סגור
מטה בזק ב חולון
מטה בזק בחולון (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

בזק מסכמת רבעון עם ירידה קלה ברווח התפעולי-תזרימי וקיצוץ של 11% בחוב

הרווח הנקי של קבוצת בזק ירד ב-5.1% ל-295 מיליון שקל; הפסקת החיובים ללקוחות בצפון ובדרום, הגדלת ההשקעות לגיוס לקוחות בחבילות הכוללות סיבים אופטיים, ומעבר של לקוחות לשירותים המוזלים כמו סטינג - העבירו את yes להפסד של 13 מיליון שקל; הרווח הנקי של פלאפון צנח ב-32%

קבוצת בזק הצליחה לסיים את הרבעון הראשון של השנה עם עלייה מתונה בהכנסות המרכזיות (בניכוי דמי קישוריות וטלפוניה קווית, קרי הכנסות הליבה). זאת למרות ירידה בשירותי נדידה בשל המלחמה והקלות בחיוב לקוחות מאזור הצפון והדרום. אך כן נרשמה ירידה ברווחיות של החברה.
מותג הטלווויזיה yes חזר להפסד, בעיקר בשל הגדלת ההשקעות לגיוס לקוחות חדשים בחבילות הכוללות סיבים אופטיים ומעבר של לקוחות לשירותים המוזלים.
סך ההכנסות של כל קבוצת בזק, בניהול היו"ר תומר ראב"ד, ברבעון הראשון של השנה הסתכמו ב-2.25 מיליארד שקל, ירידה של 2.3%, שנבעה בעיקר מהפחתת דמי הקישוריות כחלק ממדיניות משרד התקשורת. דמי הקישוריות הם תשלום המועבר בין חברות התקשורת על שיחות נכנסות, בתעריף קבוע לדקה. לפני כשנתיים הודיעו במשרד התקשורת ביטול דמי הקישוריות (קש"ג), בהדרגה, עד ליוני 2025.
מכיוון שמדובר בתשלומים שהחברות מעבירות ביניהן, ויחסית מאוזנים, נראה כי יש ירידה בהכנסות חברות התקשורת, אך ההחלטה לא משפיעה על הרווחיות של החברות. בניכוי הקש"ג והטלפוניה הקווית של בזק – שוק שהולך ופוחת, עלו ההכנסות של כלל הקבוצה ברבעון הראשון של השנה בכ-2.1%, ל-1.98 מיליארד שקל (לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה).
יחד עם המעבר של yes להפסד רבעוני, ירדה ה-EBITDA של קבוצת בזק, בכ-1.5% והסתכמה ב-912 מיליון שקל, כשהרווח הנקי עמד על 295 מיליון שקל, ירידה של כ-5.1% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.
כמו כן, החברה הצליחה לרשום ירידה משמעותית בחוב הפיננסי נטו שעומד על 4.7 מיליארד שקל (בסוף הרבעון הראשון של השנה), ירידה של כ-11% לעומת סוף הרבעון הראשון של 2023. כאמור, הירידה בחוב וביחס של החוב הפיננסי נטו ל-EBITDA שהשתפר מ-1.6 ל-1.4 היו מהסיבות המרכזיות לשיפור דירוג החוב של החברה על ידי מידרוג.
קבוצת בזק מחולקת לשלוש חברות עיקריות – בזק קווי האחראית על תשתיות התקשורת הקוויות ופרישת הסיבים, yes ופלאפון (מותגי הטלוויזיה והסלולר), וחברת בזק בינלאומי שמתמקדת בשנים האחרונות בשירותי תוכנה. בזק קווי, הגדולה מבין החברות, אחראית לכמחצית מהכנסות הקבוצה – 1.09 מיליארד שקל ברבעון הראשון, ירידה של1.8% לעומת ההכנסות מהרבעון המקביל בשנה שעברה. הירידה בהכנסות נבעה בעיקר מירידה של 21.4% בהכנסות משירותי טלפוניה קווית (שהסתכמו ב-143 מיליון שקל) – שוק שבאופן בלתי נמנע הולך ופוחת במשך השנים.
