סגור

משיבה אינו ועד משחק הדיונון: בדיחות הקריפטו האלה כבר לא מצחיקות

מטבע דיגיטלי שזינק במאות אלפי אחוזים וחזר לאפס תוך כמה ימים ו"מלחמה" בין שני מטבעות היתוליים שנוצרו כבדיחה: המרדף של המשקיעים בקריפטו אחרי תשואות חלומיות יוצר ברדק, ומספר ההונאות מזנק; אין פלא שרבים לא לוקחים את השוק ברצינות

בימים האחרונים שני מטבעות דיגיטליים תפסו את הכותרות: "שיבה אינו" ו"משחקי הדיונון". מטבעות אלו, שמשכו כותרות ותנועת משקיעים, מעמידים בפני המערכת הפיננסית האלטרנטיבית אחד האתגרים המהותיים שניצבים בפניה: שייקחו אותה ברצינות.


כך, בזמן ששורת חברות בונות רבדים חדשים על גבי רשתות בלוקצ'יין ועומלות על יצירת מערכת כלכלית דיגיטלית אלטרנטיבית, מסתובב לו בעולם מטבע "שיבה אינו" (סוג כלב שמככב ביצירות אינטרנטיות היתוליות). את המטבע יצרו באוגוסט 2020 כמטבע מתריס מול "הדוג'קוין". הדוג'קוין הוא מטבע היתולי בפני עצמו, שנוצר כבדיחה בין יוצריו, ולא נועד לשמש לדבר בעולם הזה מלבד בדיחה אינטרנטית. כיום למטבע זה שווי שוק מפעים וחלול של 35 מיליארד דולר. "שיבה אינו" נועד "להרוג" את הדוג'קוין, במהלך משונה של בדיחה על גבי בדיחה, דימוי על גבי דימוי. הבדיחה כמובן היא על כולנו, כי בחודשים האחרונים הוא יודע זינוק עז במה שכונה בעליצות "מלחמות המם".
התחרות בין שני המטבעות הלהיבה כל כך את השוק, שעצם הדיון על המערכה תרם אף הוא לעליות המחירים, ולפני כמה ימים שיבה אינו עבר לראשונה בחייו המיותרים את שווי השוק של הדוג'קוין והסתכם ב-37 מיליארד דולר. זמן קצר אחר כך התרסק ואיבד שוב את ההובלה. כל זאת, ראוי לציין, בלי שום סיבה נראית לעין, שהרי אף אחד לא טוב מהשני, לא מציע ערך גדול מהשני, לא מגלם הבטחה למוצר מעניין יותר מהשני. שניהם התחילו סתם, ועלו סתם, ואז ירדו סתם ועלו שוב סתם.
במקביל להשתוללות הפיננסית הזו, בפינה אפלה אחרת של שוק הקריפטו, מטבע בשם "משחק הדיונון" המבוסס על סדרת נטפליקס המצליחה (אך אין לו קשר אליה) התחיל לתפוס את עיניי המשקיעים התמימים. הנייר הלבן של הפרויקט, שפורסם באתר האינטרנט שלו, הבטיח למשקיעים כי "ככל שיותר אנשים יצטרפו, מאגר התגמולים יגדל", ניסוח קלאסי של הונאת פירמידה. הניסוח הבעייתי עבד: מרגע השקתו ותוך שבועיים קצרים מחיר המטבע זינק במאות אלפי אחוזים לשיא של 2,860 דולר. אחרי כמה ימים מהשיא, המטבע התרסק לאפס ללא כל הסבר. היום האירוע החריג זוכה להסכמה רחבה כתרמית " Rug pull", שבו ה"מפתחים" נעלמו ביחד עם 3.4 מיליון דולר מכספי משקיעים.


