סגור
מימין: דורון כהן עמית גל זיו כהן
מימין: דורון כהן, עמית גל וזיו כהן (צילומים: אוהד צויגנברג, מארק קניימן/לע"מ, שלו שלום)

בלעדי
משלושה יוצא אחד: דורון כהן הסיר את מועמדותו לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון

הצעד של כהן הגיע לאחר שמשרד המשפטים הציב בפניו מגבלות שימנעו ניגוד עניינים, אם ברצונו להיות מועמד. אחותו של כהן היא דירקטורית במגדל, המפוקחת בידי הרשות, והוא עצמו יו"ר חברת אשראי־חוץ בנקאי. סמוטריץ' יכריע בשבוע הבא בין עמית גל וזיו כהן 

דורון כהן הסיר את מועמדותו לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון. לכלכליסט נודע כי כהן עשה זאת עקב קשיים שהערים עליו משרד המשפטים.
ועדת האיתור בראשותו של שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, אמורה להביא שלושה שמות בשבוע הבא לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' שמתוכם יבחר השר את המינוי לרשות, שכבר שנה וחצי מתנהלת ללא יו"ר קבוע. אלא שלאחר הסרת מועמדותו של כהן, הוועדה צפויה להביא שני שמות בלבד לשר – עמית גל, מ"מ יו"ר הרשות מאז אוקטובר 2022, וזיו כהן, המשנה למנכ"ל ווישור.
לדורון כהן אין ניסיון בעולם הביטוח. הוא כיהן כמנכ"ל מיזם הסיבים האופטיים, וכמנכ"ל דסק"ש, בתקופה שבה היתה בשליטת אדוארדו אלשטיין. בתקופה זו הגיעה החברה־האם של דסק"ש, אי.די.בי פתוח, להסדר חוב והשליטה בה עברה לקבוצה בראשות האחים דני ומייקי זלקינד וצחי נחמיאס.


למעשה, הפכה אי.די.בי לחברה ללא גרעין שליטה. כהן המשיך לתקופה קצרה תחת בעלי המניות החדשים, אך הם הראו לו את הדלת החוצה, לאחר שראו בו כאחראי לכישלון העסקה במסגרתה היו אמורים למכור בכמיליארד דולר את אחד הנכסים הבולטים של הקבוצה ‑ שהיתה זקוקה למזומנים ‑ מגדל HSBC במנהטן.
כהן כלל לא רואיין
דורון כהן לא רואיין כלל בידי חברי הוועדה. שמו הובא לסמוטריץ', שביקש מהוועדה לבדוק אותו. הוועדה התרשמה מהרזומה של כהן, ששימש כמנכ"ל משרד האוצר בעבר, אבל החליטה לבדוק את ניגודי העניינים הפוטנציאליים שלו לפני שתזמנו לראיון. הנושא הועבר למשרד המשפטים ונבחן בידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, גיל לימון.
תשובת משרד המשפטים היתה כי לכהן שורת ניגודי עניינים, וכדי להתמנות הוא יצטרך לוותר על מספר תפקידים, החזקות במניות שונות, ולפתור את ניגוד העניינים מול חברת הביטוח מגדל. הסיבה: אחותו של כהן, מעיין, היא דירקטורית במגדל ביטוח, עליה מפקחת רשות שוק ההון.
בנובמבר מעיין כהן תסיים קדנציה ראשונה, ובחירה בדורון כהן ליו"ר רשות שוק ההון היתה אפשרית רק בתנאי שהיא תתפטר מכהונתה. בנוסף, לכהן קשרים חבריים עם גיא רוטקופף, שהיה מנכ"ל משרד המשפטים ויו"ר איגוד חברות הביטוח, וכיום יו"ר הראל ביטוח, שגם עליה מפקחת רשות שוק ההון. כמו כן, כהן הוא יו"ר של חברת אשראי חוץ־בנקאי קטנה בשם קרדיטו, שמפוקחת גם היא ע"י הרשות. ככל הנראה הוא גם מחזיק במניות בחברה ובחברות נוספות. לכהן יחסים ארוכי שנים עם יפתח רון־טל, שבעצמו היה אמור להיות חבר בוועדת האיתור, ולו חשבון פתוח עם שלמה אליהו בעל השליטה במגדל, ממנה הודח רון־טל.

2 צפייה בגלריה
אינפו הנושאים והרפורמות שבראש סדר היום של רשות שוק ההון
אינפו הנושאים והרפורמות שבראש סדר היום של רשות שוק ההון
הנושאים והרפורמות שבראש סדר היום של רשות שוק ההון

משרד המשפטים העמיד בפני כהן שורת מגבלות, שאם כהן היה מקבל עליו היו מונעות ממנו לטפל בכמה מהנושאים המטופלים ברשות. ככל הנראה, נדרש כהן למכור את מניותיו בחברת קרדיטו, שכן החזקתן, אפילו בנאמנות, עלולה היתה להציבו בניגוד עניינים בכל הקשור בחברות אשראי חוץ־בנקאי. גם העובדה שרשות שוק ההון פתחה בשבוע שעבר בביקורת נרחבת בחברת מגדל, הכניסה את כהן לסיטואציה כמעט בלתי אפשרית, אם היה מתמנה. לפיכך, כהן הודיע לוועדה כי החליט שלא להמשיך בתהליך.
תיאורטית, יכולה הוועדה, שתתכנס ביום ראשון הקרוב, להביא מועמד נוסף שיעבור את מסכת הראיונות והבדיקות, אבל נראה כי גם חברי הוועדה לוקחים בחשבון שכבר שנה וחצי, מאז פרישת משה ברקת באוקטובר 2022, אין לרשות יו"ר. לצידו של הייזלר, שעומד בראש הוועדה, מכהנים המשנה ליועמ"ש כרמית יולס, אילן רם מנציבות שירות המדינה, עידית סולברג מאוניברסיטת אריאל, ושמעון יצחקי. מינוי האחרון כחבר בוועדה תמוה, שכן הוא כיהן כיו"ר אלביט הדמיה, שקרסה תחת חובות של 1.8 מיליארד שקל, והסבה פגיעה משמעותית לחוסכים בקופות הגמל והפנסיה.
כעת הקרב הוא בין עמית גל לזיו כהן. לכהן, פרופ', רו"ח ועו"ד, עבר ניהולי בשוק הביטוח במנורה-מבטחים בה כיהן כסמנכ"ל כספים, והוא מכהן כמשנה למנכ"ל ווישור גלובלטק, ששולטת בווישור ובאיילון ביטוח.
בעבר הוא ניהל את תחום הביטוח והפיננסים ברשות ני"ע. כהן משמש כראש המחלקה לחשבונאות במכללת הדסה. הניסיון של עמית גל, בדגש על השנתיים האחרונות שבהן היה מ"מ יו"ר הרשות, הופך אותו למועמד הבולט, גם מול זיו כהן, שאמנם מגיע מתחום הביטוח ונחשב לאיש מקצוע טוב, אך לא עמד בראש חברת ביטוח גדולה. ככל הידוע סמוטריץ' טרם פגש את השניים, ויתכן שיעשה זאת לפני שיבחר ביניהם. במשרד המשפטים סירבו להגיב.