סגור
בני שטיינמץ בבית משפט בז'נבה שוויץ אוגוסט 2022
בני שטיינמץ. הורשע בעבירות שחיתות ברומניה ושוויץ (צילום: AFP)

בלעדי
״חשד לקשר בין המממנים לגורמים עוינים״: השב"כ והמוסד מתנגדים לאשר לחתניו של בני שטיינמץ לשלוט בבזן

רשות החברות לא אישרה את כניסת גרין אויל לגרעין השליטה בבזן בשל חוות דעת שקיבלה מארגוני הביטחון. הסיבה: חשד לפיו לחברת טרפיגורה האירופית, מממנת העסקה, קשרים עסקיים עם גורמים עוינים לישראל; תגובת החתנים - "אם קיים קשר כזה הרי שהוא אינו בידיעתנו"

החתנים של בני שטיינמץ והנציג לשעבר של טרפיגורה נתקלים במכשול בדרך לגרעין השליטה בבתי הזיקוק בחיפה (בזן) בדמות השב"כ והמוסד, וחשד לקשרים עקיפים בין המממנים לגורמים עוינים: השב"כ והמוסד מתנגדים לאשר לחתניו של בני שטיינמץ לשלוט בבזן
ל"כלכליסט" נודע כי רשות החברות החליטה להמליץ למשרד האנרגיה ולמשרד לשיתוף פעולה אזורי שלא להעניק לגרין אויל של השלושה היתר שליטה בבתי הזיקוק בחיפה. כך הודיעה הרשות לעו"ד צבי אגמון, שמייצג את גרין אויל, בסוף השבוע.
גרין אויל שייכת לאדר שוורץ ואוהד שוורץ, החתנים של בני שטיינמץ (אין קשר משפחתי קודם ביניהם), ומייקל בובורוב, הנציג לשעבר בישראל של ענקית האנרגיה הבינלאומית טרפיגורה. דרך מערך מורכב של הסכמים, גרין אויל היא השותפה של משפחות פדרמן, פסל וגוטנשנטיין במפעלים פטרוכימיים, שהיא בעלת השליטה בבזן (24.5%). בהיתר השליטה בבזן מחזיקים כעת פדרמן, פסל וגוטנשטיין, וההסכמים מול גרין אויל קבעו מערך מסוים של שינויים שיתבצע לאחר קבלת היתר השליטה מהמדינה, מה שיהפוך את שוורץ, שוורץ ובוברוב לשותפים רשמיים בגרעין השליטה בבזן. אלא שכעת נראה שההיתר הזה לא עתיד להתקבל.
רשות החברות, שבראשה עומד ממלא המקום ינקי קוינט, נימקה את החלטתה בכך שזו חוות הדעת שהיא קיבלה מגורמי הביטחון השונים, ובראשם שירות הביטחון הכללי (שב"כ), ביחס לגורם המממן של גרין אויל - טרפיגורה, חברת אנרגיה אירופית שמציגה מחזור הכנסות שנתי של כ־200 מיליארד דולר ורווח נקי של כ־3 מיליארד דולר.
אמנם לאורך הדרך טרפיגורה וגרין אויל הכחישו את הקשר ביניהם, אך כעת ההמלצה של רשות החברות מנציחה אותו. הבדיקות שביצע השב"כ העלו גם חשד לכאורה לקשרים בין טרפיגורה לגורמים עוינים לישראל, כולל גרורות של איראן, חלקן במדינות אפריקה. גם המוסד הביע התנגדות להעניק את היתר השליטה לגרין אויל.
"עמדתנו מבוססת, בין השאר, על חוות דעת גורמי הביטחון באשר לזהות הגורם המממן אשר העמיד מימון למבקשים להצטרף לגרעין השליטה במפעלים פטרוכימיים ובבזן, ומן הזיקות העולות מן המערכת ההסכמית והזיקות העסקיות בין המבקשים לגורם המממן", נכתב במכתב ששלחה רשות החברות לעו"ד אגמון. בין היתר נבדקו מקורות המימון והעושר האישיים של שוורץ, שוורץ ובוברוב, וכן הלוואה המירה למניות פטרוכימיים שהעניקה גרין אויל לחברה שבאמצעותה היא שותפה בפטרוכימיים — חברה בשם גרין אלסקה. החשש של רשות החברות היא שהסיוע שסיפקה טרפיגורה לגרין אויל יעניק לה יד בניהול בזן בעתיד.
בזן מוגדרת כאינטרס חיוני של מדינת ישראל ולכן יש צורך לקבל היתר שליטה בחברה מהמדינה. זו לא הפעם הראשונה שבה שיקול ביטחוני מונע כניסה לגרעין השליטה בחברה. ב־2007 המדינה החליטה לא להעניק לגלנקור היתר להצטרף לגרעין השליטה בבזן בשל האחזקות של החברה השוויצרית במדינות ערב עוינות לישראל.
כעת יש שתי אופציות שניצבות בפני גרין אויל ופדרמן, פסל וגוטנשטיין. או שגרין אויל תשיג מקור מימון אחר, או שמשפחת פדרמן ושותפיה ימצאו שותף אחר לחברה, שייכנס בנעלי גרין אויל.
באוגוסט האחרון העניקה רשות החברות לגרין אויל טיוטת היתר שליטה בפטרוכימיים, אך לא העניקה את ההיתר הסופי עצמו, בין היתר בשל הסתייגויות ראשוניות שהעביר השב"כ. את הבקשה לשינוי היתר השליטה הגישו הצדדים באוקטובר 2022. מי שעמדה בראש רשות החברות באותה העת היא מיכל רוזנבוים, שהתמהמהה ולא קיבלה החלטה במשך שנה וחודשיים. קוינט התמנה לממלא מקום מנהל הרשות לפני שבועיים, לאחר שרוזנבוים הודיעה על התפטרותה, וקיבל במהירות את עמדת השב"כ והמוסד בנושא, חרף לחצים רבים שהופעלו על הרשות.
בספטמבר 2022 השליטה בבזן החליפה ידיים, כשפטרוכימיים, שהייתה אז בשליטת פדרמן, פסל וגוטנשטיין, ניצלה זכות סירוב ראשונה ורכשה מידי החברה לישראל של עידן עופר 16.7% ממניות בזן תמורת כ־600 מיליון שקל. עופר סיכם על מכירת המניות לאחים חג'ג'. אלא שלפטרוכימיים, שהיתה בפועל חברה בחדלות פירעון, לא היה הסכום הדרוש כדי לבצע את העסקה. לכן, היא ביצעה מעין הסדר חוב נוסף מול בעלי האג"ח שלה, שבמסגרתו העניקה חלק ממניות בזן ‑ שכבר היו ברשותה קודם לכן ‑ לבעלי האג"ח, וכך הגיעה להחזקה הנוכחית שלה. בנוסף, פטרוכימיים חברה לגרין אויל בשביל מימון העסקה.
במסגרת החבירה הזו הוקמה חברת גרין אלסקה, שמוחזקת בחלוקה שווה בין גרין אויל לבין פדרמן, פסל וגוטנשטיין. גרין אלסקה מחזיקה ב־38% ממניות פטרוכימיים, שמחזיקה ב־24.5% ממניות בזן. גוטנשטיין, פסל ופדרמן מחזיקים ישירות בעצמם גם ב־36% ממניות פטרוכימיים. בין שני הצדדים נחתמו הסכמים שהופכים אותם לשותפים בגרעין השליטה בפטרוכימיים ובזן, ונקבע שאלו ייכנסו לתוקף רק שיתקבל היתר שליטה לגרין אויל מהמדינה. הצדדים התחייבו לפעול על מנת לתקן את ההיתר.

