סגור
וינפאסט vinfast הנפקה נאסדק
וינפאסט vinfast בהנפקה בנאסד"ק (צילום: Business Wire)

חשמלית ושמה וינפאסט: יצרנית הרכב הווייטנאמית טסה לשווי של 191 מיליארד דולר

בתוך שבועיים מהנפקתה בנאסד"ק זינקה המניה בכמעט 700%, וערכה בעולם הרכב נמוך רק משל טסלה וטויוטה; שוויה גדול פי ארבעה מפורד וג'נרל מוטורס הוותיקות, וזאת בתקופה של שפל בענף המכוניות החשמליות; למרות הטרפת סביב המניה, וינפאסט מכרה בארה"ב רק 137 מכוניות

ה"מם" של 2023: מניית הרכב החשמלי מווייטנאם וינפאסט Vinfast טסה במסחר היום בוול סטריט ב-19.7%, והגיעה לשווי של 191.2 מיליארד דולר - פי ארבעה משווי פורד וג'נרל מוטורס.
בשישי האחרון זינקה המניה ב-40%, ומאז הנפקתה לפני שבועיים מנתרת המניה בכמעט 700%. ביומה הראשון המריאה ב-255%.
וינפאסט כבר הפכה לחברת הרכב השלישית בגודלה בעולם לפי שווי שוק, אחרי טסלה (ראשונה) וטויוטה (שנייה), כך פורסם ברויטרס.
מוקדם יותר היום זינקה וינפאסט ב-30% בטרום - זינוק שעל הנייר שווה 50 מיליארד דולר, גדול יותר מהשווי הכולל של פורד (47 מיליארד דולר) וג'נרל מוטורס (45 מיליארד דולר).
ועם כל הטירוף הזה סביב המניה, כמה רכבים של וינפאסט נמכרו עד כה בארה"ב? בסך הכל 137, נכון ליוני, כך לפי S&P Global Mobility. ובעוד החברה מצפה למכור השנה 50 אלף רכבים ברחבי העולם, טסלה מצפה למכור 1.8 מיליון רכבים.
וינפאסט נשלטת כמעט לחלוטין ע"י האיש העשיר בוייטנאם, פאם נאט וונג, מייסד החברה האם של וינפאסט, וינגרופ, שמחזיק ב-99.7% ממניותיה, כך לפי תשקיף שהוגש ל-SEC.
מאחר שמעט מאוד מניות של וינפאסט הונפקו לציבור בנאסד"ק לפני שבועיים, הדבר גורם לתנודתיות חריפה במסחר בהן. מניית החברה זינקה או נפלה ביותר מ-14% ב-12 מ-13 ימי המסחר האחרונים.
כדי להגדיל את מכירותיה, וינפאסט נוקטת בגישה שונה ממתחרות כמו טסלה. הויאטנמית חדלה מפניה ישירה ללקוחות, ובמקום זאת משתמשת בדילרים. כמו כן, החברה בונה מפעל בצפון קרולינה בארה"ב בסכום של 4 מיליארד דולר.
אך החברה נכנסת לשוק האמריקאי והאירופאי בדיוק כשהביקוש לרכב החשמלי בנסיגה, כשטסלה מורידה מחירים על מנת לשמר לקוחות ולשמור על הדומיננטיות שלה מול המתחרות.