סגור
חוות טורבינות רוח של אנרגיקס ב פולין
חוות טורבינות רוח של אנרג'יקס בפולין (צילום: רותם גרוזוביק)

חברות האנרגיה המתחדשת הישראליות קיבלו מממשלת פולין מתנה לשנה החדשה

בסוף 2023 תוסר המגבלה שהטילה ממשלת פולין על מחירי החשמל במדינה. אנרג'יקס, זפירוס וסאנפלאואר, שפועלות במדינה עשויות להרוויח עשרות מיליוני שקלים נוספים בעקבות ההחלטה

זריקת מרץ פולנית. בעוד תשעה ימים, בסוף 2023, תוסר התקרה שהטילה ממשלת פולין על מחירי החשמל במדינה, מה שעשוי להזרים לכיסיהן של חברות האנרגיה המתחדשת הישראליות שפועלות בפולין עשרות מיליוני שקלים. מדובר באנרג'יקס, שבשליטת אלוני חץ; זפירוס, שבשליטת קרן תש"י; וסאנפלאואר, שבשליטת קרן קיסטון.
בדצמבר 2022 הטילה ממשלת פולין הגבלה על מחירי החשמל בדמות מחיר מכירה מקסימלי. היא קבעה תקרה של 374 זלוטי למגה-ואט שעה, לאחר ששקלה לקבוע מחיר של 345 זלוטי לשעה. זו הייתה הגבלה אגרסיבית בהרבה מזו שהמליץ עליה האיחוד האירופי: 180 יורו (כ־800 זלוטי) למגה-ואט שעה. מדובר במחירים נמוכים משמעותית מאלו שלפיהן חברות האנרגיה הישראליות מכרו חשמל במדינה. הממשלה הפולנית קבעה שחלק מההכנסות ממכירת חשמל במחיר גבוה יותר יועברו לקרן שתסבסד את מחירי החשמל. לפי החלטת הממשלה, לא ההכנסות במלואן יועברו, אלא הדלתא שבין מחיר התקרה למחיר המכירה. הסיבה להגבלה הייתה הזינוק הדרמטי במחירי האנרגיה, על רקע הפלישה הרוסית לאוקראינה, בפברואר 2022, שהובילה לזינוק ברווחי חברות האנרגיה, ובהן גם חברות האנרגיה המתחדשת. זאת, משום שבמקרים רבים מחירי תוצרי האנרגיה מוצמדים למחיר הנפט – שזינק בחדות. לפי דו"ח של בנק גולדמן זאקס, היה צפי שחשבונות האנרגיה של משקי הבית באירופה יזנקו ב־2 טריליון יורו.
מאז מחירי האנרגיה ירדו, בעיקר על רקע העובדה שסין מציגה נתוני מאקרו חלשים, מה שצפוי לפגוע בצריכה העולמית וכתוצאה מכך בביקוש לנפט. כעת, ממשלת פולין הסירה את התקרה האבסולוטית, אולם הותירה על כנה את התקרה שישלם הצרכן הפרטי עבור חשמל. פירוש הדבר הוא שנסללה הדרך למכירת חשמל לעסקים ומוסדות במחירים גבוהים יותר.
ואכן, סאנפלאואר, שבניהול שחר בן־מויאל, דיווחה היום לבורסה על כך שהמחירים שתקבל במסגרת חוזים ארוכי טווח שחתמה עם לקוחות עסקיים גבוהים ב־70% מהתקרה שעומדת לפוג. כלומר, החברה עשויה להכניס עשרות מיליוני שקלים בזכות הסרת המגבלה.
פולין היא מהותית מאוד עבור סאנפלאואר. יש לה טורבינות רוח שמפיקות 50 מגה-ואט במדינה. מדובר על 62% מכלל הפרויקטים המחוברים שלה, במונחי מגה-ואט, ואלו יצרו לה למעלה מ־50% מההכנסות בינואר-ספטמבר השנה (71 מיליון שקל). מניית החברה עלתה היום בכ־4%. עבור זפירוס, שבשליטת קרן תש"י, פולין מהותית עוד יותר, משום שכלל הפרויקטים המחוברים לחשמל שלה הם במדינה. לכן פולין ייצרה לה 100% מההכנסות בינואר-יוני, שהסתכמו ב־143 מיליון שקל. מניית החברה ניתרה ב־7% היום.
אנרג'יקס, שלה פעילות גדולה משל שתי האחרות, מחזיקה פרויקטים בהיקף של 386 מגה-ואט שמחוברים לחשמל בפולין. זה מעט יותר משליש מכלל הפרויקטים המחוברים שלה, במונחי מגה-ואט. הפרויקטים הללו הניבו לה הכנסות של 386 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה, שמהוות 66% מכלל ההכנסות שלה ממכירת חשמל בתקופה הזו. מניית החברה עלתה ב־3.6% היום.
בפולין פועלות חברות אנרגיה מתחדשת ישראליות נוספות, דוגמת נופר אנרג'י ודוראל, אך פעילותן במדינה היא מצומצמת יחסית ואינה מהותית עבורן כמו יתר החברות הנזכרות.