סגור
מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב
מנכ"ל הבורסה איתי בן זאב (צילום: תומי הרפז)

הבורסה מתניעה רפורמה במדדים, עדכון אוגוסט יידחה

הרפורמה צפוי להיכנס לתוקף בנובמבר. הכללים הסופיים לכניסה למדדים יפורסמו בעוד מספר שבועות, ועד אז צפוי חוסר ודאות. MSCI פרסמה עדכון הרכב מדדים: מאנדיי תיכנס למדד המניות הגדולות, בינלאומי ובזק יעברו למדד המניות הקטנות

ביום חמישי בערב דיווחה הבורסה לנייירות ערך בתל אביב שהרפורמה במדדים צפויה להיכנס לתוקף במהלך חודש נובמבר. במקביל, הבורסה דווחה על ביטול עדכון הרכב המדדים שהיה צפוי להתקיים באוגוסט. שתי ההחלטות תלויות באישור רשות לני"ע, שבסבירות רבה יתקבל.
ביוני 2022, הבורסה דיווחה לראשונה על כוונה לבצע רפורמה גדולה בכללי המדדים. בדצמבר 2022, פורסמה החלטת דירקטוריון הבורסה לכללי המדדים החדשים. השינוי העיקרי הוא ביטול קריטריון שיעור החזקות ציבור כדי להיכלל במאגר רימון (מאגר מצומצם של המניות הנכללות במדדי הדגל של הבורסה, א"ט). במקומו, נכנס קריטריון של סחירות.
המשמעות היא שמניות עם שיעור החזקות ציבור של 10% לפחות, שנכללות כעת במאגר תמר (מאגר מורחב של כל המניות הנכללות במדדי השקעה, א"ט), או כאלו עם שיעור החזקות ציבור של 15%, שלא נכללות במאגר תמר, יוכלו להיכנס למדדי ת"א-35 ות"א-90 – אם יעמדו בתנאי הסחירות.
סביר שבחצי השנה שחלפה מאז אושרו הכללים חלו בהם שינויים רבים. זאת, בעיקר מכיוון שהם מאפשרים למניות עם שיעור החזקות ציבור נמוך מאוד להכנס למדדים מובילים. רק בעוד מספר שבועות הבורסה צפויה לפרסם את מסמך הכללים הסופי לרפורמה, ולא אתפלא אם שיעור החזקות הציבור שידרש לצורך כניסה למדד ת"א-90 יהיה גבוה מ־15% (שהוצג בכללי הרפורמה) אך נמוך מ־35% (התנאי הנוכחי).
השינוי המשמעותי השני במסגרת הרפורמה צפוי בקביעת המשקל היחסי של המניות במדד. מדרגות החזקות הציבור צפויות להתבטל, ובמקומן משקל המניה במדד ייקבע לפי שיעור החזקות הציבור בפועל. בנוסף, הסחירות של המניה צפויה להשפיע על משקלה במדד. כללים אלו, כפי שהופיעו בהחלטות הבורסה מחודש דצמבר, עלולים ליצור שינויי משקל מהותיים למרבית המניות בכל עדכון משקל רבעוני. לכן, לא אתפלא אם יחולו בהם שינויים בנוסח הסופי של הרפורמה. מכיוון שעד לפרסום הכללים הסופיים סביר שיהיו שינויים מהותיים לעומת הנוסח שנקבע בדצמבר, חוסר הוודאות לגבי הכללים צפוי להמשך בימים הקרובים.
ביטול עדכון הרכב המדדים של חודש אוגוסט נועד למנוע עיוות, כיוון שבעדכון זה ארבע מניות שלהן שיעור החזקות ציבור נמוך מ־30% ‑ נאייקס, דניה סיבוס, ישרס ודיפלומט ‑ היו צפויות לצאת ממדד ת"א-90. שלוש הראשונות מתוכן היו צפויות להיכנס מחדש למדד בנובמבר, עם כניסת הרפורמה לתוקף. לכן ההודעה של הבורסה מהווה חדשות טובות למשקיעי אותן מניות – שצפויות להישאר במדדים המובילים, למעט דיפלומט, שיתכן שתצא ממדד ת"א-90 בנובמבר בגלל ערך שוק נמוך.
מנגד, ההודעה מהווה חדשות רעות למניות שהיו צפויות להיכנס למדד ת"א-90 באוגוסט. בעיקר לטלסיס, ארד ונקסט ויז'ן, שביטול עדכון הרכב המדדים ימנע את כניסתן למדד. בעדכון של נובמבר ערך השוק שיידרש לכניסה למדד ת"א-90 יהיה גבוה יותר מזה שהיה צפוי בעדכון של אוגוסט (בגלל כניסה צפויה של מניות עם שיעור החזקות ציבור נמוך למדד).
ב־1.6 יתקיים עדכון המשקל החודשי בבורסה, במסגרתו יותאמו הפרמטרים לקביעת המשקל של המניות במדדים. מניית זפירוס צפויה להיכנס למדד ת"א-90 בשלב מכרז הנעילה של ה־1.6, במסגרת המסלול המהיר. זפירוס מתמקדת בתחום אנרגיית הרוח, בעיקר בפולין. מניית החברה זינקה בכ־30% מאז תחילת המסחר בה בסוף מרץ השנה, ונראה שהמניה כבר קבלה פרמיה מלאה על הכניסה הצפויה למדד. במילים אחרות, המשקיעים כבר נערכו לביקושים שקרנות הסל צפויות להזרים למניה.
לחצו כאן לקובץ המרכז את הביקושים וההיצעים שיזרימו קרנות הסל למניות ב-1 ביוני.
המניות הישראליות מושפעות גם מהחלטות חברות המדדים הבינלאומיות ובעיקר MSCI ו־FTSE. בחמישי בלילה פרסמה חברת המדדים MSCI את העדכון הרבעוני של הרכב המדדים שלה. העדכון ייכנס לתוקף בנעילת המסחר ב־31.5.2023. מניית MONDAY.COM תיכנס ישירות למדד המניות הגדולות של MSCI ותזכה לביקוש עצום, של כ־200 עד 250 מיליון דולר מקרנות הסל שמבוססות על מדדי MSCI. מניות בינלאומי ובזק יעברו ממדד המניות הגדולות למדד המניות הקטנות. כתוצאה מכך, קרנות סל על מדד המניות הגדולות ימכרו את המניות, וקרנות סל על מדד המניות הקטנות ירכשו אותן.
עודף ההיצע, שהוא ההפרש בין ההיצע לביקוש הצפוי, יהיה כ־150 מיליון שקל למניית בינלאומי וכ־200 מיליון שקל למניית בזק. היציאה של שתי המניות ממדד המניות הגדולות נובעת מעלייה בערך השוק שנדרש לצורך היכללות במדד. בנוסף לבזק ובינלאומי, למדד המניות הקטנות תכנסו גם מניית WalkMe, שתזכה לביקוש של כ־20 מיליון דולר מקרנות הסל. ממדד המניות הקטנות יצאו המניות אודיוקודס, גילת, מלם תים והכשרת הישוב. הההיצעים שיספגו המניות צפויים להיות: אודיוקודס – 20 מיליון שקל, גילת – 25 מיליון שקל, מלם תים – 7 מיליון שקל והכשרת היישוב – 12 מיליון שקל.