סגור
תחנת דלק סניף  ילו YELLOW
תחנת דלק פז סניף ילו YELLOW (צילום: גלעד קוולרציק;)

פז: מכירות הדלק במלחמה ירדו, הקמעונאות בעלייה; תחלק דיבידנד של 75 מיליון שקל

המלחמה הובילה לנסיגה במכירות דלק לרשות הפלסטינית, כמו גם למטוסים כתוצאה מהקטנת הטיסות בנתב"ג; מנגד, החברה רשמה עלייה במכירות בקמעונאות; פז נפרדה מבית הזיקוק ורשמה ברבעון השלישי הפסד חשבונאי של 238 מיליון שקל; בנטרול השפעות בית הזיקוק, רשמה רווח של 108 מיליון שקל

דוחות פז שמתפרסמים הבוקר מגלים כי מכירות הדלק ירדו ב-5% מתחילת המלחמה, ואילו מכירות הקמעונאות דווקא עלו עד 10% בחלק הראשון של המלחמה ולאחריה חזרו לרמה המקורית. בתחום השיווק הישיר הירידה בהיקף המכירות גבוהה יותר ועומדת על 40%-30% בשל הירידה במכירות לרשות הפלסטינית ועצירת הטיסות בנתב"ג שגרמו לירידה במכירות הדלק הסילוני.
החברה המנוהלת בידי ניר שטרן חוזרת לחלק דיבידנד לראשונה מאז 2020, של 75 מיליון שקל בהתאם למדיניות הדיבידנד החדשה עליה הכריזה. הפעילות של פז הניבה ברבעון השלישי רווח של 108 מיליון שקל.
עם זאת, פז נפרדה ברבעון הזה סופית מבית הזיקוק ובעקבות הפיצול נגרעה ברבעון זה קרן הפרשי תרגום היסטורית שהייתה רשומה בהון בסך של 346 מיליון שקל שעברה דרך "רווח והפסד". כך שפז רשמה ברמה חשבונאית בסיום הרבעון השלישי הפסד של 238 מיליון שקלים, שאינו משפיע על ההון העצמי או על תזרים המזומנים ולכן לא יפגע בחלוקת הדבידנד. בתשעה החודשים הראשונים של 2023 סיימה החברה בהפסד של 68 מיליון שקל כתוצאה מהפסד קרן הפרשי התרגום ברבעון השלישי, ובנטרולו סיימה ברווח של 270 מיליון שקל.
פז, שהשבוע הודיעה על מכירת חברת פזקר – שאמורה לספק דבידנד נוסף למשקיעים, מתייחסת בדוח להשפעת המלחמה על הרבעון הרביעי (שאחרי תקופת הדוח). החברה מסבירה כי בתחום פעילות קמעונאות המזון, בחודש אוקטובר הייתה השפעה חיובית כאמור של כ-5-10% במחזור המכירות בהשוואה להיקפי הפעילות טרום המלחמה ואילו לקראת פרסום הדוח חזרו המכירות לרמתם טרום המלחמה. ניתן להניח כי פז רשמה עלייה גדולה יותר מ-5-10% ברשתות הסופר-מרקטים שלה אך זו קוזזה בירידה בחנויות הנוחות בשל האטת הפעילות במשק בחודש הראשון למלחמה.
הרווח גדל ברבעון ב-30% לעומת הרבעון המקביל ב-2022. ה-EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) הסתכם ב-295 מיליון שקל לעומת 289 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של כ-2%. סך המכירות בקבוצת פז הסתכם ב-3.6 מיליארד שקל לעומת כ-3.9 מיליארד שקל ברבעון המקביל ב-2022, קיטון של 7.8% שנובע מירידה במחירי התזקיקים למרות עלייה בכמויות.
מגזר האנרגיה לתחבורה התאפיין ברבעון השלישי (טרם המלחמה) בהמשך הצמיחה בצריכת דלקים לתחבורה לצד ירידה במחיר התזקיקים. המכירות הסתכמו ב-2.6 מיליארד שקל, ירידה של 8% במכירות כתוצאה מירידה במחיר התזקיקים על אף עלייה של 5% בכמות הליטרים שנמכרו לציבור.
במגזר המזון, סך המכירות הסתכם ב-797 מיליון שקל ברבעון הנוכחי לעומת 783 מיליון שקל ב-2022, גידול של 1.8%, שנבע בין היתר מרכישת סופר חביב ברבעון זה. בחנויות זהות רשמה פז ירידה של 1.9% במכירות, אך הצליחה לשמור על שיעור רווח גולמי גבוה של 36.1% כמו ברבעון המקביל. ה-EBITDA לרבעון השלישי הסתכם ב-98 מיליון שקל לעומת 94 מיליון שקל ברבעון המקביל, גידול של 4%.