סגור

בלעדי
מנכ"ל אפסילון וקבוצת הפניקס במגעים להקמת חברת חיתום

איל גרינבאום מנהל את המגעים יחד עם שני בכירים מאפסילון, אודי טויבין ויואב פוגל, שעברו עמו ב־2016 מדיסקונט חיתום. השלושה יחזיקו, ייתכן עם שותפים, ב־80% מהמניות. הפניקס, שתחזיק ב־20%, תסגור במקביל את פעילות החיתום באקסלנס

התחרות בשוק החיתום מתגברת: איל גרינבאום, מנכ"ל חברת החיתום של אפסילון, במגעים להקמת חברת חיתום עצמאית חדשה יחד עם קבוצת הביטוח הפניקס. ל"כלכליסט" נודע כי גרינבאום מנהל את המגעים יחד עם שני המנהלים הבכירים תחתיו באפסילון, אודי טויבין המשנה למנכ"ל, ויואב פוגל, הסמנכ"ל. שניהם עברו עמו ב־2016 מדיסקונט חיתום לאפסילון, ועתה מנהלים מגעים מתקדמים מאוד להקמת חברת החיתום עם הפניקס.

על פי מתווה העסקה, השלושה יחזיקו, ייתכן שעם משקיע או שניים נוספים, ב־80% מהמניות, ואילו הפניקס תחזיק ב־20% מהמניות. הפניקס תסגור במקביל את הפעילות של החיתום בחברה־הבת, בית ההשקעות אקסלנס. הפעילות הזו של אקסלנס חיתום מצויה בדעיכה ולפני שנה נמוג רעיון למזג אותה עם חברת החיתום רוסאריו קפיטל חיתום. הפניקס היא הגוף הבולט בתחום ההשקעות בין חברות הביטוח, אולם היא בחרה לעבוד בתחום החיתום במודל של חלק מהבנקים, ולא במודל של חברת ביטוח אחרת, מנורה, שמחזיקה ב־100% ממניות חברת החיתום שלה.

3 צפייה בגלריה
אייל גרינבאום מנכ"ל אפסילון ואייל בן סימון מנכ"ל הפניקס
אייל גרינבאום מנכ"ל אפסילון ואייל בן סימון מנכ"ל הפניקס
מימין: אייל גרינבאום מנכ"ל אפסילון ואייל בן סימון מנכ"ל הפניקס
(צילומים: מישל טיבולי, ענבל מרמרי)
מבחינת בנק או חברת ביטוח, אחזקה של יותר מ־20% בחברת חיתום מביאה למגבלות רגולטוריות בהשתתפות בהנפקות של גופים שאותם מובילה חברת החיתום. גופים פיננסיים מסוימים, כמו בנק לאומי, מעדיפים להחזיק ב־100% מחברת החיתום שלהם, גם כדי לשלוט בסיכונים שבתחום וגם כדי להיות במשחק החיתום בצורה מסיבית יותר, גם על חשבון מגבלת השקעות. בתחום הביטוח מנורה חיתום נוהגת כך ומחזיקה ב־100% מחברת החיתום שמנהל גיל קלדרון מסיבות דומות. יתרון מהותי נוסף הוא שמלוא הרווחים של חברת החיתום מגיעים לבנק או לחברת הביטוח, ובשוק שורי כמו בשנים האחרונות מדובר בסכומים לא מבוטלים. המגבלות המרכזיות הן, כאמור, שלא להשתתף מעל שיעור מסוים בהנפקה וכן לקבל אישורים מוועדת ההשקעות להשתתפות בהנפקות מהותיות.

