בלעדי
מימון ישיר מפטרת יותר מ־100 עובדים בחטיבת מימון הרכב
עקב המלחמה באיראן ירדו מסירות הרכב ביוני החולף בכ־35%, ויחד עם מצב משקי הבית והתחרות הגוברת מצד חברות האשראי נאלצת החברה הגדולה בתחום בישראל לבצע התייעלות
מימון ישיר מפטרת קרוב ל־15% מ־750 עובדיה, ולכלכליסט נודע כי הצעד הוא חלק מתכנית התייעלות שמגבשת החברה לחיסכון בהוצאות של 30־50 מיליון שקל. הקיצוצים, של יותר מ־100 עובדים, יהיו בחטיבת מימון הרכב, שהיא המשמעותית בחברה, ולא יכללו את חטיבת המשכנתאות הצומחת.
תחום המימון לרכב סובל משחיקה לאחרונה, ובעיקר במהלך המלחמה עם איראן, שבה לא בוצעו עסקאות מימון לרכבים כלל. ביוני נמסרו 17 אלף רכבים חדשים בלבד לעומת 26 אלף רכבים חדשים ביוני 2024, ירידה של כ־35%. במחצית הראשונה של 2024 נמסרו 160 אלף רכבים, גידול של 2.9% לעומת המחצית המקבילה ב־2024. עם זאת, על פי הערכות כ־10% מהמכוניות הללו הן ברישום עצמי של היבואנים, שמכרו אותן לעובדיהם או רשמו אותן על שם החברה.
עובדי החברה מועסקים בחוזים אישיים והוותק הממוצע שלהם הוא 3.5 שנים. הפיטורים יהיו רוחביים – עובדי מוקדים, נציגי שירות, חיתום ועוד. לפי דוחות 2024, מימון ישיר מעסיקה בתחום הרכב 758 עובדים, לעומת 755 ב־2023, ו־68 עובדים בתחום החדש יחסית של משכנתאות, שם היו לה ב־2023 42 עובדים בלבד.
בחודש שעבר פרסמה מימון ישיר שבשליטת בני הדודים מוקי ודורון שנידמן וביטוח ישיר, את הדוחות לרבעון הראשון ובעקבותיהם נרשמה ירידה דו-יומית של 15% במניה. הדוחות הציגו ירידה חדה ברווחים: הרווח הנקי צנח ב־55% מ־57 ל־21 מיליון שקל בלבד, וההכנסות מפעילות המימון ירדו ב־4% – ל־214 מיליון שקל בלבד. מאז הצניחה במניה עם פרסום הדוחות, היא התאוששה מעט והחברה נסחרת בשווי של 1.76 מיליארד שקל.
מימון ישיר היא חברת המימון הגדולה בארץ בתחום הרכב, ומחזיקה בכ־40% ממנו. מצבה הוא כנראה בבואה של התחום כולו. החברה ניצלה משך שנים את נתח השוק הגבוה שלה, והצליחה לגבות ריביות גבוהות וליהנות ממרווחים גבוהים. הכניסה של חברות אשראי כמו מקס וכאל לשוק המימון לרכבים עם ריביות נמוכות יותר, מקשה על מימון ישיר ויצרה לחץ על המחיר ועל איכות הלווים, שכן הלווים הטובים מעדיפים את הריביות הנמוכות יותר.
ערן גולן מנכ"ל החברה אמר עם פרסום הדוחות: "ברכב אנו פועלים בסביבה תחרותית הולכת ומתעצמת". גם המצב הכלכלי של משקי הבית תורם ללחץ זה, וכך ברבעון הראשון השנה צנח הרווח הנקי מהלוואות לרכב ל־9 מיליון שקל לעומת 46 מיליון ברבעון המקביל אשתקד.































