלחמת חרבות ברזל, עמרם אברהם ביקש 45 יום נוספים להשלמתה. ביום ראשון פנה לאומי לבית המשפט, אבל ייתכן שמור יצליח לחתום עם אברהם עד סוף השבוע על השלמת העסקה.
במקביל מנסה מור להחליף את המימון על הקרקע בחיפה בהלוואה מבנק אחר, כנראה מזרחי טפחות. מדובר במשימה מורכבת בתקופה של ריבית יקרה ומלחמה, ועלות המהלך, גם אם יצליח, צפויה להיות גבוהה. מניית חנן מור הוסיפה אתמול כמעט 63% לשווייה.
אבל הזירה הקשה ביותר של מור היא שדה דב. אתמול התקיימה אספה של נושי החברה בשדה דב, בהשתתפות נציגי דיסקונט (שהוביל ומנהל את הקונסורציום), בנק לאומי, הפניקס, מיטב וקרן ריאליטי, כאשר דיסקונט הציג בפגישה עמדה יותר רכה מזו של לאומי. הנושים לא הגיעו להסכמות כיצד לנהוג ולא התקבלו החלטות בדיון שאמור להתחדש ביום ראשון. אבל הדבר המעניין בישיבה היה כשאחד הנושים הציע למנות את דודו זבידה, לשעבר מנכ"ל מבנה, לניהול חנן מור. אפשרות זו תיתכן רק בהסכמה של מור או אחרי פסיקה של בית המשפט נגדו.
אספת הנושים התכנסה בעקבות המהלכים שביצע לאומי נגד חנן מור, כאשר לא לכל השחקנים בקבוצה יש אותם האינטרסים. לדיסקונט ולהפניקס אינטרסים שונים מאלה של לאומי ומיטב משום שהראשונים העניקו למור ערבויות חוק מכר (ערבות בנקאית שנועדה לשמש ביטוח ועירבון לכסף שהרוכשים מעבירים לדירה עד שהעסקה מגיעה לשלבים מתקדמים יותר).
מור אמור לשלם 30 מיליון שקל ריבית על המימון בשדה דב ב־18 בנובמבר, כלומר בשבוע הבא, והנושים מסופקים לגבי יכולותיו לעשות זאת, מה שמהווה עילה להעמדה מיידית של החוב על שדה דב לפירעון. כעת מור תלוי ברצונו הטוב של דיסקונט. מור רכש את הקרקע בשדה דב ב־2021 תמורת 1.5 מיליארד שקל ובמימון של 1.3 מיליארד שקל. עליית הריבית סיבכה את הרכישה ומכירת הדירות במתחם תקועה.
זבידה הוא אחד המנהלים המוכשרים בישראל ונחשב כמי שהציל את קבוצת מבנה, שאותה עזב לפני כמה חודשים לאחר סכסוך עם הבעלים דוד פורר. כעת הוא פנוי ואחד הנושים של מור הציע אותו כאמור לתפקיד ניהול הקבוצה במקום ההנהלה הנוכחית, לצד החלפת דירקטורים, או לחלופין לניהול פרויקט שדה דב בלבד.
עדיין לא ברור מה עמדת כל השחקנים בנושא ולא ברור אם מהלך כזה ידרוש את הסכמת מור או לחלופין הנושים יבצעו את המהלך בכפייה דרך בית משפט. חנן מור עצמו, בעל השליטה בקבוצה, ביקש בזמנו למנות את זבידה לניהול הפרויקט מטעמו, אבל חברת מבנה שלה היה זבידה מחויב באי־תחרות, טרפדה זאת. גם היום זבידה עדיין מחויב למבנה, אבל ייתכן שיוכל לסגת מהמחויבות בהסכמות.
אתמול פנה בעל מניות בחנן מור החזקות והגיש לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה להכיר בתביעה ייצוגית נגד החברה ונושאי משרה בה בהיקף של 16.5 מיליון שקל לפחות, וזאת לטענתו בשל הנזק שנגרם לבעלי המניות בעקבות הצניחה החדה במניה במהלך שני ימי המסחר לאחר שנודע השבוע שבנק לאומי מבקש למנות כונס נכסים לשתי קרקעות שמשעובדות לו כנגד הלוואות של 260 מיליון שקל.
מהבקשה שהגיש בעל המניות, באמצעות עו״ד ליאור להב, עולה כי "מעיון בבקשת הכינוס עולה כי מועד פירעונו הסופי של האשראי שניטל לרכישת הקרקע ברמת גן הוא 30 באפריל 2023, אך ההלוואה לא נפרעה. מידע זה לא דווח לציבור. נקבע בהסכם המימון שבנק לאומי יהיה רשאי לדרוש את סילוקה המיידי של יתרת האשראי ולממש באופן מיידי את השעבודים שניתנו לו אם 'החברה לא תשלם לבנק סכום כלשהו שמגיע לו'". אי־דיווח זה של מור עולה מהבקשות שהגיש בנק לאומי לבית המשפט. בקשה דומה לתביעה ייצוגית נגד חנן מור, אף היא באמצעות עו"ד להב, הגיש גם מחזיק אג"ח י"ג של חנן מור שטען לנזקים בעקבות ירידה של 60% במחיר האג"ח לאור הדיווחים החסרים של החברה, רשלנות והפרת חובות.