3 צפייה בגלריה
אינפו שוק החיתום פורה בבורסת תל אביב
אינפו שוק החיתום פורה בבורסת תל אביב
שוק החיתום פורה בבורסת תל אביב

עבור אקסלנס והפניקס, שבניהול אייל בן סימון, מדובר בשלב נוסף של התרחבות, לאחר שלאחרונה הפניקס חתמה על הסכם לרכישת בית ההשקעות הלמן־אלדובי, ולאחר שלפני פחות משנה רכשה קסם - חברת קרנות הנאמנות של אקסלנס - את קרנות אלומות. הפניקס מבצעת שינויים אסטרטגיים בפעילותה, מאז מינויו של בן סימון לתפקיד בסוף 2019 ורכישת השליטה בידי הקרנות סנטרברידג' וגלטין. החברה מכרה פעילויות שאינן בתחום הליבה שלה, כמו השליטה בחברת הדיור המוגן עד 120, ולמעשה סוגרת את פעילות החיתום של אקסלנס שלא התרוממה.
בכך בוחרת הפניקס את המודל של אחזקת מיעוט של 20%, שתסיר ממנה מגבלות אבל עדיין תאפשר לה להשפיע בחברת החיתום וגם לרשום חלק מהרווחים ולהפוך לשחקן משמעותי בשוק החיתום. על פי התקנות, חברת חיתום שפועלת תחת גוף פיננסי - בנק או חברת ביטוח - שמחזיק ביותר מ־20% ממנה, לא תוכל להוביל הנפקות של חברות שהחוב הפיננסי שלהן לאותו גוף מהווה 15% מחובן הבנקאי.

3 צפייה בגלריה
עופר גרינבאום
עופר גרינבאום
עופר גרינבאום
(צילום: יורם אשהיים)

גב כמו של הפניקס יכול להפוך את שוק החיתום מכזה שבו ארבעה שחקנים גדולים, שנהנים מגב של בנקים, לשוק של חמישה. זאת, לצד לאומי פרטנרס שמוחזקת, כאמור, במלואה בידי בנק לאומי; פועלים אי.בי.אי שמוחזקת בידי בנק הפועלים (27%), בית ההשקעות אי.בי.אי (30%) ואחרים; דיסקונט קפיטל חיתום שמוחזקת בשותפות של בנק דיסקונט (65%), צחי סולטן (22%) ואחרים; ולידר שמוחזקת בידי הבנק הבינלאומי (20%) ולידר שוקי הון (80%).
למעורבות של בנק או מוסד פיננסי משקל רב בפעילות של חברת חיתום שכן לקוחותיהם יעדיפו לבצע את ההנפקה דרך אותה חברת חיתום. גרינבאום מצדו שואף, ככל הידוע, להיות בעלים של חברת חיתום משלו, במודל הדומה לזה שבו צבי מנס מברק קפיטל מחזיק ב־60% מחברת החיתום של ברק, או ארז גולדשמידט שהקים את חברת החיתום אוריון ביחד עם רפי ליפא.
חברת החיתום החדשה קורמת עור וגידים אחרי שנת שיא. ב־2021 בוצעו 97 הנפקת של חברות חדשות (IPO), שגייסו כ־10.5 מיליארד שקל. זאת מתוך גיוס מניות כולל של 25.4 מיליארד שקל (כלומר כולל חברות שכבר נסחרות), עלייה של כ־50% בהשוואה ל־2020. מתחילת השנה הנוכחית, לנוכח האינפלציה ומתווה העלאת הריבית, שוק ההנפקות הראשוניות התקרר וברבעון הראשון של השנה הונפקו 8 חברות שגייסו 1.4 מיליארד שקל; זאת לעומת 33 חברות חדשות שגייסו 3.1 מיליארד שקל בתקופה המקבילה.
איל גרינבאום הוא אחיו התאום של עופר גרינבאום, מנכ"ל חברת החיתום פועלים אי.בי.אי שנמצא במרכזה של סערה אחרת סביב העלאת שכרו השנתי. בנק הפועלים מתנגד למהלך ובשוק ההון סבורים שאם דירקטוריון אי.בי.אי לא יאשר את שכרו של עופר גרינבאום, הוא יעזוב ויקים פעילות משלו.