סגור

מחזיקי האג"ח של מיטב דש ויתרו על פריעת החוב המידית

מיטב דש מנסה לשקם את מצבו, אחרי שבאוגוסט קבע בית המשפט שעליו להחזיר יותר מרבע מיליארד שקל; יתרת החוב בסדרה ד' עומדת על 513 מיליון שקל, מחזיקי האג"ח אישרו את תיקון שטר הנאמנות, כאשר המתנגדים הבולטים היו הראל ואנליסט

מיטב דש צעד היום צעד נוסף בדרך ליציאה מהמשבר שתקף אותו. המוסדיים אישרו את השינויים בתנאי האג"ח של מיטב דש, וויתרו על זכותם לפרוע מיד את החוב של בית ההשקעות.
מיטב דש הודיע הערב (ב') כי מחזיקי האג"ח מסדרה ד' אישרו את תיקון שטר הנאמנות ברוב של 95.88%. שינוי שטר הנאמנות הצריך רוב של שני שלישים מהקולות המשתתפים בהצבעה, למעט הנמנעים. המתנגדים הבולטים היו הראל ואנליסט.
בית ההשקעות הודיע בשבוע שעבר שהוא מוכן להעלות את הריבית שהוא משלם למחזיקי אג"ח ד' ב-0.4%-0.8%, לרמה מקסימלית של 2.9%. הריבית תעלה באופן אוטומטי ב-0.25% על רקע אי העמידה באמת המידה הפיננסית אותה מגדירה האג"ח מבחינת רווחיות, ועל כן מוכנים במיטב להוסיף עוד 0.15%.
יתרת החוב כלפי מחזיקי סדרה ד', שעתידה להיפרע סופית ב-2029, עומדת על 513 מיליון שקל, אבל חלק ממנה ייפרע ב-10 בדצמבר, ועל כן החוב יקטן ל-480 מיליון שקל. בסך הכל יעמוד תשלום הריבית על 2 מיליון שקל, כולל תוספת של 700 אלף שקל בעקבות ההצעה המשופרת של מיטב דש.
1 צפייה בגלריה
אילן רביב מנכל מיטב דש
אילן רביב מנכל מיטב דש
מנכ"ל מיטב דש אילן רביב
(עמית שעל)
אם מיטב דש לא יעמוד באמת המידה שכוללת הון עצמי של לפחות 450 מיליון שקל, התשלום יעלה ל-4 מיליון שקל. היום ההון העצמי של בית ההשקעות עומד על 526 מיליון שקל.
בשבועות האחרונים שוחחו נציגי מיטב דש עם המחזיקים הגדולים באג"ח ד' - פסגות, הראל, כלל ביטוח ומנורה מבטחים. במיטב דש ניסו להבין מה המחיר שעליהם לשלם כדי למנוע מהם לבקש פירעון מידי של החוב.
הבטחת המשך קיום החוב באג"ח ד' משמעותית עבור מיטב דש, משום שאם המחזיקים בסדרה זו יחליטו להעמיד את החוב לפירעון מידי, גם מחזיקי אג"ח ג', שיתרת החוב כלפיהם היא 407 מיליון שקל, יוכלו לעשות זאת. עוד טרם השיחות עם המוסדיים, הצטייד בית ההשקעות בקו אשראי של 800 מיליון שקל, כחלופה לאג"ח במקרה שיועמדו לפירעון.
הצרות של מיטב דש החלו באוגוסט האחרון כאשר פסקה שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב מיכל אגמון־גונן, במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד בית ההשקעות ב־2015, כי מיטב דש צריך להחזיר לעמיתים יותר מרבע מיליארד שקל, סכום שתפח מאז עוד יותר.
התביעה הייצוגית הוגשה בטענה שמיטב דש גבה דמי ניהול בקופת הגמל גד־גמולים, בניגוד להסכם ההיסטורי של חוסכי הקופה. מיטב דש רכש את הקופה מבנק הפועלים ב־2007, בעקבות רפורמת בכר, כולל ההסכם, ובהמשך החל לגבות דמי ניהול. מיטב דש הגיש ערעור לבית המשפט העליון ושם סבורים כי הוא יתקבל, אולם זהו הליך שיכול לארוך שנים.