ירידה במכירות ושחיקה ברווחיות התפעולית: רבעון מאכזב לרשת ויקטורי
רשת הקמעונאות דיווחה על רווח רבעוני של 11.1 מיליון שקל, ירידה של 29.8% ביחס לתקופה המקבילה - לצד נסיגה של 9% במכירות החנויות הזהות; שיעור הרווח התפעולי מההכנסות ירד ל-3.8%, בהשוואה ל-4.3% בשנה שעברה
רבעון מאכזב לרשת ויקטורי, עם נסיגה במכירות, שחיקה ברווחיות התפעולית וירידה של 29.8% ברווח הנקי שהסתכם ב-11.16 מיליון שקל.
אף שפתחה שלוש חנויות חדשות מתחילת השנה, מכירות הרשת ירדו ב-6.8% בהשוואה לרבעון המקביל בשנה שעברה, והסתכמו ב-646.3 מיליון שקל. מצבן של החנויות הזהות, שפעלו גם בתקופה המקבילה אשתקד, קשה יותר, עם ירידה של 9% במכירות.
בנוסף לכך, המכירות למ"ר התכווצו ל-8,800 שקל למ"ר, לעומת 9,900 שקל למ"ר ברבעון המקביל. בויקטורי הסבירו שאת התוצאות בכך בכך שברבעון המקביל אשתקד היו מכירות שיא, בשל ההצטיידות הציבורית במוצרים, לאחר מבצע הביפרים נגד חיזבאללה והמתיחות הביטחונית הגבוהה.
העלאות המחירים בשנה האחרונה לא הצליחו לסגור את הפער. במהלך הרבעון השלישי פיצלה ויקטורי את שידור המחירונים שלה, על פי חוק המזון, לארבעה מחירונים שונים תחת תת-רשתות: ויקטורי, ויקטורי פלוס, ויקטורי לוקאל וכן ויקטורי סיטי. על פי בדיקת כלכליסט בנתוני פרייסז, רשת ויקטורי מציעה את המחיר הנמוך ביותר, וויקטורי סיטי את הגבוה מבין הרשתות של החברה, כשבתווך שני המותגים החדשים. יתכן וגם לשינוי הזה שערכה החברה, היתה השפעה על הצרכנים.
הירידה במכירות לא מנעה שיפור ברווח הגולמי, שעלה ב-2% ל-169.4 מיליון שקל, והזניק את הרווחיות הגולמית של החברה ל-26.2% לעומת 23.9% ברבעון המקביל אשתקד. בויקטורי נימקו את השיפור בצמיחה בייבוא, בהנחות ספקים על מעבר לסדרנות עצמית ובשיפור תנאי הסחר מול ספקים.
הגדלת הוצאות פרסום ושכר עבודה בסניפים, וכן עלייה בפחת חכירה כתוצאה מעליית המדד, הקפיצו את הוצאות המכירה והשיווק כך ששיעורן מהמכירות עלה ל-20.6% לעומת 18.1% ברבעון המקביל. עלייה בשכר המטה העלתה את שיעור הוצאות ההנהלה והכלליות ל-1.66% לעומת 1.45% בתקופה המקבילה. כתוצאה מכך ירד הרווח התפעולי ב-16.6% ל-24.7 מיליון שקל, ושיעורו נשחק ל-3.8% מהמכירות לעומת 4.3% אשתקד.
נוכח המחסור בעובדים, קיבלה ויקטורי אישור להבאת כ-600 עובדים זרים מתאילנד ומהודו. עובדים אלו החלו להגיע לקראת סוף יולי, וצפויים להקל על המחסור בעובדים בסניפים. עד סוף הרבעון השלישי נקלטו בסניפי הרשת למעלה מ-200 עובדים זרים. החברה מציינת כי בשלב הראשוני של קליטתם עלויות השכר צפויות לעלות, בשל תקופת ההכשרה, ועד להשלמת הכשרתם המלאה - ויקטורי אינה מצמצמת את מצבת העובדים אלא מגדילה אותה. להערכת החברה, ככל שיגיעו עובדים נוספים ויסיימו את הכשרתם, ניתן יהיה לייעל ולצמצם את מצבת העובדים הקיימת ולהפחית משמעותית את עלויות השכר.
בשנת 2024 נרשמה עלייה של 62% במכירות האונליין של ויקטורי ביחס ל-2023, והן הניבו נתח של 5.1% ממכירות הרשת, לעומת 3.3% בתקופה המקבילה. במהלך תשעת החודשים הראשונים של השנה נרשמה עלייה של כ-30% במכירות המקוונות, שהיו אחראיות על 6.4% מהמכירות, לעומת 4.8% בתקופה המקבילה. החברה הציבה לעצמה יעד של 10% מכירות אונליין מכלל מכירותיה בעתיד הקרוב.
בחודש פברואר השנה החליטה רשות התחרות על הגשת כתבי אישום נגד החברה ונגד אייל רביד, מנכ"ל ומבעלי השליטה. זאת בשל חשדות לעבירות על חוק קידום התחרות בענף המזון ועבירות על הסדר כובל. באפריל נערך דיון הקראה ראשון בפני שופט, אשר נמשך גם בחודש שעבר. החברה ציינה כי היא סבורה שיש בידיה ראיות טובות לביסוס חפותה וחפות רביד.
בנושא זה הוגשה ביוני אשתקד בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד החברה על ידי אחד מבעלי המניות, בטענה לנזק שנגרם לבעלי המניות מירידת שער המניה עקב אי-דיווח בזמן על העבירות לכאורה. בהמשך הוגשה בקשה נוספת לתובענה ייצוגית. החברה הגישה בקשה לסילוק שתי הבקשות על הסף. כן הוגשה בקשה לתביעה נגזרת בנושא. בית המשפט החליט לעכב את בירור התביעה הנגזרת בשלב זה עד מאי הבא.
דירקטוריון החברה אישר היום תוכנית רכישה עצמית בסכום של עד 20 מיליון שקל, ונימק אותה בין היתר, בנזילות החברה, מקורות המימון, היקף התוכנית, הסיכון הנמוך הגלום בביצועה ובהתחשב בשער המניה. "התוכנית מהווה הזדמנות עסקית וכלכלית ראויה לשימוש ביתרות הנזילות של החברה.
בנובמבר אשתקד אישר הדירקטוריון עדכון של תוכנית רכישה עצמית עד לסכום של 10 מיליון שקל - תקופת הביצוע שלה הוארכה עד לחודש הנוכחי, תוך הגדלה ל-20 מיליון שקל. התוכנית פקעה אתמול, לאחר שעד פקיעתה נרכשו 182,237 מניות רגילות בתמורה כוללת של 6.9 מיליון שקל.































