סגור
חנן מור
חנן מור (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
הנושים של חנן מור רוצים שדודו זבידה יציל את הקבוצה מקריסה

אחד הנושים של פרויקט שדה דב הציע כי זבידה - לשעבר מנכ"ל מבנה - ינהל את קבוצת חנן מור במקום הבעלים והמייסד הנוכחי. המלווים התכנסו היום לדון בשאלה האם לקחת את החברה לכינוס נכסים - עדיין לא התקבלה החלטה והדיונים יימשכו

האם דודו זבידה יקבל לידיו את ניהול קבוצת חנן מור? לכלכליסט נודע כי זבידה, לשעבר מנכ"ל מבנה, הוצע היום לניהול הקבוצה ע"י אחד הנושים של מור במהלך ישיבה של הקונסורציום שנתן לחברה את ההלוואה לשדה דב.
הישיבה התכנסה היום בעקבות המהלכים שביצע בנק לאומי נגד מור ולקחו בה חלק נציגי הנושים, בהם בנק דיסקונט (שהוביל ומנהל את הקונסורציום), בנק לאומי, הפניקס ומיטב. בסופו של דבר לא התקבלו החלטות בישיבה והצדדים ייפגשו שוב לדיון בתחילת השבוע.
לא לכל השחקנים בקבוצה יש את אותם האינטרסים: דיסקונט והפניקס העניקו למור ערבויות חוק מכר - דיסקונט את מרבית הסכום - לאומי ומיטב לא לקחו חלק בערבויות.
חנן מור אמורה לשלם ב-18 בנובמבר 30 מיליון שקל כתשלום ריבית על מימון הפרויקט בשדה דב והנושים מסופקים לגבי יכולותיו לעשות זאת. אם לא ישלתם הדבר יקים עילה להעמדה מיידית של החוב על שדה דב לפירעון.
החברה רכשה את הקרקע בשדה דב ב-2021 תמורת 1.5 מיליארד שקל ובמימון של 1.3 מיליארד. עליית הריבית סיבכה את הרכישה ומכירת הדירות במתחם בידי כל היזמים תקועה.
זבידה הוא אחד המנהלים המוכשרים בישראל ונחשב כי שהציל את קבוצת מבנה. הוא עזב את מבנה לפני מספר חודשים לאחר סכסוך עם בעל המניות המוביל דוד פורר. כעת הוא פנוי וכאמור אחד הנושים של מור הציע אותו לתפקיד ניהול הקבוצה במקום ההנהלה הנוכחית, לצד החלפת דירקטורים, או לחילופין לניהול פרויקט שדה דב בלבד.
עדיין לא ברור מה עמדת כל השחקנים בנושא ולא ברור אם מהלך כזה ידרוש את הסכמת מור או לחילופין הנושים יבצעו את המהלך בכפייה דרך בית משפט. מור עצמו ביקש בזמנו למנות את זבידה לניהול הפרוייקט מטעמו, אבל חברת מבנה לה היה מחויב זבידה באותה תקופה, טירפדה את המהלך.
היום פנה בעל מניות בחנן מור החזקות והגיש לבית המשפט המחוזי בת"א בקשה לתביעה ייצוגית נגד החברה ונושאי משרה בה בהיקף של 16.5 מיליון שקל לפחות; וזאת לטענתו בשל הנזק שנגרם לבעלי המניות בעקבות הצניחה החדה במנייה במהלך שני ימי המסחר לאחר שנודע השבוע שבנק לאומי מבקש למנות כונס נכסים לשתי קרקעות שמשעובדות לו כנגד הלוואות של 260 מיליון שקל.
מהבקשה שהגיש בעל המניות, באמצעות עו״ד ליאור להב, עולה כי "מעיון בבקשת הכינוס עולה כי מועד פירעונו הסופי של האשראי שניטל לרכישת הקרקע ברמת גן הוא 30 באפריל 2023, אך ההלוואה לא נפרעה. מידע זה לא דווח לציבור. נקבע בהסכם המימון שבנק לאומי יהיה רשאי לדרוש את סילוקה המיידי של יתרת האשראי ולממש באופן מיידי את השעבודים שניתנו לו אם 'החברה לא תשלם לבנק סכום כלשהו שמגיע לו'". יש לציין כי אי דיווח זה של מור עולה מהבקשות שהגיש בנק לאומי לבית המשפט