סגור
שדה דב
מתחם שדה דב (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
בנק לאומי דורש לכנס את המלווים של חנן מור בשדה דב לקראת כינוס נכסים

הבנק רומז כי בשעה שנתן לחנן מור הארכות לפריעת האשראי שנטלה לצורך רכישת שדה דב, החברה הציגה מצגי שווא וביצעה העדפת נושים אסורה; חנן מור נדרשת לשלם למלווים 30 מיליון שקל בעוד שבועיים ונראה שלא תוכל לעשות זאת; הבוקר כבר הגיש בנק לאומי בקשה לכינוס נכסים על קרקע של חנן מור ברמת גן

בנק לאומי מבקש לכנס את הקונסורציום שהעמיד לחנן מור את האשראי בשדה דב, על מנת ליזום הליך של כינוס נכסים בחברה בת של מור שמחזיקה בשדה דב.
לכלכליסט נודע כי הבנק פנה היום לבנק דיסקונט שהוביל ומנהל את הקונסורציום בבקשה לכנס את הגופים המלווים לדון בנושא. מדובר במהלך דרמטי שמוביל לאומי מול מור לאחר שהבוקר נחשף בכלכליסט כי הבנק פנה לבית המשפט בבקשה לבצע כינוס נכסים לחברה בת של מור אשר לוותה מהבנק אשראי לרכישת קרקע ברמת גן.
המהלך של לאומי יוצא לדרך לאחר שבבנק השתכנעו שאין למור כל סיכוי לעמוד בהתחייבותיו לבנק. מור אמור לשלם כ-30 מיליון שקל למלווים בגין ריבית שדה דב בעוד שבועיים ונראה שאין לו את היכולת לעשות זאת.
אלא שנראה שהבעיה הפיננסית הקשה של מור, שהייתה גם לפני מספר שבועות בעיצומה, לא עומדת לבדה מאחורי החלטת בנק לאומי. מכתב הבקשה שהגיש הבנק באשר לקרקע ברמת גן עולה כי הבנק איבד אמון במור. הבנק רומז בבקשה כי מור הציג לו מצגי שווא ולא עמד פעם אחר פעם בהתחייבויות שניתנו מצידו.
בבקשה שהוגשה ע"י בא כוח הבנק, משרד עורכי הדין ב. לוינבוק ושות', נרמז בעוד שהבנק העניק למור הארכות לפרעון האשראי (שלוש הארכות במשך חצי שנה) מור הציג לבנק מצגים לא נכונים ויצר שעבודים המהווים הפרת נושים אסורה. "הבנק איבד כל אמון בהנהלת קבוצת חנן מור", נכתב בבקשה.
בנוסף לבקשה בנוגע לקרקע ברמת גן ולבקשה לכינוס הקונסורציום בשדה דב, לאומי הגיש בצהרים בקשה לכינוס נכסים לחברה נוספת שמחזיקה בין היתר בקרקעות שמימנו בלאומי ועוד מספר גופים.
מור היה צריך לפרוע את האשראי בסך 90 מיליון שקל ללאומי בגין קרקע בחיפה בסוף אפריל השנה וגם אשראי זה הוארך שלוש פעמים, אך מור לא עמד על פי בקשת הבנק בהתחייבויות שנתן.
מור נטל אשראי עצום בהיקף של כ-1.3 מיליארד שקל למימון רכישת הקרקע בשדה דב. הוא רכש את הקרקע בכ-1.5 מיליארד שקל, ולצורך כך נטל את ההלוואה שהעמיד קונסורציום בהובלת בנק דיסקונט ושאליו צורפו לאומי, הפניקס ומיטב.
בעקבות העלאות הריבית במשק, שהביאו את ריבית הפריים מרמה של 1.6% במועד הרכישה ל־6.25% כיום, החברה נקלעה לטלטלה. ב־12 החודשים האחרונים איבדה מניית חנן מור כ-80% ושלוש מחמש סדרות האג"ח שלה נסחרות בתשואה דו־ספרתית (22%-44%) המשקפת את חששות המשקיעים מפני יכולתה לעמוד בהחזר החוב.
על פי הערכות, החשיפה הגדולה ביותר מקרב הגופים המממנים למור היא של בנק דיסקונט שהאשראי שלו לפרויקטים של מור, לרבות בערבויות חוק מכר, מגיע לכ-1.8 מילארד שקל.
בנק לאומי חשוף מול מור בכ-700 מיליון שקל, אולם נחשב למי שמחזיק בטחונות כמעט מלאים שעתה הוא פועל למניעת שחיקתם בידי חנן מור. מממנים נוספים דוגמת הפניקס, מיטב, מזרחי־טפחות וקרן ריאליטי שחשופים בעשרות מיליוני שקלים עד 250 מיליון שקל כל אחד ובחלק מהמקרים עם בטחונות נחותים.
מקבוצת מור נדל"ן נמסר כי "נודע לנו הבוקר מכלי התקשורת על פנייה מבנק לאומי בעניין אחת החברות הבנות שלנו בנושא קרקע ברמת גן, זאת על אף שנחתם זה מכבר זכרון דברים למכירתה. יש להצטער על התנהלות זו של הבנק בעת כה מאתגרת למשק כולו. החברה לומדת את הבקשה ותגיב עליה לגופה בבית המשפט.
"גם בתקופת המלחמה החברה ממשיכה בפעולתה השוטפת כאשר אתרי הבנייה פועלים כולם ומתפקדים למרות גיוסם של לא מעט מנהלים למילואים . דירות נבנות, נמכרות ומשפחות חדשות מתאכלסות. כך בכוונתנו להמשיך ולפעול באחריות ומסירות לטובת כלל לקוחותינו ושותפינו לדרך" .