סגור

אריק שטיינברג - המועמד המוביל לתפקיד יו"ר הבורסה

שטיינברג, המכהן כיו"ר זמני מאוגוסט, קיבל עידוד מחברי דירקטוריון להגיש מועמדות. גם הדירקטורים שלוש, בן כנען הלר וחלמיש עשויים להתמודד

החל המרוץ לתפקיד היו"ר החדש של הבורסה לני"ע. לאחר שהמועמדים לתפקיד יעברו את הסינון של חברת הייעוץ עמדה, האחרונה תעביר את שמותיהם לוועדת האיתור של דירקטוריון הבורסה, שתמליץ לדירקטוריון על המועמד המתאים מבחינתה לתפקיד היו"ר. המשרה מוגדרת כיו"ר לא פעיל ועל כן תכלול עבודה בהיקף של 40%. לפי הערכות, חלק מהדירקטורים יגישו מועמדות לתפקיד. בדירקטוריון מכהנים אריק שטיינברג, הדח"צים יצחק חלמיש, מירב בן כנען הלר ויואב שלוש, הדירקטורית הבלתי תלויה ברוריה גרוס פרושנסקי והדירקטור סלאח סאעבנה.



ועדת האיתור מורכבת מהדירקטורים הנוכחיים זולת שטיינברג, המכהן כיו"ר הזמני של הבורסה מאז עזיבת היו"ר הקודם אמנון נויבך, באוגוסט 2021, לאחר שבע שנים בתפקיד. שטיינברג, שמכהן בדירקטוריון הבורסה מיוני 2020, הוא המועמד המוביל לתפקיד היו"ר על פי גורמים בענף.
ל"כלכליסט" נודע כי חלק מחברי הדירקטוריון עודדו את שטיינברג להגיש מועמדות. שטיינברג כיהן כדירקטור בלתי תלוי בפרטנר וכדירקטור באקסיליון. הוא קרוב לסיום כהונתו כדירקטור בפז נפט, ומכהן כדירקטור בלאומי פרטנרס ו־REE. בעברו כיהן כיו"ר פסגות והוביל את מכירתה מבנק לאומי לאייפקס. זוהי כהונתו השלישית כדירקטור בבורסה.
שטיינברג נחשב למי שיוכל להנהיג את הבורסה, אם אכן ייבחר ליו"ר, לצד המנכ"ל הנוכחי איתי בן זאב. שטיינברג טרם החליט אם יעמיד עצמו לתפקיד בשל תובענותו. במידה שלא יגיש מועמדות, ישאר שטיינברג דירקטור מן המניין.
גם שלוש, בן כנען הלר וחלמיש מכהנים כדירקטורים. שלוש הוא שותף־מנהל בקרן ההון סיכון אביב ונצ'רס. הוא מכהן בדח"צ בבורסה מ־2019 וכדירקטור בטאואר וצ'ק פוינט. בן כנען הלר מכהנת מאז 2016 כדח"צית ומכהנת כדירקטורית גם במגדל. בעברה כיהנה כסמנכ"לית מידרוג. חלמיש הוא הוותיק בדירקטוריון הבורסה, שבו הוא מכהן מדצמבר 2012. חלמיש מכהן גם כדירקטור בערד השקעות ובמסלקת מעו"ף.
גרוס וסאעבנה בעלי סיכויים נמוכים יותר להגיש מועמדות. זאת, מאחר שגרוס אינה בעלת מומחיות פיננסית וסאעבנה אינו מתגורר דרך קבע בישראל.

1 צפייה בגלריה
אריק שטיינברג mingling mind the tech tlv
אריק שטיינברג mingling mind the tech tlv
אריק שטיינברג, יו"ר הבורסה הזמני. טרם החליט אם להציג את מועמדותו
(צילום: אוראל כהן)

הדרישות העיקריות מיו"ר הבורסה הן ניסיון כיו"ר דירקטוריון בחברה ציבורית, או בחברה פרטית בעלת היקף משמעותי; ניסיון בשוק ההון; ניסיון מול רשויות פיקוח פיננסיות; התמצאות בכללי ממשל תאגידי והבנה בסליקה ומערכות מידע.
בנוסף, ועדת האיתור דורשת מהמועמד ניסיון בעבודה מול ארגוני עובדים. זאת, על רקע הוועד המקצועי החזק בבורסה. בשנים האחרונות ניהל הוועד כמות נכבדה של סכסוכי עבודה בבורסה, כאשר הפעם האחרונה התרחשה ביוני 2020. בשיא המאבק, נסגרה הבורסה ליום שלם.
הבורסה היא חברה ללא גרעין שליטה ו־ועדת התגמול עדיין לא קבעה את שכרו של היו"ר הבא. לפי מדיניות התגמול המאושרת, שכרו של יו"ר הבורסה יכול להגיע ל־3.3 מיליון שקל, אם כי בשל הגדרת התפקיד כיו"ר לא פעיל, יתקשה היו"ר להגיע למלוא פוטנציאל השכר. שכרו של היו"ר הנכנס יורכב משכר קבוע, בונוסים ותגמול הוני. השכר הקבוע אינו יכול לעלות על 1.87 מיליון שקל בשנה. הבונוסים השנתיים מתחלקים לשניים: בונוס שנקבע על פי מדדים איכותיים ובונוס שנקבע על פי מדדים כמותיים. שניהם עשויים להגיע להיקף מקסימלי של עד שלוש משכורות כל אחד. היעדים מוגדרים בכל שנה על ידי ועדת התגמול.
בנוסף, מובטח ליו"ר הנכנס תגמול הוני של עד 9 משכורות, שייפדו מדי שנה בהיקף של עד 3 משכורות חודשיות. מחיר המימוש של כתבי האופציה לא יפחת מסכום השווה ל־105% ממחיר מניית הבורסה 30 ימים לפני מועד מענק האופציות. כלומר האופציות שניתנות הן כמעט בתוך הכסף.