סגור

האם עסקת מיקרוסופט מעידה ששוק הגיימינג הגיע לרתיחה

עסקת הענק שבמסגרתה מיקרוסופט רוכשת את יצרנית וורלד אוף וורקראפט, אקטיוויז'ן בליזארד, לפי שווי של 80 מיליארד דולר, דווקא מהווה נקודת כניסה אטרקטיבית להשקעה בעולם הגיימינג: הענף מתומחר בחסר, ולא בגלל התוצאות העסקיות

מיקרוסופט הטילה שלשום פצצה כשהודיעה על העסקה הגדולה בתולדות ענף הגיימינג ועל הרכישה הגדולה בהיסטוריה שלה — רכישת אקטיוויז'ן בליזארד (Activision Blizzard), מי שייצרה את המשחק האיקוני וורלד אוף וורקראפט (World of Warcraft), לפי מחיר של 95 דולר למניה, שמשקף שווי של 80 מיליארד דולר לחברה.
לפי מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נדלה, "גיימינג הוא הקטגוריה הדינמית והמרגשת ביותר בעולם המדיה כיום, והוא צפוי להיות רכיב מרכזי בהתפתחות של פלטפורמת המטאוורס".
במידה רבה, ניתן לשאול נוכח עסקת ענק שכזו האם שוק הגיימינג הגיע לנקודת רתיחה, או שהשיא עוד לפניו? אנו סבורים כי העת הנוכחית מהווה נקודת כניסה אטרקטיבית להשקעה בענף הגיימינג. הסקטור כולל יצרניות תוכן למשחקים מגוונים, המשוחקים הן באמצעות קונסולות ומחשבים והן באמצעות פלטפורמת המובייל.
כמו כן, הענף כולל מניות של חברות שבבים המתמחות בייצור שבבים מתקדמים, בפרט בתחום המעבדים הגרפיים המשמשים את התעשייה. אנו סבורים כי שלוש מגמות צפויות להוביל להצלחה מרשימה של ענף הגיימינג בשנים הקרובות.
המגמה הראשונה היא הטמעה של שינויים טכנולוגיים. עם השנים, בהתבסס על קפיצות דרך טכנולוגיות, משחקים הופכים למורכבים ולמוחשיים הרבה יותר. בפרט, הכניסה של טכנולוגיית הבלוקצ'יין לתחום הגיימינג, כמו גם זו של המטאוורס, צפויה לייצר משחקים ברמת ויזואליות גבוהה שלא ראינו עד כה, דבר שרק יוסיף לרמת המעורבות של השחקנים.
שלוש מגמות צפויות להוביל להצלחת ענף הגיימינג בשנים הקרובות: שינויים טכנולוגיים שהופכים משחקים למוחשיים הרבה יותר; עליית חלקן של הנשים בתחום ושינויים בדפוסי העבודה המסורתיים לטובת עבודה היברידית; והמעבר לפלטפורמת המובייל, המאופיינת בזמינות ונגישות גבוהים
המגמה השנייה היא דמוגרפית־מגדרית. בעבר הלא רחוק גיימינג נתפס כספורט גברי במהותו. עם השנים, גדל באופן משמעותי חלקן של הנשים בתחום וכיום הוא עומד על כ־40% ממספר השחקנים בארה"ב וקרוב ל־45% ממספר השחקנים באסיה, לפי הערכות של גוגל וחברת הייעוץ ניקו פרטנרס.
בד בבד, השינויים בדפוסי העבודה המסורתיים, כמו נטישת מתווה העבודה המלאה מהמשרד לטובת עבודה היברידית, תומכים בין היתר בניצול זמן לטובת משחקים. המגמה השלישית היא המעבר לפלטפורמת המובייל, המאופיינת בזמינות ונגישות גבוהים במיוחד עבור כלל האוכלוסייה בהשוואה לפלטפורמות אחרות.

ביצועי חסר משמעותיים ב־2021

חברות הגיימינג, בשונה מחברות הכלכלה המסורתית דוגמת חברות תעשייה, בנקים, ואנרגיה, רשמו ביצועי חסר משמעותיים בהשוואה למדדים במהלך השנה שחלפה. כך, למשל, מניית אלקטרוניק ארטס (EA) ומניית טייק 2 אינטראקטיב (TTWO) סיימו את 2021 בירידות של כ־8% ו־14.5% בהתאמה בהשוואה לעלייה של 28.7% במדד S& P500. הסיבה העיקרית לביצועי החסר אינה טמונה בביצועים העסקיים של החברות, אלא דווקא בחשש של משקיעים מכך שהחזרה לנורמליות, הבאה לידי ביטוי בחזרה למשרדים, תפגע בפעילות חברות הגיימינג. סיבה נוספת לחשדנות המשקיעים היא ההתנהלות של הממשל הסיני כלפי תחום הגיימינג, המכונה על ידיו "אופיום רוחני", ובפרט מגוון ההגבלות שאותן הטיל על קטינים במדינה, במסגרתן צמצם את זמן משחקי האונליין השבועי לשעה בלבד ליום במהלך סוף השבוע.
התמחור האטרקטיבי של המניות בענף לא חמק מעיניהן של ענקיות הגיימינג. כך, למשל, ב־10 בינואר השנה נתבשרנו על כך שטייק 2 הגישה הצעת רכש לחברת הגיימינג זינגה (Zynga), המתמחה במשחקים על גבי פלטפורמת המובייל. שווי הצעת הרכש עמד על כ־11 מיליארד דולר, והוא משקף מכפיל של 15 על ה־EBITDA החזוי לשנה הבאה. הרציונל העסקי מאחורי הרכישה עבור טייק 2 היה להגדיל את נתח פעילות המשחקים במובייל, המאופיין בשיעורי צמיחה גבוהים במיוחד. בעקבות העסקה החברה צפויה לייצר מעל מחצית מהכנסותיה באמצעות משחקים למובייל. זאת, בהשוואה לפחות מ־15% כיום.

