סגור
ענת גואטה
ענת גואטה (צילום: ענבל מרמרי)

בלעדי
אקירוב נגד גואטה: "התבטאותך חריגה ודברייך הם חסרי יסוד וחסרי אחריות"

אלרוב של אלפרד אקירוב קוראת ליו"ר רשות ני"ע ענת גואטה להבהיר בפומבי כי ביקורת שלה על "משקיעים שאינם מוסדיים שפועלים מכוח שלל אינטרסים", שנאמרה השבוע, אינה מכוונת לאקירוב ולמאבק שהוא מנהל על השליטה בכלל החזקות; תגובת רשות ני"ע: "הרשות קיבלה את הפנייה, תלמד אותה ותגיב בהתאם"

אלפרד אקירוב יוצא לעימות חזיתי ביו"ר רשות ני"ע ענת גואטה ודורש ממנה לחזור בה באופן פומבי מדברים שאמרה השבוע בנוגע אליו ולאלרוב שבשליטתו, בנוגע למאבק שלה לרכישת השליטה בכלל ביטוח.
במהלך הכנס לזכרו של אבי דנון, בכיר הרשות ני"ע, התייחסה גואטה למאבק בכלל ביטוח בין אקירוב ליו"ר ומנכ"ל כלל חיים סאמט ויורם נווה, כשאמרה כי "החלפנו סוס בחמור.
לוואקום הזה נכנסים משקיעים שאינם מוסדיים שפועלים מכוח שלל אינטרסים, לאו דווקא טובת המשקיעים והציבור". במכתב שנשלח בידי עו"ד דורי קלגסבלד, מטעמה של אלרוב, נטען כי לאחר הדברים סימנה גואטה את אלרוב כדוגמה לאותם משקיעים אקטיביסטיים שפועלים שלא לטובת הציבור.
"ההתבטאות הזו שלך היא חסרת יסוד וחסרת אחריות. אלרוב היא משקיע אקטיבי שפועל להשאת השקעתו בכלל ביטוח ובעל המניות הגדול בחברה. הפעולות של אלרוב משרתות את כלל בעלי המניות בכלל אחזקות. משקיעים אקטיביים גורמים לכך שהנהלות של חברות ציבוריות ישמרו על כללי התנהגות תאגידית תקינה.
"יו"ר רשות ני"ע אמורה לתמוך במשקיעים מסוג זה. אלרוב היא שהניפה דגל אדום לאחר האישור הפזיז של עסקת רכישת MAX בידי כלל במחיר מוגזם, והיא זו שהניפה דגל אדום לגבי הממשל התאגידי הלקוי בכלל. בחברות ללא גרעים שליטה משקיעים אקטיביסטיים הם אלה שמסוגלים לבקר הנהלות פזיזות שנגועות בניגוד עניינים כמו בכלל". אלרוב מזכירה במכתב את הדבריו של סמי מועלם, דח"צ בכלל ביטוח שיצא נגד ההתנהלות התאגידית של החברה.
"היה מצופה כי לא תצאי נגד משקיע אקטיבי המבקש לברר חשדות מתועדים להתנהגות תאגידית לא תקינה שהובילה לעסקה מסוכנת. בודאי שהיה עלייך להימנע מלעשות כן בכנס ציבורי בעל תהודה תקשורתית". המכתב מאשים את גואטה בהתייחסות לדו"ח דנציגר על ההתנהלות בכלל ביטוח "התמקדותך בהתייחסות לאלרוב בדו"ח מבלי לציין את ההסתייגות הספציפית לאלרוב בדו"ח עצמו, פגומה ולא משקפת".
המכתב נשלח לאחר התלבטויות של אקירוב לפני צעד קיצוני של עימות מול רגולטור. ההחלטה בסופו של דבר נבעה מהעובדה שהדברים נאמרו תקופה קצרה לפני אסיפת בעלי המניות של כלל החזקות ב־27 בדצמבר, שבה מבקש אקירוב להחליף את הדירקטוריון כשדברים כמו שאמרה גואטה יכולים להשפיע על בעלי המניות בהצבעה, ולשחק לטובת סאמט ונווה שבעבר היה בכיר ברשות ני"ע.
"התבטאויותייך בעיתוי כה קריטי עלולה לפגוע פגיעה קשה בהליך ההצבעה ועלולה להטות קולות, גם בקרב בעלי מניות מהציבור ובוודאי מבעלי מניות מוסדיים ויועציהם, שיש להם אינטרס להתיישר עם עמדת הרשות, להצביע נגד עמדת אלרוב. בכך זנחת את תפקידך ומעמדך כרגולטור חסר פניות וירדת לזירת המאבק תוך נקיטת עמדה ברורה נגד אלרוב".
"הופתענו מדברייך שכן התייחסות למחלוקות תלויות ועומדות בבית משפט, בעיקר כשהיא באה מפי יו"ר רשות ני"ע, אינה ראויה כלשעצמה, מעבר לכך שדברייך מוטעים גם לגופם. על יו"ר הרשות לפעול רק במסגרת סמכויות הרשות בהתאם לדין. אמירות פוגעניות של פקיד ציבור בכיר אינן רק פסולות אלא גם אסורות, הסביר בעבר בית המשפט העליון. התבטאויותייך מהוות הפרה בוטה של כללי המשחק ושל הפרקטיקה המקובלת וציפיות מעובדי ציבור במעמדך ותפקידך".
המכתב עובר להתייחס לבמה שעליה נאמרו הדברים: "בחרת לומר את הדברים בכנס שאורגן על ידי משרד עורכי הדין של כלל אחזקות (משרד פישר בכר). שבו השתתף גם עו"ד אבריימי וול מהמשרד שמייצג את כלל נגד אלרוב. לרבות בקשר להשגת האישורים הרגולטוריים הנדרשים, מה שמעצים את הפגם באמירות".
המכתב מציין כי כלל ביטוח השתמשה בדברי גואטה בכנס לתגובה לאיום בתביעה נגזרת נגדה, יממה בלבד לאחר הכנס. אקירוב טוען עוד שבעוד שהרשות דרשה מאלרוב התייחסות בדיווח לבורסה על התנגדותה לעסקת MAX, והתעקשה שהדברים יפורסמו לפני השעה 12.00 באותו יום של הכנס, בעמדת אלרוב כבסיס לדבריה נגדה בכנס. "זאת ועוד, מכלל לא נדרשה התייחסות דומה בידי הרשות".
"התבטאת נגד אלרוב שלא כדין ושלא כראוי, בעיתוי רגיש, תוך נקיטת עמדה במחלקות, הבמה שבה נאמרו הדברים מחמירה את התבטאותך החריגה והמשונה. דברייך הם חסרי יסוד וחסרי אחריות", נמסר במכתב, וגואטה נדרשת בסיומו לחזור בה פומבית ומיידית מדבריה כלפי "משקיעים אקטיביים שאינם מוסדיים ופועלים לא לטובת הציבור, ולהבהיר שאינם מתייחסים לאלרוב וכי לרשות אין עמדה ביחס להצבעה של בעלי המניות באסיפת כלל אחזקות". אלרוב אף מאיימת בצעדים ושומרת על זכויותיה אם יתברר שבין תוצאות האסיפה לדבריה של גואטה יימצא קשר.
תגובת רשות ני"ע: "הרשות קיבלה את הפנייה, תלמד אותה ותגיב בהתאם".