2 צפייה בגלריה
משחק הדיונון נעלי ואנס נטפליקס
משחק הדיונון נעלי ואנס נטפליקס
"משחק הדיונון"
(צילום: Netflix)

אפשר להבין מדוע כתיבה על שלושת המטבעות דוג'קוין, שיבה אינו ומשחקי הדיונון, פוגמת בתפיסה הכללית לגבי רצינות שוק הקריפטו. אבל שמם מגלם בעיה גדולה יותר "מהיתוליות", והיא השחיקה הגדולה של חברי קהילת הקריפטו, בעיקר הלא מנוסים שלה, להצליח להבחין בין בדיחה, הבטחה ותרמית.
שלושת המטבעות דומים במובן שהם עולים רק בשל הערכות המחיר של חברי קהילת הקריפטו, או במלים אחרות - ספקולציות. הם אלו שדוחפים אותם מעלה, בזמן שמחפשים אחר פוטנציאל לא מציאותי, במחיר נמוך ובמטרה להצליח להשיג תשואה לא סבירה - ומהר, כפי ששוק הקריפטו יודע לייצר ומה שמשתוקקים אליו אינספור חולמים בשווקי המימים של ימינו. אך היכולת להבחין בין תרמית, תעלול, מטבע שערכו מנופח במניפולציות זדוניות ופרויקטים מהותיים עם פוטנציאל אמיתי - היא הדבר שמטריד את המשקיעים, בעיקר הקטנים.
וזה רק הולך ונהיה יותר קשה. מטבעות חדשים צצים כל העת בשוק הקריפטו - השנה הושקו יותר מ-10,000 מטבעות. אנשים בשוק חוששים להחמיץ את הדבר הגדול הבא, ופשוט זורקים כסף לכל עבר תוך כדי לקיחת הסיכון שמטבע חדש עלול להיות תרמית - אך עשוי לייצר תשואה חלומית. לזה קוראים הימורים, לא השקעה. זו הסיבה לכך שרבים לא לוקחים ברצינות את קהילת הקריפטו והשוק בכללותו. הוא, כך למדו רבים, רווי מיזמים שנעים בקשת רחבה מדי בין היתוליים ומטופשים ולא מזיקים, לחסרי ערך ופליליים.


2 צפייה בגלריה
דוג'קוין מטבע דיגיטלי
דוג'קוין מטבע דיגיטלי
דוג'קוין
(צילום: גטי)

בינתיים, השחקנים הרעים בשוק מנצלים את העניין הציבורי. לפי חברת הניתוח Chainalysis בין 2019 ל-2020 זינק מספר קורבנות התרמית בשוק ב-48% ל-7.3 מיליון – נתון קטסטרופלי לתעשייה חדשה. מרבית ההונאות האלו הן קטנטנות - מה שאולי נשמע כמו חדשה טובה, אבל המשמעות היא שהרשויות מוותרות על הטיפול בהן כדי להתרכז בהפרות חמורות במיוחד או שכוללות הרבה כסף. הנוכלים מצידם נעלמים כלא היו אל תוך הריק של הרשת, ועוברים לתרמית הבאה.
הדרך היחידה כיום למתן את הסכנה היא לסחור במטבעות אלו דרך פלטפורמות גדולות, שמשמשות מעין שומרי סף. בורסות מסחר גדולות, במיוחד כאלו שפועלות בשוק האמריקאי כמו קוינבייס או רובינהוד, נזהרות בימים אלו במיוחד ולא תומכות במסחר בכל מטבע דיגיטלי באשר הוא. מרביתן אף מקיימות מתודולוגיה שקופה לגבי אילו מטבעות הן מקבלות ובאיזה תהליך קבלת החלטות הן נוקטות כדי להוסיף נכס חדש לפלטפורמה שלהן. חלק מהפלטפורמות אף מאפשרות תמיכה במטבע מסוים רק בתחום שיפוט מסוים, בהינתן הכללים המקומיים.
עם זאת גם שיטה זו לוקה בחסר, שכן קיימת חוסר אחידות גדולה בין הפלטפורמות והמוכנות שלהן לתמוך בנכסים מסוימים. כך למשל ניתן לסחור בשיבה אינו על גבי קוינבייס אך לא ביריבות קראקן או רובינהוד. מה שנותר - ועושי שוק הקריפטו לא יאהבו זאת – הוא להמתין לרגולטורים, שיפעלו גם הם כדי לצמצם את הסיכונים למשקיעים קטנים מפני הנפילות הגדולות. לפחות מנגנון שיוכל לקטוע את הדינמיקה הרעילה שמותירה רבים בהפסדים עמוקים.
מכל הברדק הזה יש מנצח אחד ודאי – מטבע הביטקוין, שנראה על רקע מאות המטבעות ההיתוליים המיותרים, כמו נכס בטוח, זהב של כורים.