סגור
מנכל מגדלור רן צדיקרו
מנכל מגדלור רן צדיקרו (יח"צ)

מסתבך עם רשות ני"ע? מגדלור גייס משקיעים ללא תשקיף

בית ההשקעות האלטרנטיביות, שנסחר בבורסת ת"א, דיווח בעקבות בדיקה שערכה הרשות כי הוא שיווק קרנות שמתמחות בהשקעה בנדל"ן בהולנד וספרד לעד 75 משקיעים ללא פרסום תשקיף. לפי החוק, יש לפרסם תשקיף כשהמוצר מוצע ליותר מ־35 משקיעים

האם בית ההשקעות מגדלור בדרך להסתבכות עם רשות ני"ע? מדיווח של החברה לבורסה עולה כי החברה גייסה יותר מ־35 משקיעים ללא פרסום תשקיף כנדרש בחוק. מהבדיקה שביצעה החברה, ושעליה דיווחה אתמול, עולה כי היא שיווקה שותפויות פרטיות להשקעה בהולנד וספרד לעד 75 משקיעים ללא פרסום תשקיף, ובכך עברה על החוק.
חברת מגדלור היא למעשה בית השקעות למוצרים אלטרנטיביים עבור הציבור הרחב. כלומר, בית ההשקעות מציע לציבור להשקיע בקרנות לא סחירות שפועלות בתחומי הנדל"ן, האשראי, החוב ועוד.
באופן עקרוני, כשחברה פונה לגיוס כספים מהציבור היא נדרשת לפרסם תשקיף. אולם כשחברה מגייסת כספים מלקוחות פרטיים, היא לא מחוייבת בפרסום תשקיף. אלא שאם היא מגייסת כספים למוצר ההשקעה שהיא מציעה מיותר מ־35 לקוחות, או שהיא מציעה את המוצר ליותר מ־35 לקוחות, אז גם הוא מחוייב בפרסום תשקיף. זה המקרה של מגדלור.
החריגה של מגדלור, שבראשה עומד המנכ"ל רן צדיקרו, התרחשה בשנים 2021—2022, והיא התגלתה לאחר שרשות ני"ע ביצעה בדיקה בנוגע לדרכי השיווק של החברה ולאופן שבו היא מגייסת משקיעים חדשים. הבדיקה של הרשות בוצעה באמצעות התחזות של אחד מעובדיה ללקוח. מקורבים למגדלור מסבירים כי הטעות שעליה דיווחה החברה נעשתה לאחר ש"אנשי מכירות של מגדלור שלחו בטעות מצגות מפורטות למשקיעים שלא היו כשירים, אולם לא בוצעה חריגה בכמות המשקיעים בפועל בקרנות".
למרות הניסיון של מגדלור להפחית מחשיבות האירוע, לא מדובר באירוע פעוט. גיוס ללא תשקיף מהווה עבירה על חוק ני"ע, והעונש המקסימלי עומד על חמש שנות מאסר. מרשות ני"ע נמסר כי "הרשות אינה מתייחסת לפעולות בהן היא נוקטת ביחס לחברה כזו או אחרת". אולם נציגיה הוסיפו כי הרשות "פועלת להבטיח שהחברות יפרסמו גילוי מלא, עדכני ומהימן שמהווה בסיס לקבל החלטות השקעה. לאחרונה פרסמה הרשות אזהרה ליזמים המבקשים להציע השקעות לא מפוקחות והציגה את העקרונות הבסיסיים הנדרשים להצעת ניירות ערך ללא תשקיף. עקרונות אלו כוללים את הצורך לבצע רישום ומעקב אחר מספר הניצעים ומספר המשקיעים בפועל".
גוף נוסף שעמד מול רשות ני"ע בשל מהלך של שיווק מוצר השקעה ללא תשקיף ליותר מ-35 לקוחות הוא קרן הגשמה. באוגוסט 2018 נחתם הסדר אכיפה מינהלי בין הקרן לרשות ני"ע שממנו עולה כי הקרן שיווקה ברשלנות השקעות ללא תשקיף מאושר על ידי הרשות ליותר מ-35 לקוחות. כמו כן, כנגד הקרן הוגשה בקשה לתביעה ייצוגית בנושא. השופטת רות רונן אישרה לנהל את התביעה כייצוגית ובהחלטתה כתבה שהקרן שיווקה מוצר השקעה למספר לקוחות רב ללא תשקיף. כיום התביעה נמצאת בהליכי גישור. חשוב להדגיש שלא מדובר בהליכים פליליים.
בית ההשקעות מגדלור הונפק בבורסת ת"א בדצמבר 2021 לפי שווי של 250 מיליון שקל, תוך שבית ההשקעות גייס מהציבור 63 מיליון שקל. כלומר, מגדלור החל להיסחר לפי שווי של 313 מיליון שקל. כיום שווי החברה עומד על 320 מיליון שקל.
בית ההשקעות האלטרנטיבי נמצא בשליטת (39.9%) חברת אלברג את בנאי ששייכת לשלומי אלברג ואסף בנאי. מדובר בשתי דמויות מוכרות בענף הביטוח. אלברג ובנאי הם הבעלים של סוכנות הביטוח פרופיט. בעל מניות מהותי נוסף הוא מוטי וייס (19.9%) שנמנה על מייסדי בית ההשקעות. פרופיט נחשבת למגה־סוכנות בענף הביטוח והיא משווקת נכסים בהיקף של 27 מיליארד שקל עבור חברות הביטוח ובתי ההשקעות, כולל מור, שמחזיק ב־7.6% ממגדלור.