סגור

שלניר רוצה להיכנס לבורסה לפי שווי של 100-80 מיליון שקל

חברת האשראי החוץ־בנקאי הגישה תשקיף לקראת הנפקתה בבורסה, שחושף קרב משפטי בינה לבין פנינסולה על 7.5 מיליון שקל. מהתשקיף עולה גם כי הדיבידנדים שחילקה החברה היו גבוהים מהרווחים שהשיגה

חברת אשראי חוץ־בנקאי נוספת עושה את דרכה לבורסה בתל אביב. השבוע הגישה שלניר ייעוץ ושיווק עסקי את טיוטת התשקיף לקראת הנפקתה באחוזת בית. חברת האשראי, שבשליטתם של להב שדה (50%) וניר שושני (50%), תבקש לגייס כ־30 מיליון שקל לפי שווי של 100-80 מיליון שקל (לפני הכסף).
שלניר עוסקת בעיקר במתן אשראי לחברות כנגד קבלת צ'קים דחויים, שניתנו לאותן חברות על ידי גורם שלישי. החברה, שעיקר לקוחותיה הם עסקים קטנים ובינוניים בישראל, מסבירה כי הנפקת מניותיה תשמש למימון פעילותה השוטפת, פירעון הלוואות והחלפת חוב. בנוסף, היא ציינה כי בעתיד תבקש להרחיב את שירותיה הפיננסיים ואת סוגי האשראי.

נכון למועד התשקיף, שלניר משרתת 303 לקוחות פעילים, ותיק האשראי של החברה הגיע ל־100 מיליון שקל בסוף 2021 ולסך של 121 מיליון שקל בסוף מרץ. על פי נתוני החברה, החובות האבודים הממוצעים שלה בעשור האחרון הסתכמו ב־0.15% בלבד.

זינוק ברווח הנקי ב־2021

בדומה לחברות אשראי אחרות, שלניר הקטינה בתקופת הקורונה את פעילות השיווק ואת תיק האשראי שלה - תוך הורדת ההסתמכות על לווים גדולים ופיזור התיק ללווים קטנים יותר (תוך גביית ריבית גבוהה יותר). במסגרת זו, היא הפסיקה לעבוד עם אחד ממקורות המימון שלה - גוף חוץ־בנקאי שהעמיד לה הלוואות בריבית של פריים פלוס 7.4%. על רקע השינוי שעשתה במקורות המימון, הכנסותיה של החברה ב־2021 ירדו ב־4% לעומת 2020 - לרמה של 10.08 מיליון שקל. הרווח הנקי שלה זינק ב־22% לרמה של 3.3 מיליון שקל, לעומת 2.3 מיליון שקל ב־2020. עם זאת, פעילות החברה ב־2021 היתה נמוכה מזו של 2019 (טרום הקורונה): ההכנסות ירדו בכשליש והרווח פחת ביותר מ־40%.
מאז דצמבר 2021, לחברה מדיניות דיבידנד קבועה של חלוקת 30% מהרווחים. על כן, ב־2020 היא חילקה דיבידנד בסך 2.3 מיליון שקל, וב־2021 חילקה 4.4 מיליון שקל - שניהם גבוהים יותר מרווחי החברה באותן שנים. מתחילת 2022, היא חילקה דיבידנד בסך 800 אלף שקל. היקף המזומנים ושווי המזומנים של החברה מסתכם ב־8.6 מיליון שקל.
2 צפייה בגלריה
מימין להב שדה ו ניר שושני בעלים ומנכ"לים משותפים בחרת שלניר
מימין להב שדה ו ניר שושני בעלים ומנכ"לים משותפים בחרת שלניר
להב שדה (מימין) וניר שושני, בעלים ומנכ"לים משותפים של חברת האשראי שלניר
עוד חושף התשקיף כי במסגרת ההתקשרויות של שלניר עם חברות אשראי וההתנתקות שלה מחלקן ב־2020, החברה מנהלת מאבק משפטי נגד חברת האשראי החוץ־בנקאי פנינסולה. שלניר חתמה ב־2008 על הסכם עם פנינסולה שבמסגרתו הוסכם כי האחרונה תעמיד לשלניר שירותי ניכיון צ'קים דחויים עבור לקוחותיה. על פי שלניר, הצדדים חתמו ב־2018 על הסכם חדש שבמסגרתו פנינסולה תישא עד 50% מהסיכון עבור מימון צ'קים של חלק מלקוחות שלניר.
ואולם, פנינסולה הודיעה בתחילת 2020 כי היא מבטלת את ההסכם ותחדל מהעמדת אשראי כנגד צ'קים דחויים. בשנה שעברה פנתה פנינסולה לחברה וטענה כי שלניר חייבת לה כמעט 7 מיליון שקל עבור פעילות אשראי וריבית כנגד חוב. ניסיון הגישור שנעשה בין הצדדים השנה לא צלח - ופנינסולה הודיעה כי שלניר כבר חייבת לה 7.5 מיליון שקל. על פי הנהלת שלניר, הסכם האחריות המשותפת בין הצדדים קובע כי אם שלניר היא בעלת חוב כנגד פנינסולה, הוא מסתכם ב־2.7 מיליון שקל - לאחר חלוקתו בחצי בשל אחריות הדדית וכן נטרול סכום של 1.2 מיליון שקל, שלעמדת שלניר אינה אחראית עליו.