מסתבכים גם באיטליה

טרפיגורה ושטיינמץ נקשרו לאחרונה בעסקת אנרגיה נוספת שמדינות שונות העלו סימני שאלה וחשדות ביחס אליה. בחודש אפריל האחרון העניקה ממשלת איטליה אישור מותנה לחברה בשם GOI אנרג'י לרכוש את בית הזיקוק ISAB בסיציליה תמורת 1.5 מיליארד יורו. מדובר על בית זיקוק שאחראי על חמישית מכושר הייצור של איטליה.
20% מ־GOI מוחזקות על ידי בוברוב, וטרפיגורה סייעה במימון העסקה הזו. בנובמבר דיווח ה"פייננשל טיימס" על קשרים בין GOI לשטיינמץ, שהורשע בעבירות שחיתות ברומניה ושוויץ. העיתון דיווח כי קרן משפחתית של שטיינמץ מושקעת בקרן ארגוס שמחזיקה במניות של GOI. העיתון דיווח כי שטיינמץ טס לרומא פעמיים בסוף 2022 כדי לסייע בקידום העסקה המתגבשת. דובר החברה מסר לעיתון אז שבני משפחת שטיינמץ אכן מחזיקים במניות מיעוט בקרן, אבל לא בני שטיינמץ עצמו, ושלשטיינמץ אין אחזקה ישירה ב־GOI.
בעת שניתן האישור המותנה, דיווח ה"פייננשל טיימס" כי שלטונות איטליה בדקו מעורבות רוסית בעסקה, לבקשת המממשל האמריקאי, וזאת בשל החשש של ארה"ב שרוסיה מפירה את הסנקציות הבינלאומיות שהוטלו עליה בשל הפלישה לאוקראינה בתחילת 2022.
מאוהד שוורץ ואדר שוורץ נמסר: "מערכת ההסכמים עם טרפיגורה הייתה שקופה וידועה לרשות החברות מהיום הראשון וסיפקנו את כל הניירת הקשורה בכך. טרפיגורה היא חברת מסחר בינלאומית מהגדולות בעולם, בעלת שם עולמי ופריסה בינלאומית רחבה.
"קיבלנו בהפתעה את הפרסום המייחס לטרפיגורה - אשר היא הגורם המממן (ותו לא) לעסקה שדורשת את היתר השליטה - קשר עסקי הפוסל מתן היתר כאמור.
"אמירה מסוג זה לא נאמרה לנו על ידי רשות החברות ואם קיים קשר כזה הרי שהוא אינו בידיעתנו. למעלה מן הצורך יודגש ויובהר, כי אין, לא היה ולא יהיה שום קשר וגם לא קיימת שום טענה בשום גוף או גורם אשר קושרת ביננו, במישרין או בעקיפין, לבין איראן ומכאן שככל שיש טענה כזאת הרי שהיא מיוחסת לטרפיגורה ואליה בלבד. אין שום מניעה המונעת מאיתנו כאנשים לעמוד בכל מבחן או סיווג הנדרש לצורך קבלת היתר השליטה".
הבהרה: חוות הדעת של גורמי הביטחון הנזכרת בכתבה בעניין חשד לקשרים עם גורמים עוינים הקשורים באירן התייחסה אך ורק לגורם המממן – חברת טרפיגורה האירופית, ולא הועלו בה חשדות כלפי מר בני שטיינמץ וחתניו.