הצרכנים נטשו, המשקיע האקטיביסט לחץ, ופפסיקו תוזיל מחירים ותבטל מוצרים
יוקר המחיה המאמיר גבה מחיר כבד מענקית המזון והמשקאות, שהסכימה עתה לדרישת קרן ההשקעות אליוט לבצע מהלכי התייעלות. אלה יכללו הצגת מוצרים בריאים יותר, צמצום היצע המוצרים הכולל בכ־20% וסגירת מפעלים ופסי ייצור
ברקע העלייה ביוקר המחיה בארצות הברית שהביאה לצניחה חדה בביקושים למוצריה, ענקית המשקאות והחטיפים פפסיקו נענתה ללחצי המשקיעה האקטיביסטית קרן ההשקעות אליוט אינווסטמנט מנג'מנט (Elliot Investment Management), ותבצע שינויים מרחיקי לכת בפעילותה בחטיבת צפון אמריקה. לפי דיווחי החברה, בכוונתה לצמצם את היצע המוצרים שלה בארצות הברית בכ־20% כבר בחודשים הקרובים ולהוזיל מחירים. במקביל, מהלכי חיסכון והתייעלות יכללו סגירה של שלושה מפעלים וביטול פסי ייצור, מה שיביא גם לפיטורי עובדים. אלה נועדו, בין השאר, לפצות את המשקיעים בעקבות שחיקה של כמעט 9% בשווי המניה בשנה החולפת.
פפסיקו היא האחרונה בשורה של חברות המגיבות לסנטימנט הצרכנים החלש בארצות הברית, כאשר 46% ממשתתפי סקר של אתר "פוליטיקו" אמרו באחרונה, כי יוקר המחיה הוא הגרוע ביותר שחוו. לנוכח ירידה בביקושים למוצרים כמו אלה של פפסיקו, רשת טרגט הודיעה בנובמבר כי תוריד מחירים לכ־3,000 מוצרי מזון, משקאות ומוצרים חיוניים אחרים. טרגט דיווחה על ירידה של 2.7% במכירות ברבעון האחרון. סנטימנט הצרכנים בארצות הברית טיפס ל־53.3 בדצמבר מ־51 בנובמבר, אך הנתון עדיין קרוב מאוד לשפל של כל הזמנים שנקבע ב־2022 ועמד על 50 נקודות.
פפסיקו, יצרנית צ'יטוס, דוריטוס, ליי'ס ופפסי־קולה, לא פירטה אלו מוצרים בכוונתה להוזיל. שרשרת האספקה של חטיבת צפון אמריקה תיבחן גם כן במסגרת היוזמה, כאשר השינויים נועדו "להאיץ את הצמיחה האורגנית בהכנסות" ולשפר את השוליים התפעוליים החל ב־2026. לפי הודעת פפסיקו, המשאבים הכספיים שתחסוך ישמשו להשקעה בשיווק ולשיפור ערך עבור הלקוחות. כך, פפסיקו נערכת לזרז את הכנסתם לשוק של מוצרים עם תכולת רכיבים פשוטה יותר, כאשר הכוונה בעיקר למוצרים בריאים יותר, כמו דוריטוס עם חלבון וצ'יטוס ללא חומרי טעם או צבע מלאכותיים. באחרונה הציגה החברה גם גרסה פרוביוטית למשקה הקולה.
פפסיקו מבצעת את השינויים בעקבות לחצים שהפעילה אליוט, שדיווחה על החזקה בשווי 4 מיליארד דולר בספטמבר, המייצגים כ־2% מהחברה. במכתב למועצת המנהלים של פפסיקו ציינה אליוט, כי החברה נפגעת מהיעדר אסטרטגיה ברורה, ירידה בצמיחה ופגיעה ברווחיות בחטיבת המזון והמשקאות בצפון אמריקה. בהודעה משותפת עם פפסיקו שלשום ציין בכיר באליוט, כי הקרן בטוחה שפפסיקו תוכל לייצר ערך לבעלי המניות דרך מימוש התוכנית החדשה. אליוט לא דרשה מושב בדירקטוריון אך אמרה כי תמשיך לעבוד בשיתוף פעולה הדוק עם החברה.
אליוט אינווסטמנט מנג'מנט, שהוקמה על ידי פול סינגר ב־1977 וידועה בגישתה האקטיביסטית, היא אחת ממנהלות ההשקעות הוותיקות מסוגה. נכון ליוני 2025, היא מנהלת נכסים בשווי כ־76.1 מיליארד דולר. הקרן מעסיקה 622 עובדים, כמחציתם בניהול תיקי השקעות, מסחר ומחקר, זאת מהמטה בפאלם ביץ', פלורידה כמו גם ממשרדים בטוקיו, הונג קונג ולונדון. לפי מסמכים שהגישה לרשות ני"ע האמריקאית (SEC), עם ההחזקות המובילות שלה נמנות חברת המסחר במתכות Triple Flag Precious Metals, חברת התעופה סאות'ווסט איירליינס, חברת האנרגיה הקנדית Suncor Energy וחברת פתרונות האנרגיה האמריקאית Phillips 66. לאליוט החזקות גם בפינטרסט וב־Etsy.
בפברואר דיווחה פפסיקו, כי שנים של עליות מחירים חדות ושינויים בהעדפות הלקוחות החלישו את הביקושים למוצריה. אחד המהלכים שנקטה כדי לאושש את ההכנסות היה הרחבת היצע התחליפים המוזלים לחטיפי צ'יטוס ודוריטוס, בהם צ'סטר'ס וסאנטיטס.
לפי הודעת החברה, ב־2026 צפויה ההכנסה שלה לצמוח ב־2%־4%, זאת בעקבות מימוש התוכנית החדשה. "אנחנו מעודדים מהיוזמות שאנחנו מיישמים תוך תחושת דחיפות על מנת לשפר את השוק ואת הביצועים הפיננסיים שלנו", ציין יו"ר ומנכ"ל פפסיקו, רמון לוגארטה.






























