סגור
אופיר קרני מנכ"ל קבוצת דן
אופיר קרני, מנכ"ל קבוצת דן. רכיב המימון מגדיל את הסיכוי שהעסקה תקרה (צילום: יונתן בלום)
בלעדי

מנכ"ל קבוצת דן מגבש קבוצה לרכישת פעילות התחבורה לפי 3 מיליארד שקל

המנכ"ל אופיר קרני שואף לרכוש את הפעילות באמצעות גיוס חוב ומשקיעים: גוף פיננסי יעמיד אשראי בשיעור של 55%—70% מהעסקה, ומשקיעים מוסדיים ואחרים ישקיעו את יתר הסכום באקוויטי. לפחות מוסדי גדול אחד הביע רצון להיכנס לעסקה

מנכ"ל קבוצת דן, אופיר קרני, מוביל, בגיבוי בעלי השליטה, מהלך לרכישת פעילות התחבורה של החברה. לכלכליסט נודע כי בתקופה האחרונה מקיים קרני פגישות עם גופים מוסדיים לגיבוש קבוצה לעסקה. השווי שלפיו מתוכננת העסקה עומד על כ־3 מיליארד שקל, כאשר לפי המתווה, גוף פיננסי גדול יעמיד חוב בהיקף של 55% עד 70% מסך העסקה ויתרת האקוויטי תגיע מגופים מוסדיים ומשקיעים נוספים.
רכיב המימון הבנקאי, שעל פי הערכות סוכם כבר עם גוף פיננסי מרכזי, מגביר את הסיכויים שהעסקה אכן תצא לפועל. במקביל, גוף מוסדי גדול אחד לפחות הביע רצון להיכנס לעסקה באמצעות אקוויטי.
המהלך יוצא לדרך כמעט שש שנים לאחר שבנק ההשקעות ווליו בייס, בבעלות עידו נויברגר וויקטור שמריך, וקרן התשתיות LBH שמנוהלת בידי עופר לינצ'בסקי, שמעון בן חמו ויאיר אפרתי, רכשו את השליטה (40%) בקבוצת דן, לפי שווי של 1.26 מיליארד שקל.
כשנה לאחר מכן הם רכשו עוד 10% מחברי הקואופרטיב לפי אותו שווי. כחלק מאסטרטגיית הליך המכירה, הוביל בנק ההשקעות HSBC את ההליך, אך לאחרונה, בין היתר לאור החלטת הבנק להפסיק את פעילות הבנקאות להשקעות, מקדם המנכ"ל קבוצה לרכישת השליטה בחברה.