התמחור עדיין נמוך מהממוצע ההיסטורי

תזת ההשקעה בענף הגיימינג (וב־ETF) עומדת בעינה גם לאחר זינוק של עשרות אחוזים במניותיהן של זינגה ושל אקטוויז'ן בליזארד, וזאת משתי סיבות — תמחור ופעילות עסקית בעתיד. הראשונה, התמחור בענף עדיין נמוך מהתמחור הממוצע ההיסטורי שלו. זאת, גם לאחר ההודעות על הרכישות האחרונות. השנייה, השילוב בין קהל שחקנים דינמי יותר (יותר נשים, יותר מבוגרים) לבין פריצות דרך טכנולוגיות, המאפשרות משחק בפלטפורמות יקום מקביל כגון המטאוורס, צפוי לייצר רמת הכנסות גבוהה משמעותית עבור כלל החברות, בהתבסס על מספר שחקנים גדול יותר לצד זינוק בהכנסה פר שחקן.
לכן, למרות חששות המשקיעים, רוב החברות בענף הצליחו לרשום תוצאות עסקיות טובות משמעותית מן הצפוי במהלך 2021, וזאת לצד העלאת התחזיות לשנה קדימה. לשם המחשה, במסגרת הדו"חות לרבעון שחלף פרסמה EA את התוצאות הכספיות הטובות בתולדותיה, ואף העלתה תחזיות עבור שנת 2022 כולה. בפרט, החברה רשמה הכנסות של 1.82 מיליארד דולר בהשוואה ל־1.15 מיליארד דולר בלבד בתקופה המקבילה בשנה הקודמת. בשורה התחתונה, EA רשמה רווח נקי מתואם של 1.02 דולר למניה, המהווה זינוק של 62% בהשוואה לרווח הנקי המתואם למניה ברבעון המקביל. לצדה של EA ברשימה הראשית, גם אקטיוויז'ן בליזארד וטייק 2 דיווחו ברבעון שחלף על צמיחה בפעילות, הן במספר השחקנים והן בשורת ההכנסות והרווח הנקי למניה.
2 צפייה בגלריה
וורלד אוף וורקראפט
וורלד אוף וורקראפט
וורלד אוף וורקראפט. החברה שייצרה את המשחק נמכרה למיקרוסופט לפי שווי של 80 מיליארד דולר
(צילום: איי פי)

תזרים המזומנים ינוצל לייצור תכנים

להערכתנו, כלל החברות ימשיכו ליישם את המעבר לדיגיטל, שיוביל לשיפור שולי הרווח ולרמת מעורבות גבוהה יותר של השחקנים. בנוסף, אנו צופים שהחברות בענף ימשיכו לנצל את תזרים המזומנים המרשים שלהן במטרה לייצר כותרי משחק ותכנים מובילים שיושקו כבר במחצית הראשונה של 2022, דבר שצפוי להמשיך ולתמוך במשיכה של השחקנים לפלטפורמות המשחק שבבעלותן. בד בבד, לצד הצמיחה האורגנית במספר השחקנים ובמספר המשחקים, אנו צופים שענקיות הגיימינג יבצעו רכישות של חברות נוספות בתחום במטרה להוסיף למגוון המשחקים שבבעלותן ולהשקיע בהעסקת כוח אדם איכותי שיסלול את הדרך להשקה של רבי־מכר בעתיד.
במסגרת החשיפה לסקטור, אנו ממליצים על מניית אלקטרוניק ארטס (EA) במסגרת רשימת ה־LGS, ועל המניות טייק 2 אינטראקטיב (TTWO) ואקטיוויז'ן בליזארד (ATVI) במסגרת הרשימה המשלימה. נדגיש כי בעקבות הפרסום על רכישת ATVI על ידי מיקרוסופט, זינקה מנייתה ב־30%, ומשכך אנו מעבירים את המניה מ"קנייה" ל"החזק".
בעולם המדדים, הדרך המועדפת, לטעמנו, להיחשף לסקטור היא באמצעות ה־(ETF Vanek Videogaming Esports (ESPO US. מדובר ב־ETF גדולה וסחירה, המאפשרת חשיפה רחבה לחברות הגיימינג המובילות ברחבי העולם, תוך שהיא משלבת בין יצרניות התוכן לבין חברות החומרה המובילות בסקטור.
ה־ETF נותנת דגש לחברות הגדולות (במונחי שווי שוק), אך גם מתאפיינת באיזון מוצלח מבחינת שיעור החשיפה למניה בודדת. שווי השוק החציוני של 25 החברות המוחזקות בה הוא כ־45 מיליארד דולר. מבין האחזקות המובילות, לצד טייק 2 ו־EA המומלצות, ניתן למנות גם את חברת המדיה הסינית טנסנט (Tencent), יצרניות השבבים AMD ואנבידיה (NVIDIA), אקטיוויז'ן בליזארד ויצרנית הקונסולות היפנית נינטנדו. היקף הנכסים המנוהלים ב־ETF הוא כ־540 מיליון דולר, היא גובה דמי ניהול של 0.55% ומשלמת דיבידנד אחת לשנה.
הכותבים הם אנליסטים באגף ייעוץ השקעות בבנק לאומי. אין לראות בנכתב המלצה