סגור
ג'יימי דיימון מנכ"ל ג'יי.פי מורגן
ג'יימי דיימון (צילום: REUTERS/Marco Bello)

מלחמות, אינפלציה ומדיניות הפד: מנכ"ל ג'יי.פי מורגן מסמן את הסיכונים לכלכלה

ג'יימי דיימון ציין אתמול עם פרסום דוחותיו של הבנק הגדול בארה"ב את הגורמים שעלולים לערער את עסקיו ואת הכלכלה העולמית; אלו כוללים "מלחמות נוראיות ואלימות" שיוצרות אי ודאות, לחצים אינפלציוניים ש"סביר שיימשכו" והידוק כמותי של הבנק המרכזי בהיקף אותו "מעולם לא חווינו"

מנכ"ל ג'יי.פי מורגן, ג'יימי דיימון, הזהיר אתמול (ו') כי מספר גורמים מאיימים על התחזית הכלכלית החיובית, ובראשם האינפלציה ומלחמות, כך לפי דיווח באתר CNBC. זאת בשעה שהעולם עוקב אחרי האפשרות להתגברות המלחמה במזרח התיכון ולכך שאיראן תתקוף את ישראל.
"מדדים כלכליים רבים ממשיכים להיות חיוביים", אמר דיימון שעומד בראש הבנק הגדול ביותר בארה"ב במונחים של שווי נכסים, "אולם במבט קדימה, אנחנו עדיין בכוננות כלפי מספר תחומים של חוסר ודאות". דיימון אמר את הדברים בעת פרסום תוצאות הרבעון הראשון של הבנק. לדבריו, אווירה עולמית "מערערת", הכוללת "מלחמות נוראיות ואלימות", היא אחד הגורמים שיוצרים אי ודאות בעסקים של ג'יי.פי מורגן ובכלכלה כולה. עוד הוסיף גם "לחצים אינפלציוניים, שסביר להניח כי יימשכו".
גורם נוסף שציין דיימון הוא המאמצים של הבנק הפדרלי המרכזי לצמצם את הנכסים שהוא מחזיק במאזן העומד על 7.5 טריליון דולר. "מעולם לא חווינו את ההשפעה המלאה של הידוק כמותית בהיקף כזה", הדגיש. הכוונה היא לכך שהבנק המרכזי לא משקיע מחדש בכל חודש הכנסות של 95 מיליארד דולר מאג"ח, מהלך שהוביל לצמצום של 1.5 טריליון דולר בהחזקות הבנק מאז יוני 2022. התוכנית היא חלק מהניסיונות של הפד להדק את התנאים הפיננסיים כדי לצנן את האינפלציה.
לפי דיימון, שלושת הנושאים הללו גורמים לרמות גבוהות של חוסר ודאות. "איננו יודעים כיצד הגורמים הללו יבואו לידי ביטוי, אך עלינו להכין את החברה לטווח רחב של תרחישים פוטנציאליים כדי לוודא שנוכל תמיד לתמוך בלקוחות".