סגור

אחרי שגילחה חצי משוויה בחצי שנה: מדוע WIX מתרסקת בניו יורק?

החברה הישראלית שפיתחה פלטפורמה להקמה מהירה של אתרי אינטרנט וחנויות אונליין פרסמה הבוקר את הדו"חות הכספיים שלה, ואולם התוצאות, שהיו לא רעות בכלל, לא ממש עניינו את המשקיעים; הנשיא ניר זוהר: "זה לא אומר שלא נצמח ב-2022, אבל כל עוד השוק ממשיך להיות תנודתי, אנחנו לא מרגישים את אותה הוודאות שהיתה לנו בעבר כדי לתת תחזית שנתית"

מניית WIX מתרסקת היום (ד') בניו יורק ומשלימה גילוח של כמעט חצי משווי החברה במחצית השנה האחרונה. החברה הישראלית שפיתחה פלטפורמה להקמה מהירה של אתרי אינטרנט וחנויות אונליין פרסמה הבוקר את הדו"חות הכספיים שלה, ואולם התוצאות, שהיו לא רעות בכלל, לא ממש עניינו את המשקיעים - אחרי שהודיעה כי היא מוותרת על תחזיות עתידיות.

"חווינו השנה רמה גבוהה מאוד של תנודתיות בביקוש לשירותים שלנו, ולכן אנחנו לא מסוגלים לתת תחזית קדימה באותה רמה של ביטחון שהיתה לנו היסטורית, על אף העובדה שהנתונים הבסיסיים ממשיכים להיות חזקים. ככל שהתקופה תימשך, לא נספק תחזית הכנסות שנתית ולא תחזית לתזרים המזומנים", אמרו ב-WIX.
אף שהחברה כן סיפקה הפעם תחזית לרבעון הראשון של השנה (והיא צופה שיהיה טוב יותר מהרבעון האחרון של 2021), השוק כבר איבד עניין. מבחינת המשקיעים בוול סטריט, שינוי עמוק כזה בניהול הציפיות הוא איתות שלילי ופרקטיקה לא מקובלת. ברבעונים הראשונים של 2020, עם פרוץ מגפת הקורונה, המשקיעים היו מוכנים לספוג את חוסר הוודאות שבא לידי ביטוי בגניזת תחזיות, אבל דווקא כשהעולם לכאורה יוצא מהמגפה, ההודעה של WIX התקבלה באכזבה גדולה.
"זה לא אומר שלא נצמח ב-2022", מנסה להרגיע ניר זוהר, נשיא WIX, בשיחה עם "כלכליסט", "אבל כל עוד השוק ממשיך להיות תנודתי - וראינו שאף שברוב המדינות לא היו סגרים באומיקרון, בפעילות העסקית נרשמה ירידה חדה - אנחנו לא מרגישים את אותה הוודאות שהיתה לנו בעבר כדי לתת תחזית שנתית. אני מניח שלא כולם יאהבו את זה, בעיקר לא מי שמשקיע לטווח הקצר, אבל מבחינת המשקיעים לטווח ארוך זה לא אמור להיות אירוע משמעותי".
2 צפייה בגלריה
ניר זוהר
ניר זוהר
ניר זוהר, נשיא WIX
(צילום: אלן צצקין)
ברבעון הראשון אמורה WIX להגיע להכנסות של 343-338 מיליון דולר, שישקפו צמיחה של 11%-13% מול הרבעון הראשון של 2021. זוהר מדגיש כי קצב הצמיחה נמוך יחסית, מכיוון שהרבעון הראשון של השנה שעברה היה חזק בצורה יוצאת דופן בחברה וקשה להציג קצב צמיחה מהיר מולו. עם זאת, מדובר בצמיחה מול הרבעון האחרון של 2021 שאותו סיימה החברה עם הכנסות של 328.3 מיליון דולר, בהתאם לתחזיות.
את 2021 כולה סיימה WIX עם הכנסות שיא של 1.27 מיליארד דולר, צמיחה שנתית של 29%. החברה אמנם עדיין לא רווחית, אך בחברה מציינים כי התזרים צפוי להשתפר במהלך 2022 ועוד יותר ב-2023, עם סיום מהלך של השקעה מסיבית במוצרים חדשים שנעשה בשנה האחרונה.
ברבעון הרביעי רשמה החברה הפסד תפעולי עצום של 98 מיליון דולר, כמעט כפול לעומת ההפסד התפעולי ברבעון המקביל. העלייה מגיעה מכל סעיפי ההוצאה, כולל עליית השכר של העובדים. לפי כללי החשבונאות האמריקאית (GAAP) ויחד עם כל ההפרשות, ההפסד של WIX מגיע ל111 מיליון דולר. בניכוי ההפרשות הוא עומד על 21 מיליון דולר או 37 סנט למניה, בהתאם לתחזיות האנליסטים. תזרים המזומנים מפעילות הסתכם ב-21 מיליון דולר.
את 2021 כולה מסיימת החברה עם הפסד תפעולי של 325 מיליון דולר, ורק רווחי הון של 272 מיליון דולר (לעומת 47 מיליון דולר ב-2020) עזרו ל לצמצם את ההפסד השנתי למניה ל-2.06 דולר, מול הפסד של 3.07 דולר למניה ב-2020.
זוהר לא מתרגש מנפילת המניה של WIX בחודשים האחרונים. "רמות המכפילים בשוק השתנו לנוכח הציפיות להעלאת הריבית בארה"ב וכמו שהיינו למעלה עם כולם, עכשיו יש שינוי. העובדים שלנו מבינים את זה וגם אם כרגע האופציות שלהם שוות פחות, זה לא מה שמשנה, אלא הטווח הארוך. מה שיצטרך לעבור התאמה זה רמות השווי של החברות הפרטיות, משום שכרגע קיים פער לא הגיוני בין השוק הפרטי לשוק הציבורי. בינתיים אנחנו לא רואים שינויים בהתנהלות של החברות ואין קיצוצים. הדבר נובע מכך שכמות הכסף שגייסו החברות הישראליות ב-2021 היתה אסטרונומית והכסף נמצא בחברות. אולי תהיה פחות נכונות להוציא אותו על דברים מסוימים, אך שוק העבודה בהייטק יהיה תחרותי מאוד גם ב-2022".
2 צפייה בגלריה
מטה חברת Wix וויקס תל אביב
מטה חברת Wix וויקס תל אביב
(צילום: שאטרסטוק)