סגור

בלעדי
יהודה רשתות במגעים לרכישת פקר פלדה ב־200 מיליון שקל

יהודה רשתות שפועלת בתחומי הפלדה ושנמצאת בבעלות קבוצה דרום אפריקאית מנהלת את המו"מ מול הבנקים הנושים וקיבלה בלעדיות. העסקה כוללת גם נטילת חוב של 180 מיליון שקל. הבנקים יישארו עם קרקע באשקלון כך שיחזירו את מרבית החוב כלפיהם

המגעים בין לפידות קפיטל שבשליטת יעקב לוקסנבורג (לוקסי) לבין הבנקים הנושים של פקר פלדה לא הבשילו לכדי עסקה שבמסגרתה ירכוש לוקסי את החברה, וכעת הבנקים פנו לערוץ אחר. ל"כלכליסט" נודע כי יהודה רשתות, אחת מחברות הפלדה הגדולות בארץ, מנהלת משא ומתן מתקדם מול הבנקים הנושים לרכישת החברה שהיתה פעם חלק מהאימפריה של לב לבייב, ואף קיבלה תקופת בלעדיות. המגעים מתנהלים לפי שווי של 200 מיליון שקל לפקר פלדה.

לפידות קפיטל נסוגה מהמגעים מול הבנקים לאחר שאלו העלו את הדרישות שלהם במסגרת המשא ומתן. לוקסי ביקש לרכוש את החברה לפי שווי של 160 מיליון שקל, אך לאחר שהמגעים לעסקה נחשפו ב"כלכליסט", הבנקים קיבלו אינדיקציות מגורמים שונים לפיהן ניתן למכור את החברה לפי שווי גבוה יותר. בין היתר, אחת האינדיקציות שהתקבלו היתה פנייה מיהודה רשתות, שגם היתה הפונה הרצינית ביותר מבין הגורמים שפנו לבנקים. מקורבים לבנקים טוענים כי העסקה עם לוקסי לא התקדמה משום שהוא התעקש לבצע אותה באמצעות רכישת החוב של פקר פלדה לבנק לאומי, שמהווה כשליש מהחובות של החברה.
הפרסום על אודות המגעים בין לפידות קפיטל לבנקים הנושים התרחש בסוף מרץ. יומיים לאחר מכן לפידות קפיטל דיווחה לבורסה כי אכן נוהלו מגעים, אך אלו הופסקו במהלך פברואר. ככל הידוע, ביומיים האחרונים שני הצדדים בוחנים אפשרות לשוב לשולחן המשא ומתן, חרף המגעים עם יהודה רשתות, וזאת בעקבות פנייה מחודשת מצד פקר פלדה, אולם לפי שעה מדובר על גישושים ראשוניים בלבד ובין הצדדים קיימים פערים ניכרים.

הסדר חוב מתמשך

המגעים מול יהודה רשתות נסבים על מכירת הפעילות עצמה, שמרוכזת בחברה־הבת פקד פלדות וגילוון. מדובר בחברה שהוקמה בשנת 1992 ועוסקת בגילוון מתכות, עיבוד ושיווק מוצרי פח ופלדה, פרופילים וצינורות, שיווק מוצרי בנייה וייצור עמודי תאורה.
פקר פלדה היא חלק מאפריקה תעשיות שהיתה בעבר חלק מאפריקה ישראל. החברה, שנוסדה בשנת 1934, מתמחה באספקת חומרי גלם ומוצרי מתכת, והיא מעסיקה 280 עובדים בארבעה מפעלים הפזורים ברחבי הארץ. אפריקה תעשיות קרסה לפני שש שנים בשל חובות של מאות מיליוני שקלים לשני הבנקים הגדולים – לאומי והפועלים – והחברה עברה לניהולם של נאמנים מטעם בית המשפט: עורכי הדין גיל אורן ממשרד ארנון ועופר שפירא. הנאמנים מכרו את הפעילות הקמעונאית של אפריקה תעשיות, נגב קרמיקה, לקרן ויולה קרדיט וליריב לרנר, תוך שהרוכשים מזרימים 75 מיליון שקל לתוך החברה לצורך המשך הפעילות שלה. הרוכשים הגיעו להסדר עם הבנקים המממנים של נגב קרמיקה, שלפיו הם ספגו תספורת גדולה של 400 מיליון שקל, כשיתרת החוב, 260 מיליון שקל נפרסה על פני תקופה ארוכה.
בפברואר 2020 נחתם הסדר מול הבנקים לאומי, הפועלים, אגוד, מזרחי טפחות, הבינלאומי ודיסקונט שבמסגרתו נפרס החוב הבנקאי של קבוצת פקד פלדה שעמד על 470 מיליון שקל. מכירת החברה היא אחת הדרכים להחזיר את החוב, אבל היא לא היחידה. בדצמבר האחרון פרסמה פקר פלדה תשקיף לקראת הנפקה בבורסה. הבנקים שאפו להנפיק את החברה לפי שווי של 300 מיליון שקל. ההנפקה לא יצאה לפועל בשל תנאי השוק המאתגרים, ולאחר שהחברה הגדולה בתחום – איסכור פלדה – לא הצליחה לבצע הנפקה לפי השווי שאליו שאפה, 1.5 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
מימין מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
מימין מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
מנכ"ל לאומי חנן פרידמן ומנכ"ל הפועלים דב קוטלר. הנושים הגדולים
(צילום: אורן דאי, גדי דגון)
זאת חרף העובדה ששתי החברות נהנות מהזינוק במחירי המתכות בעולם בשנתיים האחרונות. לפי התשקיף, במחצית הראשונה של 2021 ההכנסות של פקר פלדה, שמנוהלת על ידי מיכאל חייאט ושבראש הדירקטוריון שלה עומדת רגינה אונגר מטעם הבנקים, צמחו ב־36% והסתכמו ב־256 מיליון שקל. הרווח הנקי שלה זינק פי 11 ועמד על 47 מיליון שקל.
יהודה רשתות שנמצאת בבעלות דרום אפריקאית, תשלם 200 מיליון שקל לבנקים הנושים ותיקח על עצמה חוב של כ־180 מיליון שקל שכיום חבה החברה לבנקים. החברה־האם פקר פלדה תישאר חברה ריקה שבבעלותה קרקע באשקלון בשווי של עשרות מיליוני שקלים, כך שבמסגרת העסקה הבנקים מקבלים כמעט את כל החוב כלפיהם.

התרחבות דרך רכישות

יהודה רשתות, שהוקמה ב־1974 נמצאת בבעלות קייט גרופ הדרום אפריקאית. ליהודה רשתות יש שלוש חטיבות פעילות עיקריות: יהודה רשתות, יהודה פלדות ויהודה גדרות. הכוונה של החברה היא לבצע את רכישת פקר פלדות וגילוון באמצעות יהודה פלדות.
לקבוצת יהודה רשתות, שהתפתחה באמצעות רכישת חברות קטנות לאורך השנים בארץ (בין היתר רכשה מפעלים בבית שמש, חולון, נתניה ועכו), יש כיום עשרה מפעלים בישראל ובחו"ל. מחזור ההכנסות של הקבוצה כולה נאמד ב־1.2 מיליארד שקל בשנה.
בשנת 2019 רכשה יהודה רשתות, יחד עם שפיר הנדסה הבורסאית שבשליטת האחים שפירא, פעילות אחרת של פקר פלדה – שותפות פקר ברזל ובניין, וזאת בתמורה ל־83 מיליון שקל.