סגור
חנות של אפל איי דיגיטל idigital
חנות של אפל איי דיגיטל idigital (צילום: יוסי גמזו )

התפוח מתרחק מהעץ: מכירת מחשבים הצילה את אייקון גרופ מנסיגת האייפונים

הכנסות יבואנית מוצרי אפל עלו בשנה שעברה ל־1.5 מיליארד שקל בזכות מכירת מחשבי Mac, לנובו ואסוס. הרווח הנקי נחתך בשליש בשל ירידה במכירות אייפונים ועלייה בהוצאות המימון. מניית החברה הגיבה אתמול בעלייה של 5.3% בבורסת ת"א

את 2021, שבסופה הונפקה למסחר בבורסת תל אביב, סיימה אייקון גרופ, הבעלים של רשת החנויות איי־דיגיטל ויבואנית מוצרי אפל לישראל, כשנת שיא עם הכנסות של 1.4 מיליארד שקל ורווח של 69 מיליון שקל. כפי שקורה פעמים רבות, אחרי השגת שיא הדרך לשיא חדש קשה יותר, וכך קרה גם לאייקון גרופ ב־2022. ההכנסות המשיכו לעלות, אך בקצב מתון יותר של 7% עד 1.5 מיליארד שקל (לעומת עלייה של 46% בשנה הקודמת), והרווח הנקי נפל ב־32% והסתכם ב־47 מיליון שקל (לאחר עלייה של 60% ב־2021). במקביל, המשקיעים חוו מהחברה בעיקר אכזבות, שכן שווייה נפל ב־65% מההנפקה.
לאייקון גרופ שני מגזרי פעילות: מגזר הקמעונאות, שבמסגרתו היא מוכרת את מוצרי אפל - אייפון, אייפד, שעונים חכמים, מחשבי Mac ואביזרים נלווים - ומוצרים נוספים ללקוחות קצה באמצעות רשת iDigital ובאתר סחר מקוון; ומגזר ההפצה, שבמסגרתו היא מייבאת ומפיצה מוצרי אפל לרשתות שיווק ולחנויות, כולל למגזר הקמעונאות. 97% מרכישות המגזר אשתקד היו ממגזר ההפצה. במהלך 2022 נוספה למגזר ההפצה פעילות נוספת - יבוא והפצה של מחשבים, ציוד היקפי ותוכנה של מותגים שונים, ובהם לנובו ואסוס, לאחר שהשלימה במרץ 2022 את רכישת השליטה (85%) בחברת ויז'ואל. מגזר הקמעונאות היה אחראי בשנה שעברה ל־29% מההכנסות עם 439 מיליון שקל, ומגזר ההפצה ל־71% עם מעט פחות מ־1.1 ממיליארד שקל (הכנסות מחיצוניים).
רכישת ויז'ואל היתה משמעותית עבור אייקון גרופ, ובמידה רבה אפשרה את המשך הצמיחה. בעוד שבמגזר הקמעונאות, המתמחה במוצרי אפל, נרשמה ירידה של 10% בהכנסות, הרי שבמגזר ההפצה, הכולל את פעילות ויז'ואל, נרשמה עלייה של 16%. בשני המגזרים חלה ירידה חדה במכירת אייפונים: במגזר ההפצה הן הסתכמו ב־336 מיליון שקל וירדו ב־16%, ובמגזר הקמעונאות הן עמדו על 166 מיליון שקל וירדו ב־17%. אך במגזר ההפצה נהנתה אייקון גרופ מזינוק של 121% במכירת המחשבים עד 323 מיליון שקל ומעלייה של 10% במכירת האביזרים ל־423 מיליון שקל, שפיצו על הירידה באייפונים. ההכנסות ממכירת מוצרי ויז'ואל הגיעו ב־2022 להיקף של 348 מיליון שקל, 32% ממכירות מגזר ההפצה, שפעילותה אוחדה, כאמור, החל ממרץ.
בחברה הסבירו את הירידה במכירות הקמעונאיות במחסור העולמי באייפונים, בשל קשיי ייצור והפצה של אפל העולמית, ואת הירידה ברווח התפעולי במגזר זה, מ־49 מיליון שקל ב־2021 להיקף של 29 מיליון שקל אשתקד, בשל תנודתיות הדולר מול השקל. זאת לצד ירידה במחזורי הפעילות ועלייה בעלויות המכירה, בעקבות פתיחת חמש חנויות חדשות ולאחר שב־2021 עדיין היו סגרי קורונה.
איחוד ויז'ואל למגזר ההפצה הביא לעלייה בהכנסות המגזר ולצמיחה של 35% ברווח הגולמי שלו ל־89 מיליון שקל ולעלייה של 10% ברווח התפעולי ל־55 מיליון שקל. תרומת ויז'ואל בולטת עוד יותר נוכח אובדן רשת KSP, שנחשבה עד יוני 2022 ללקוחה מהותית של אייקון גרופ, עם נתח של 18% ממכירות מגזר ההפצה. KSP נהפכה בעצמה במועד זה ליבואנית רשמית של אפל ולמתחרה של אייקון גרופ במגזר הקמעונאי.
במקביל ספגה אייקון גרופ עלייה של 144% בהוצאות המימון ל־22 מיליון שקל. 13 מיליון מהם מיוחסים לתנודתיות שער הדולר, והשאר לעליית הריבית ולהוצאות המימון של עסקת ויז'ואל.
התוצאות במגזר הקמעונאות משקפות את השיבה לשגרה לאחר משבר הקורונה. מגמת העבודה מהבית הגבירה את הביקוש למוצרי אפל ולמחשבי Mac ואת המכירות באונליין ובטלפון. משהסתיים המשבר חלה ירידה בערוצי המכירה מרחוק מ־7.6% מהמכירות ב־2021 לנתח של 5.2% אשתקד. באייקון גרופ מעריכים כי העלייה של 2% בביקוש למחשבי Mac בין 2021 לשנת 2022 אינה צפויה להימשך, בגלל המשבר בענף ההייטק.
בעלי השליטה בחברה הם קרן סקיי (43%), פועלים אקוויטי (17%) וקרן פיטנגו (17%). סקיי רכשה את השליטה (60%) ב־2017 מקרן פיטנגו לפי שווי של 110 מיליון שקל, והשתיים חתמו על הסכם בעלי מניות. באוקטובר 2020 הזרימה פועלים אקוויטי 70 מיליון שקל בתמורה לנתח שלה לפי שווי 395 מיליון שקל. החברה, ששאפה לגייס 200–300 מיליון שקל לפי שווי של מיליארד שקל, הונפקה לבסוף לפי שווי של 775 מיליון שקל, וגייסה 150 מיליון שקל - חצי לקופה וחצי לבעלי המניות. כיום נסחרת אייקון גרופ בשווי של 304 מיליון שקל.
בינואר הודיעה המנכ"לית המשותפת איילת צרפתי־רוזן על רצונה לעזוב את התפקיד שבו כיהנה מסוף 2013. אתמול החליף אותה דוידי פיאמנטה שיכהן כמנכ"ל יחיד. רוני ישראלי, שכיהן כמנכ"ל משותף עם צרפתי-רוזן, החל במרץ האחרון לכהן כמנכ"ל תחום פעילות ההפצה ויו"ר ויז'ואל.