סגור

בלעדי
הראל ביטוח מורווחת כבר פי 4.5 על ההשקעה בראפיד

חברת הביטוח היא הגוף המוסדי הישראלי היחיד שהשקיע ישירות בחברת הפינטק הגדולה בישראל במונחי שווי. הראל השקיעה בראפיד 30 מיליון דולר בשני סבבים בינואר ובאוגוסט 2021, וכיום שווי ההשקעה שלה עומד על 137.6 מיליון דולר

חברת הפינטק ראפיד (Rapyd) מיעטה בגיוס כספים מגופים ישראליים, אולם היא לא נמנעה לחלוטין מכך. ל"כלכליסט" נודע כי הגוף המוסדי הישראלי היחיד שהשקיע בראפיד באופן ישיר הוא חברת הביטוח הראל, שהרווח שלה על ההשקעה עומד כבר על פי 4.5. הראל ביצעה את ההשקעה בעיקר מכספי העמיתים.

הראל השקיעה לראשונה בחברה בינואר 2021, באמצעות שותפה שהוקמה על ידי טל ונצ'רס, במסגרת סבב D, שבו גייסה ראפיד 400 מיליון דולר — 300 מיליון דולר לקופה ו־100 מיליון דולר למשקיעים בעסקאות סקנדרי. באותו הסבב השקיעה הראל 20 מיליון דולר. השווי של החברה בגיוס עמד על 2.2 מיליארד דולר לפני הכסף ועל 2.5 מיליארד דולר אחרי הכסף. לאחר מכן, באוגוסט 2021, השקיעה הראל סכום נוסף של 10 מיליון דולר בסבב E, שבו ראפיד גייסה 300 מיליון דולר ושווי החברה עמד על 8.5 מיליארד דולר. כפי שנחשף ב"כלכליסט", בחודשים האחרונים התבצעו כמה עסקאות סקנדרי, שבהן משקיעים שהשקיעו בשלבים מוקדמים של החברה מכרו מניות. בעסקאות אלו שווי החברה עמד על 15 מיליארד דולר. כלומר, הסכום שהשקיעה הראל בסבב D שווה כבר 120 מיליון דולר והסכום שהשקיעה בסבב E שווה כבר 17.6 מיליון דולר, כך שבסך הכל 30 מיליון הדולרים שהשקיעה הראל ביטוח שווים כבר 137.6 מיליון דולר — רווח של פי 4.5 על הנייר.

כאמור, לראפיד כמעט ואין משקיעים ישראלים. מיום הקמתה ב־2015 גייסה החברה, שמפתחת פלטפורמת תשלומים גלובלית עבור עסקים וצרכנים, 960 מיליון דולר. מרבית הכסף, 800 מיליון דולר, נכנסה לקופת החברה, והיתר, 160 מיליון דולר, למשקיעים בעסקאות סקנדרי. עם המשקיעים בחברה ניתן למנות את בלקרוק, מנהלת הנכסים הגדולה בעולם; והקרנות הזרות פידליטי, ג'נרל קטליסט, טרגט גלובל וספארק קפיטל.
הסכומים הגדולים שגייסה ראפיד שימשו אותה לביצוע רכישות. בין היתר, רכשה ראפיד את חברת ואליטור (Valitor) האיסלנדית, שמספקת פתרונות תשלום לעסקים באירופה, ב־100 מיליון דולר; את חברת קורטה (Korta) האיסלנדית גם כן, שמספקת פתרונות סליקה, שאותה רכשה בסכום של עשרות מיליוני דולרים באפריל 2020; ואת חברת הפינטק ניט (Neat). כמו כן, ראפיד הקימה קרן השקעות תאגידית, בדומה למקובל בחברות ענק דוגמת גוגל, בשם ראפיד ונצ'רס, שמשקיעה בתחומים המשיקים לפעילות החברה.

2 צפייה בגלריה
סמי בבקוב משנה למנכל ומנהל חטיבת ההשקעות בקבוצת הראל
סמי בבקוב משנה למנכל ומנהל חטיבת ההשקעות בקבוצת הראל
סמי בבקוב. מנהל חטיבת ההשקעות בחברת הראל ביטוח
(צילום: אוראל כהן)
ראפיד, שהוקמה על ידי המנכ"ל אריק שטילמן (שכבר ביצע אקזיט גדול אחד בשנת 2103), ארקדי קרפמן ועומר פריאל, מפתחת פלטפורמת תשלומים שמאפשרת לבצע באופן גלובלי העברות בנקאיות, העברות לארנקים דיגיטליים, תשלומי מזומן ועוד. החברה מפעילה את רשת התשלומים המקוונת הגדולה מסוגה בעולם, שתומכת ב־66 מטבעות ושפועלת ביותר מ־170 מדינות.
כיום החברה מעסיקה 600 עובדים ברחבי העולם, 330 מתוכם בישראל, ובכוונתה לגייס עוד מאות עובדים למשרדיה בתל אביב, לונדון, אמסטרדם, דובאי, הונג קונג ומאונטין ויו (קליפורניה).
ראפיד היא חברת ההייטק הפרטית הגדולה בישראל במונחי שווי, ובהתאם גם חברת הפינטק הגדולה ביותר, אולם היא אינה הענקית הישראלית היחידה בתחום. בסוף 2021 גייסה חברת טיפלתי (Tipalti) 270 מיליון דולר לפי שווי של 8.3 מיליארד דולר, כפי שנחשף ב"כלכליסט"; חברת פיירבלוקס (Fireblocks), שפועלת בתחומי הקריפטו, גייסה לפי שווי של 8 מיליארד דולר; וכפי שנחשף ב"כלכליסט", חברת הבלוקצ'יין סטארקוור (StarkWare) מגייסת בימים אלה לפי שווי של 6 מיליארד דולר.