סגור

בלעדי
חברת היעוץ ISS לבעלי מניות הפועלים: לא לתמוך בהדסי

חברת הייעוץ האמריקאית ממליצה להעדיף את היו"ר המכהן ראובן קרופיק ואת יואל מינץ לתפקידי דח"צים על פני רון הדסי, שהיה מעורב בהלוואות בעייתיות בבנק לפיתוח התעשייה שקרס. ISS לא מתייחסת לרזומה הבעייתי

רון הדסי מתרחק מדירקטוריון בנק הפועלים: חברת הייעוץ האמריקאית ISS ממליצה לבעלי המניות של הבנק להצביע בעד מועמדתם של היו"ר המכהן ראובן קרופיק ושל יואל מינץ לדירקטורים חיצוניים. כך עולה מנייר עמדה של ISS, שהגיע לידי "כלכליסט". חברת הייעוץ ממליצה לבעלי המניות להימנע מלהצביע על מינויו של הדסי באסיפה שתתקיים ב־21 באוקטובר ותקבע את פני הדירקטוריון בשנים הקרובות. בעלי המניות נדרשים להצביע בעד שני מועמדים לדח"צים מתוך שלושה ולדירקטורית נוספת מתוך שתי מועמדות.


להמלצת ISS יש השפעה משמעותית על התוצאות. שיעור הזרים מקרב כלל בעלי המניות בבנק הפועלים מוערך בכ־15%, וחלק גדול מהם מסתמך על המלצות ISS. מבחירות שנערכו בעבר בבנקים אחרים ללא גרעין שליטה עולה כי התוצאה הסופית זהה להמלצות ISS, היות שהזרים כמעט תמיד מיישרים קו עם ההמלצות. כך, למשל, נבחר סטנלי פישר לדירקטור בבנק הפועלים בסבב הקודם. אחד משני הדירקטורים שייבחרו ימלא את תפקידו של פישר, שפרש מהבנק ביולי האחרון מסיבות אישיות, שמונה חודשים בלבד אחרי שמונה.
כבנק ללא גרעין שליטה נבחרים המועמדים לדירקטוריון בידי ועדה בלתי תלויה בראשות השופט בדימוס דוד חשין. כתוצאה מכך הם עוברים סינון בוועדה, דבר שהופך את ההצבעה של בעלי המניות קשה. ב־ISS מציינים זאת לפני פירוט ההמלצות, המבוססות על היכולות המקצועיות וניסיון העבר של כל מועמד.

1 צפייה בגלריה
אינפו מימין רון הדסי יואל מינץ ו ראובן קרופיק
אינפו מימין רון הדסי יואל מינץ ו ראובן קרופיק
(צילומים: אריאל שרוטסר, אוראל כהן, ענבל מרמרי)
אף שהוועדה בחרה ברון הדסי כמועמד לדח"צ, נוצרה סביבו מחלוקת מסוימת. בעבר הרחוק הוא כיהן כמנכ"ל אשראים מיוחדים בבנק לפיתוח התעשייה והיה מעורב בהלוואות ענק שניתנו ללקוחות. אלה התגלו בדיעבד כבעייתיות, והיו חלק מהסיבות לקריסת הבנק. בהמשך ניהל הדסי את עסקיו בישראל של מתיו ברונפמן, שרשמו הפסדים גדולים בישראלום בעקבות השקעות לא מוצלחות של החברה־הבת אולימפיה במזרח אירופה. הפסדים כבדים נרשמו גם באלביט הדמיה, בזמן שהדסי כיהן כיו"ר וכמנכ"ל החברה. למרות זאת הוא עבר את משוכת הוועדה.
ב־ISS לא מתייחסים לרזומה הבעייתי של הדסי ומדגישים כי אינם חוששים מהתאמתו לתפקיד. "בעוד יש לו ניסיון בנקאי פחות ישיר, יש לו ניסיון ניהולי עסקי משמעותי בחברות טכנולוגיות, שנחשב בעדיפות עליונה מבחינת הבנק".
על מינץ, שהיה ראש חטיבת האשראי הבינלאומי והנדל"ן בבנק לאומי, כותבים ב־ISS כי הוא מביא עמו ניסיון בנקאי משמעותי באחד הבנקים הגדולים בישראל, עם עיסוק במגוון נושאים כמו עסקאות בינלאומיות, ניהול סיכונים וניהול אשראי. בנוסף מציינים לחיוב את העובדה שמינץ כיהן כיו"ר לאומי בריטניה.
מה שהוביל להמלצה לא להצביע להדסי הוא משחק מספרים, שכן מתוך שלושה צריך לבחור שניים. ב־ISS מציינים כי מאחר שאין חשש לגבי מועמדות קרופיק ומינץ, הם ממליצים על מינוים, כאשר קרופיק צפוי להמשיך כיו"ר הפועלים.
בקטגוריית הדירקטור הרגיל ממליצה ISS להעדיף את מינוי רונית שוורץ על פני אודליה לבנון. שוורץ, שמגיעה מעולם הבנקאות, כיהנה בעבר כחברת הנהלה ביובנק ובבנק ירושלים, בעוד לבנון נחשבת לבעלת רקע טכנולוגי.
בשבוע שעבר פרסמה גם חברת אנטרופי, המייעצת לגופים הישראליים בהצבעות, את המלצותיה לדירקטוריון הפועלים. באנטרופי לא המליצו על מועמד אחד כעדיף על פני האחר, ונתנו שתי הצבעות אפשריות, שבכל אחת מהן יש גיוון של הניסיון העסקי/טכנולוגי של המועמדים מול הניסיון הבנקאי שלהם. בחלופה הראשונה מציעה אנטרופי להצביע בעד קרופיק, מינץ ולבנון, ובשנייה לבחור בהדסי ובשוורץ על חשבון מינץ ולבנון, כך שההמלצות לא חופפות את אלה של ISS.