מבית אלקטריאון ואוגווינד

המשקיעים הגדולים בשלניר הם פסקל השקעות, שהיתה מעורבת בהשקעות בתעשייה הקיבוצית דרך קרן קציר, וויקטור תשובה. שיעור אחזקתם ייקבע לאור הצלחת ההנפקה. תשובה עזר בשנים האחרונות לחברות טכנולוגיות רבות להיכנס לבורסה דרך מיזוגן לשלדים בורסאיים, ובהן אלקטריאון ואוגווינד, כאשר פעל עם זאב ברונפלד וירון יעקובי. ההשקעה בשתי החברות, בהיקף של מיליונים בודדים, הניבה להם רווח של מאות מיליוני שקלים - בעוד החברות שתומחרו במיליונים בודדים נסחרות בשווי 1.5 מיליארד שקל (אלקטריאון) וחצי מיליארד שקל (אוגווינד). עם זאת, תשובה גם עמד מאחורי מיזוגים משתלמים הרבה פחות, בין היתר כשהיה אחראי על מיזוג חברת הרמזורים אקסיליון - שצללה ב־85% בשנה האחרונה לאחר כמה כישלונות בהטמעת הטכנולוגיה שלה.
בניגוד לחברות המוזכרות, ההגעה של שלניר לבורסה אינה נעשית דרך מיזוג לשלד, אלא באמצעות הנפקה כשהחתמים האחראים הם אייפקס ורוסאריו. בדצמבר 2021, התקשרה שלניר בהסכם השקעה עם קבוצת משקיעים, ובהם תשובה שרכש 290 אלף מניות. במסגרת ההסכם, החברה תקצה לקבוצת המשקיעים 1,363,363 מניות תמורת 10 מיליון שקל (שווי של 7.3 שקלים למניה). אם שווי החברה לאחר ההנפקה יסתכם בפחות מ־100 מיליון שקל (לפני הכסף), שדה ושושני יפצו את תשובה ויתר המשקיעים במניות נוספות. בנוסף, קבוצת המשקיעים קיבלה אופציות בהיקף של 1.64 מיליון עם מחיר מימוש של 7.92 שקלים (מחיר המניה שבו בוצעה העסקה עם המשקיעים). האופציות יבשילו עם הגעת החברה לבורסה, והמשקיעים יוכלו לממש אותן בכל רגע נתון בארבע השנים הבאות.
שלניר היא חברת האשראי החוץ־בנקאי ה־15 שמגיעה לבורסה מאז 2020, לאחר מימון ישיר, גמא, גמלא, מניף, מלרן, מכלול, מיכמן, גיבוי, ברקת, בול, בלנדר, יונט, פיימנט וערך פיננסים. בנוסף, שתי חברות בתחום נכשלו בדרכן להפוך לציבוריות: קרדיט 24 וטריא (שעדיין מנסה להפוך לציבורית באמצעות מיזוג לשלד). מתחרותיה הישירות של שלניר בבורסה הן אחים נאוי, פנינסולה, אופל בלאנס, אס.אר אקורד ומיכמן. כדי לייחד את שלניר מול מתחרותיה, החברה בוחנת אפשרות לצאת במסע פרסום במהלך החודשים הקרובים.