פעילות הנדל"ן פוצלה

ביוני 2023 רצתה דן להנפיק את פעילות התחבורה שלה בבורסה לפי שווי של 2 מיליארד שקל, אך גם מהלך זה לא הבשיל, לאחר שפרצה מלחמת חרבות ברזל.
3 צפייה בגלריה
אופיר קרני מנכ"ל קבוצת דן ו יאיר אפרתי ראש תחום בנקאות השקעות בווליו בייס
אופיר קרני מנכ"ל קבוצת דן ו יאיר אפרתי ראש תחום בנקאות השקעות בווליו בייס
אופיר קרני מנכ"ל קבוצת דן ויאיר אפרתי מנכ"ל ווליו בייס
(צילומים: יונתן בלום, יובל חן)
העסקה מגיעה לאחר שדן השלימה בתחילת השנה מהלך אסטרטגי מקדים – פיצול בין תחומי פעילות הנדל"ן והתחבורה. פעילות הנדל"ן, הכוללת ייזום מגורים, התחדשות עירונית, שטחי מסחר, משרדים ונכסים מניבים, פוצלה והונפה לחברה־אחות של חברת התחבורה והתשתיות. בשנים האחרונות ביצעה דן את המעבר מפעילת תחבורה ציבורית מסורתית לשחקנית בינלאומית בתחבורת הסעת ההמונים והחשמול. הפיצול נועד ליצור מיקוד עסקי ולאפשר גיוס משקיעים ייעודיים לכל אחד מהתחומים. מהלך זה נתפס בשוק ככזה שמאפשר הצפת ערך הן למשקיעים הקיימים והן לרוכשים הפוטנציאליים.
דן תחבורה היא חברת התחבורה הציבורית השנייה בגודלה בישראל, עם נתח שוק של כ־15% (במונחי קילומטרים). היא מפעילה כ־3,000 אוטובוסים ביותר מ־200 קווי שירות בישראל — בגוש דן, בדרום הארץ ובבאר שבע. במקביל, יש לה פעילות בינלאומית מתרחבת: מאות אוטובוסים בפורטוגל תחת חברת TST המקומית, וכן למעלה מ־200 אוטובוסים בגרמניה, בין המבורג לברלין.
המתחרה אגד, שהיא חברת התחבורה הציבורית הגדולה בישראל, עם נתח שוק של 28% (במונחי קילומטרים), ושגם לה יש פעילות תחבורה ונדל"ן, נמכרה לקבוצה בראשות קרן ההשקעה בתשתיות קיסטון ב־2022 לפי שווי של כ־5 מיליארד שקל.
דן ממוקדת בשנים האחרונות במעבר לתחבורה חשמלית. היא מפעילה כיום את צי האוטובוסים החשמליים הגדול בישראל ומקימה חניוני טעינה בהספק של כ־10 מגה־ואט בכל חניון – יכולת המאפשרת טעינה יומית של מאות אוטובוסים. בתוך זמן קצר, למעלה מ־1,200 מתוך 1,700 האוטובוסים שלה במטרופולין תל אביב יהיו חשמליים, שיעור גבוה בהרבה מזה שנדרש בידי הרגולטור, שמביא לידי ביטוי את אסטרטגיית החברה להפיכת דן לירוקה וטכנולוגית. לצד זה, החברה שותפה במפעל למיחזור סוללות ליתיום.
3 צפייה בגלריה
עופר לינצ'בסקי מנכ"ל גדות מיכליות
עופר לינצ'בסקי מנכ"ל גדות מיכליות
עופר לינצ'בסקי מבעלי קרן LBH
(צילום: אוראל כהן)
מנוע הצמיחה העיקרי של החברה הוא תחום התשתיות התחבורתיות. ⁠דן הפכה בשנים האחרונות לחברת התשתיות התחבורתיות הגדולה בישראל. החברה ביצעה בשנתיים האחרונות שלושה הסכמי מימון וסגירות פיננסיות בהיקף של מיליארדי שקלים של פרויקטי ענק ומחזיקה בזיכיונות בתחום הסעת המונים: הקו הירוק של הרכבת הקלה בתל אביב והקו הכחול בירושלים, שנבנים ומופעלים במודל PPP, ופרויקט הדגל התחבורתי של הנתיבים המהירים במטרופולין תל אביב. כיום נערכת החברה להפעלת פרויקט הנתיבים המהירים בגוש דן, שבמסגרתו תפעיל כ־200 אוטובוסים חשמליים ותנהל את כבישי האגרה של הנתיבים, וכן שני חניוני "חנה וסע" עתירי טכנולוגיה ומרכזיים בשפיים ובראשון לציון. פרויקטים אלו ממצבים את דן, לצד ההתמחות בהפעלה והחזקה של פרויקטי תחבורה, גם כקבלן ביצוע ותפעול של תשתיות תחבורה לאומיות.

טעינה, מוסכים והסעות

לצד התחבורה הציבורית והתשתיות, דן משקיעה גם בטכנולוגיה, בחברות אוטוטק וסמארט מוביליטי, ומפתחת בעצמה מערכות מתקדמות לניהול טעינה חכמה ואופטימיזציה של צי האוטובוסים.
פעילותה של דן כוללת גם את תחום יבוא האוטובוסים עם פריסה ארצית של רשת מוסכים. היא מחזיקה בזיכיון לייבוא המותג הסיני "HIGER", שהוא הנמכר ביותר בתחבורה הציבורית בארץ, הידוע באוטובוסים חשמליים עירוניים ובין־עירוניים, מיניבוסים ומפרקיות, ולאחרונה דן מכרה גם עשרות אוטובוסים חשמליים למדינות נוספות באירופה ואף החלה לייבא משאיות חשמליות קלות וכבדות הראשונות מסוגן בארץ.
דן פועלת גם בתחום תחזוקת האוטובוסים והיא בעלת רשת מוסכים בפריסה ארצית, המעניקה שירותי אחזקה שוטפים ומיוחדים לאוטובוסים שבבעלות הקבוצה ולמפעילי אוטובוסים נוספים. בנוסף, הקבוצה מחזיקה ברישיון ליבוא סוללות ומטעני DC ו־AC לטעינת אוטובוסים וכלי רכב חשמליים, חלקי חילוף, מראות חשמליות, שמשות לאוטובוסים ועוד, מה שמעניק לה יתרון בדמות שליטה בכל שרשרת הערך של כלי הרכב החשמליים.
דן פועלת גם בתחום ההיסעים והנסיעות המיוחדות. החברה מפעילה מעל 300 אוטובוסים, מידיבוסים ומיניבוסים, מסיעה מדי יום אלפי תלמידים ועובדי מוסדות ממשלתיים ופרטיים למקומות עבודתם, מספקת שירותי הסעות לציבור הנוסעים בנתב"ג, מפעילה את הנתיב המהיר בכביש 1 באמצעות שאטלים המופעלים באוטובוסים בין־עירוניים חשמליים למרכז תל אביב ורמת גן ועוד.
מקבוצת דן נמסר: "הנהלת דן נפגשת עם גופים פיננסיים ואסטרטגיים במטרה לבחון את מגוון אפשרויות מכירת פעילות התחבורה והתשתיות שלה או לחילופין את הנפקתן".