סגור
סמדר ברבר צדיק מנכלית הבנק הבינלאומי
ברבר צדיק. הודיעה על פרישה לאחר 16 שנים כמנכ"לית (צילום: עמית שעל)

בלעדי
מסתמן: המחליף של ברבר צדיק יגיע מתוך הבינלאומי

שלושת המועמדים המובילים לתפקיד מנכ"ל הבנק הם בנצי אדירי, ראש החטיבה העסקית; רון גריסרו, ראש החטיבה הבנקאית; ואלי כהן, ראש חטיבת ניהול הסיכונים, שהיה העוזר האישי של ברבר צדיק. הערכות: תהליך הבחירה יסתיים עד סוף החודש

אם לא יחול שינוי של הרגע האחרון, המחליף של סמדר ברבר צדיק, מנכ"לית הבנק הבינלאומי, שהודיעה לפני כחודשיים על פרישה לאחר קדנציה ארוכה של 16 שנים בתפקיד, צפוי להגיע מתוך הבנק. ל"כלכליסט" נודע כי כרגע שלושת המועמדים המובילים לתפקיד הם בנצי אדירי, ראש החטיבה העסקית; רון גריסרו, ראש החטיבה הבנקאית; ואלי כהן, ראש חטיבת ניהול הסיכונים של הבנק. לפי ההערכות, בבנק שבשליטת צדיק בינו מכוונים לסיים את הליך בחירת המנכ"ל החדש עד סוף החודש. הבנק נסחר בבורסת ת"א בשווי של 16.3 מיליארד שקל.
אמנם שלושת המועמדים מגיעים מתוך הבנק, אך הם אינם דומים במאפייניהם. אדירי הוא בעל ניסיון של מעל ל־30 שנה במערכת הבנקאית, מרביתן בבנק הבינלאומי. הוא כיהן בעבר כראש חטיבת משאבים וראש חטיבת ניהול סיכונים, ובמקביל לתפקידו הנוכחי הוא גם יו"ר בנק מסד, החברה־הבת של הבנק הבינלאומי.
גריסרו מכהן מזה שלוש שנים כראש החטיבה הבנקאית, ומביא עימו ניסיון בעיקר בתחום הטכנולוגיה. הוא כיהן כמנכ"ל מתף, חברת המחשוב של הבנק, ובעברו שימש כמנהל טכנולוגיה ראשי (מנמ"ר) במנורה מבטחים ובכאל ובתפקידים בכירים באמדוקס.
כהן נחשב לשם המפתיע מבין השלושה. רק לפני ארבע שנים הוא מונה לחבר הנהלה כראש חטיבת ניהול סיכונים, כך שהוא לא ניהל חטיבה שהיא בליבת פעילות הבנק. כהן הגיע לבנק לפני קרוב ל־20 שנה מפירמת סומך חייקין. הוא החל את דרכו בחטיבה העסקית, לאחר מספר שנים מונה לתפקיד העוזר האישי של ברבר צדיק, מה שהיווה עבורו מקפצה. לאחר מכן כיהן כמנהל מחלקת התכנון בבנק וכאמור לפני ארבע שנים מונה לחבר הנהלה. כהן מוערך ומקורב לברבר צדיק.
מהבנק הבינלאומי נמסר: "כפי שפירסמנו, הבנק מקיים הליך מסודר באמצעות ועדת איתור שהוקמה לצורך כך, בראשות יו"ר דירקטוריון הבנק. עבודת הוועדה בעיצומה, ולכשיסתיים ההליך וייבחר מנכ"ל הבנק יודיע על כך, כנדרש״.
בהנחה שלא תהיה התפתחות של הרגע האחרון, ואכן אחד מבין השלושה ימונה לתפקיד, לראשונה מזה תקופה ארוכה לא תהיה מנכ"לית אישה בראש אחד הבנקים. זאת, בעוד שרק לפני ארבע שנים הנשים היוו רוב בקרב המנכ"לים של הבנקים הגדולים (רקפת רוסק עמינח בבנק לאומי, לילך אשר טופילסקי בבנק דיסקונט וברבר צדיק בבינלאומי, ע"א), ובמקביל כיהנה אישה בתפקיד המפקחת על הבנקים (חדוה בר).
למנכ"ל החדש ממתינים לא מעט אתגרים. אמנם הבנק נמצא במצב מצוין - גם מנוהל בשמרנות וגם מצליח לרכוב היטב על עליית הריבית והאינפלציה ולהציג רווחיות גבוהה ‑ ועדיין יש לא מעט אתגרים: ההתמודדות עם הביקורת הציבורית והלחצים הפוליטיים על הבנקים בסוגיות תמחור הריביות ללקוחות, התמודדות עם השפעת ההאטה במשק וכן סוגיית החזקות הבנק בחברת כרטיסי האשראי כאל, שבשליטת בנק דיסקונט. הבינלאומי אמנם לא מחויב למכור את החזקותיו (28%) בכאל, אך לא ברור האם יצטרף לדיסקונט במכירה, ומה יקרה אם כאל בכלל תונפק בבורסה ותהפוך לחברה ללא גרעין שליטה שהבנק הבינלאומי הוא בעל המניות הגדול ביותר שלה.