סגור
ענת גואטה ו אלפרד אקירוב
ענת גואטה ואלפרד אקירוב. באלרוב קיבלו בסיפוק את ההבהרה (צילומים: עמית שעל, אוראל כהן)

ענת גואטה: הביקורת שלי לא כוונה נגד אקירוב או אלרוב

היועמ"ש של רשות ני"ע כתב בשמה, כי דבריה שפורשו ע"י אלפרד אקירוב כמכוונים נגדו ונגד אלרוב, לא עסקו באסיפה הכללית של כלל החזקות שתדון בהרכב הדירקטוריון, או במחלוקת בין כלל ואלרוב לגבי עסקת MAX

יו"ר רשות ני"ע ענת גואטה דוחה את הטענות של אלפרד אקירוב וטוענת כי לא כיוונה בדבריה בכנס לזכרו של עובד הרשות, אבי דנון, נגד אלרוב ואקירוב. במכתב תגובה לדרישת אלרוב מגואטה בשבוע שעבר, להבהיר בפומבי כי ביקורת שלה על "משקיעים שאינם מוסדיים שפועלים מכוח שלל אינטרסים", שנאמרה השבוע, אינה מכוונת לאקירוב ולמאבק שהוא מנהל על השליטה בכלל החזקות, טוענת גואטה כי לא כיוונה בדבריה לאלרוב.
גואטה אמרה בכנס כי "החלפנו סוס בחמור. לוואקום הזה נכנסים משקיעים שאינם מוסדיים שפועלים מכוח שלל אינטרסים, לאו דווקא טובת המשקיעים והציבור". במכתב שנשלח על ידי עו"ד דורי קלגסבלד, מטעמה של אלרוב, נטען כי לאחר הדברים סימנה גואטה את אלרוב כדוגמה לאותם משקיעים אקטיביסטיים שפועלים שלא לטובת הציבור. "ההתבטאות הזו שלך היא חסרת יסוד וחסרת אחריות. הפעולות של אלרוב משרתות את כלל בעלי המניות בכלל אחזקות", נאמר במכתב.
גואטה שלחה את המכתב בחתימת היועץ המשפטי של רשות ני"ע אמיר וסרמן, ובו נאמר כי "בניגוד לנאמר במכתבכם, דברי יו"ר הרשות לא עסקו באסיפה הכללית של כלל (החזקות — ג"ח) שזומנה לסוף החודש. דברי יו"ר הרשות לא עסקו במחלוקת בין כלל ואלרוב לגבי עסקת MAX". להבנת הנוכחים בכנס, לפי פרסומים בכלי התקשורת, גואטה כן יצאה ביותר מרמז נגד אלרוב.
היא טענה שהמעבר ממבנה החזקות של חברה עם שליטה למבנה החזקות של חברה ללא שליטה מלווה בתהליכים שמאופיינים באי־יציבות, כשאמרה כי "פעמים רבות השינוי הזה מלווה בהחלפה של דירקטורים ונושאי משרה אחרים, אגב מתקפות של בעלי מניות מיעוט או משתלטים פוטנציאליים. אך השאיפה היא שזו תהיה תקופה קצובה פחות או יותר ולאחריה יושג שקט שיאפשר לחברה להתמקד בפיתוח הפעילות העסקית שלה (...) הרעש הנלווה וחוסר היציבות עלולים גם להתגלגל לפגיעה בפעילות העסקית של החברות הללו ובשורה התחתונה גם לפגוע בציבור המשקיעים. בשוק של חברות ללא שליטה המצב הזה מערער את יציבות הממשל התאגידי באופן שמייצר סיכון למשקיעים. לוואקום הזה נכנסים משקיעים אקטיביסטיים שאינם מוסדיים, שפועלים מכוח שלל אינטרסים, לאו דווקא טובת המשקיעים מהציבור".
"עובדי ציבור נוהגים מעת לעת לשאת דברים באירועים פומביים בתחום עיסוקם. כך נוהגת גם יו"ר רשות ני"ע", כתב וסרמן, והוסיף כי "בדבריה בכנס התייחסה גואטה לכוחם הגדול של גופים מוסדיים, לניגודי עניינים פוטנציאליים בגופים מוסדיים, ולמעבר של חברות ציבוריות ממבנה עם גרעין שליטה למבנה של ללא גרעין שליטה".
המכתב מציין שגואטה הזכירה את כלל החזקות ואת דו"ח דנציגר, שעסק בין היתר בעימות בין אלרוב, שבשליטת אקירוב, לכלל החזקות, על רקע הפיכת אלרוב לבעלת מניות מהותית בכלל החזקות, שעה שהאחרונה החזיקה במניות אלרוב ונדרשה לאשר עסקת בעלי עניין שאלרוב ביקשה לאשר. היא הזכירה גם את חוסר היציבות שנוצר כשבעל מניות גדול ניצב מול חברה ללא שליטה - "אם כי בהקשר הזה לא הוזכרו כלל ואלרוב", לשון המכתב.
"איננו רואים כל מניעה להתייחס לשני הדברים. מדובר בדברים ידועים לכל שקיבלו ביטוי רחב בכלי התקשורת ובדיווחי החברות. אלו סוגיות ממשל תאגידי מובהקות ויש להן קשר להתנהלות תקינה של שוק ההון ולהגנת ציבור המשקיעים. אין זה רק מתפקידה אלא גם מחובתה של יו"ר הרשות להתייחס לסוגיות אלה ולהתריע מהמקום שבו היא רואה צורך לטפל בהן".
באלרוב קיבלו בסיפוק את התשובה מאחר שהיא מבהירה לגופים המוסדיים שאמורים להצביע באסיפת בעלי המניות של כלל החזקות בעוד שבועיים לגבי הדירקטורים בחברה, כי הרשות לא פועלת נגד אלרוב בעניין. באסיפה אמורים בעלי המניות להכריע, בין היתר, אם חיים סאמט, שאקירוב הודיע כי יתנגד להמשך כהונתו כיו"ר כלל החזקות, ודירקטורים נוספים שתמכו בעסקת MAX, ימשיכו לקדנציה נוספת.