החברה, שבניהולו של ניר דוד, שנכנס לתפקיד לאחרונה עם עזיבתו של רן גוראון, הצליחה לקזז במידת מה את הירידה בהכנסות טלפוניה קווית עם עלייה של 4.6% בהכנסות משירותי אינטרנט שעמדו על 501 מיליון שקל. העלייה בהכנסות משירותי אינטרנט התרחשה על אף ירידה של כ-16 אלף מנויים בין התקופות. הסיבה לכך היא העלייה החדה (מ-351 אלף ל-635 אלף) מנויים ברשת הסיבים, שירות פרימיום עליו התשלום גבוה יותר. העלייה בחיבור הסיבים העלתה את ההכנסה החודשית הממוצעת מלקוח בשירותי אינטרנט ל-127 שקל בחודש – לעומת 120 ברבעון הראשון של 2023. בהתאמה, קצב החבילה הממוצע עלה ל-382 מגה סיבית לשנייה ברבעון הראשון של 2023, לעומת 250 ברבעון המקביל של שנה שעברה.
בפלאפון, שבניהולו של אילן סיגל, הרווח הנקי צנח ב-32% ל-30 מיליון שקל. ההכנסות (בניכוי דמי קישוריות) הסתכמו ב-502 מיליון שקל, ירידה של 0.6% (3 מיליון שקל). הירידה נבעה מירידה של 4 מיליון שקל במכירות ציוד קצה שהסתכמו ב-167 מיליון שקל, בעוד ההכנסות משירותים (כלומר חבילות הסלולר) עלו ב-1 מיליון שקל ל-335 מיליו שקל. העלייה בהכנסות מחבילות הסלולר יחסית מפתיעה, לאור הירידה החדה בהכנסות של חברות הסלולר משירותי נדידה עם הישארות הישראלים בבית בתקופת המלחמה. הסיבה לכך שבכל זאת נרשמה עלייה בהכנסות, היא עלייה של 26 אלף מנויים, ובעקבות זינוק בכמות המנויים בדור 5 לכ-1.092 מיליון מנויים (לעומת 834 אלף בסוף הרבעון המקביל בשנה שעברה).
Yes, מותג הטלוויזיה של קבוצת בזק, החל בשנים האחרונות בחיבור לקוחות לתשתית סיבים, והחברה חצתה את 50 אלף הלקוחות. למרות זאת, מעבר משמעותי של לקוחות ל-sting, שירות הטלוויזיה המוזל של החברה, כמו הפסקת החיובים ללקוחות בצפון ובדרום, העבירה את החברה להפסד רבעוני. yes נחשבת לחברה יחסית דומיננטית בצימרים ובאתרי נופש בצפון, כך שלהפסקת החיוב באזור השפעה על תוצאות החברה. בכך, סך ההכנסות של החברה הסתכמו ב-315 מיליון שקל, ירידה של 4.3% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה, והחברה רשמה הפסד תפעולי של 18 מיליון שקל לעומת תוצאות מאוזנות (רווח תפעולי 0) ברבעון המקביל בשנה שעברה. בכך החברה עברה להפסד של 13 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה, לעומת רווח של 5 מיליון שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה.
נתון מרכזי ש-yes מפרסמת לראשונה הוא כמות המנויים של החברה שהצטרפו לשיתופי הפעולה עם שירותי הסטרימינג דיסני+ ודיסקברי, שעמד על 150 אלף, מתוך 571 אלף מנויי yes. בהשוואה לסוף הרבעון הראשון של השנה שעברה, איבדה yes כ-9,000 מנויים.
ובצד החיובי, בתחילת השבוע העלתה חברת מידרוג את דירוג האג"ח של החברה מ-Aa3.il ל-Aa2.il, בעיקר בשל ירידת יחס החוב נטו ל-EBITDA בשנים האחרונות והתחזקות בשוק הסיבים.