סגור

נחשף בכלכליסט
אל על התחייבה: לא נשעבד סלוטים ללא אישור מוקדם של המדינה

המדינה מתנגדת לשעבוד הסלוטים של חברת התעופה תמורת הלוואה מבנק זר בסך של יותר מ-100 מיליון דולר; הסיבה ככל הנראה היא שהמדינה רואה בהם נכס אסטרטגי של אל על

המדינה מתנגדת לשעבוד הסלוטים (מקטעי המראה ונחיתה) של אל על בשדות תעופה, וקיבלה התחייבות מהחברה לא לעשות זאת ללא אישור מוקדם שלה. הסיבה ככל הנראה היא שהמדינה רואה בסלוטים נכס אסטרטגי של אל על.


כפי שנחשף בכלכליסט, מנהלת אל על מו"מ עם בנק זר להלוואה של יותר מ-100 מיליון דולר שתמורתה תשעבד סלוטים שבהם היא מחזיקה בשדות תעופה מרכזיים בעולם. לפי התחייבותה, למדינה עליה לגייס את הסכום תמורת אותה הלוואה או מכירת נתח ממועדון הנוסע המתמיד שלה.


1 צפייה בגלריה
קני רוזנברג מטוס אל על
קני רוזנברג מטוס אל על
קני רוזנברג
(צילום: רויטרס, Centers Health Care)

סלוטים לנחיתות והמראות בנמל תעופה, הינם נכס שנחשב מוחשי, סוג של מטבע עובר לסוחר בין חברות התעופה. הוא משמש כאמצעי לתכנון לוח טיסות בהתאם לקיבולת בנמלי התעופה, והמידע לגביו נוגע לטייסים ולחברות תעופה ולא לנוסעים או סוכני נסיעות. סלוט מייצג את הזמן והתשתית הפנויה לנחיתה ולהמראה של כל מטוס בנמל התעופה. על חלון זמן של שעת בוקר מוקדמת, למשל, קיים ביקוש מצד חברות תעופה רבות, שכן הדבר מאפשר לאותו מטוס שיוצא בשעה כזו לבצע מספר טיסות הלוך ושוב באותו יום ליעד, או אפשרות להגיע בזמן לטיסת המשך פופולרית.
עפ"י דיווח של אל על לבורסה, הסכימה המדינה לדחות את המועד הסופי לגיוס ל-14 במרץ במקום ה-28 בפברואר. המדינה מחזיקה ב-13% ממניות אל על ובמניית הזהב.
אל על התחייבה לגייס את הסכום במסגרת מו"מ עם המדינה בנובמבר האחרון, כשהאלטרנטיבות הן מכירת נתח מהנוסע המתמיד או הלוואה כנגד מניות המועדון. במקביל המדינה העבירה לחברה הלוואה בסך של 30 מיליון דולר כפיצוי על הירידה בהכנסותיה כתוצאה מהתפרצות הקורונה.
אי מימוש ההתחיבות תקנה למדינה זכות להעמיד את ההלוואה שהעבירה לחברה לפירעון מיידי. בדיווח של אל על היא מציינת כי התחייבה שלא תחתום ולא תבצע עסקה כלשהי בסלוטים בלי לקבל את אישור המדינה מראש ובכתב, עד לפירעון מלא של איגרות החוב של המדינה.
אל על מנהלת במקביל מו"מ מול בנק הפועלים למכירת נתח של 20% ממועדון הנוסע המתמיד לפי שווי 250-300 מיליון דולר למועדון שהוא נכס מהותי שלה.