סגור

הרווח של שופרסל נחתך ב-76% ברבעון הראשון

קבוצת הקמעונאות הציגה הרעה בכל הפרמטרים ברבעון הראשון של 2022; שופרסל רשמה שפל ברווחיות התפעולית של המזון והרווח הנקי צנח ל-27 מיליון שקל

שופרסל חתמה את הרבעון הראשון של 2022 עם ירידה בכל הפרמטרים, כשהרווח הנקי נחתך ב-76.3% ל-27 מיליון שקל.
מכירות המזון של החברה הסתכמו ב-3.2 מיליארד שקל - ירידה של 9% לעומת הרבעון הראשון של 2021. מדובר בירידה בשיעור כפול מזה שרשם שוק המזון ברבעון.
המכירות הסיטונאיות סייעו לחברה לבלום פגיעה קשה יותר, שכן המכירות בסניפי הרשת ירדו בשיעור גבוה יותר של 9.7% ואילו המכירות בחנויות הזהות ירדו ב-10.1% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
1 צפייה בגלריה
סופרמרקט של שופרסל
סופרמרקט של שופרסל
סניף שופרסל
(צילום: אלעד גרשגורן)
מגמה חיובית יותר הציגה רשת הפארם בי, שמכירותיה עלו ברבעון ב-24.5% ל-269 מיליון שקל. עיקר העלייה במכירות נרשמה בחנויות הזהות, אלו שפעלו גם בתקופה המקבילה אשתקד, בזכות הוספת פעילות בתחום בדיקות הקורונה. בעקבות כך, נבלמה הירידה במכירות הקבוצה ל-7% ואלו הסתכמו ב-3.5 מיליארד שקל.
ירידה בשיעור חד יותר של 9.1% בשורת הרווח הגולמי, שהסתכם ב-925 מיליון שקל, שחקה את הרווחיות הגולמית של שופרסל ל-26.4% מהמכירות, לעומת 27% ברבעון המקביל אשתקד.
החברה לא התאימה את היקף ההוצאות לירידה במכירות, ובעקבות כך עלה שיעורן ל-23.5% מהמכירות, לעומת 21.8% בתקופה המקבילה אשתקד.
בעקבות כך, נחתך הרווח התפעולי של זרוע המזון של החברה ב-67% ל-48 מיליון שקל, והרווחיות התפעולית נשחקה לשפל חריג של-1.5% מהמכירות, לעומת 4.2% ברבעון המקביל אשתקד.
הרווח התפעולי של החברה נחתך בחצי ל-102 מיליון שקל ובהתאם נשחקה הרווחיות התפעולית ל-2.9% מהמכירות, לעומת 5.3%.
התוצאות הקשות, שאת חלקן אפשר להסביר בחזרה של המשק לשגרה, נרשמות בעיצומו של משבר ניהולי חריף שעוברת הקמעונאית הגדולה בישראל.
בינואר התפטר איציק אברכהן, מנכ"ל החברה בעשור החולף, בעקבות סכסוך חריף עם היו"ר יקי ודמני, שהתפטר בעצמו שלושה חודשים מאוחר יותר לאחר שהדירקטוריון החליט פה אחד שלא להמליץ על הארכת כהונתו.
התפטרותו של אברכהן, שעזב את החברה לפני חודשיים, הושלמה עוד בטרם נמצא לו מחליף וללא העברת חפיפה. עופר בלוך שמונה לתפקיד באפריל, נכנס לחברה רק לפני כ-3 שבועות וספק עד כמה יאריך ימים בתפקיד. זאת נוכח השינויים הצפויים שבראשם שובו הצפוי של אברכהן לחברה כדירקטור, מתוך כוונה שימונה בהמשך ליו"ר הדירקטוריון.
אסיפת בעלי המניות שתתכנס בעוד כשלושה שבועות תצטרך לבחור עד חמישה דירקטורים מתוך רשימה שהגישו בעלי המניות, הכוללת את אברכהן, איש אמונו שלמה זהר, אילן רון, רון הדסה, משה אטיאס והדירקטורים הקיימים יואב שלוש ורן גוטפריד שמכהן כיו"ר זמני מאז התפטרותו של ודמני. אם ייבחר אברכהן, כצפוי, ספק אם ימשיך בלוך את כהונתו לאחר שהצהיר כי לא יעבוד עם אברכהן. מאז חזר בו בלוך, אך לא נראה כי הדבר ישנה את עמדתם של הצדדים.