סגור

בלעדי
לוקסנבורג במגעים לרכוש את פקר פלדה לפי 250־300 מיליון שקל

לפידות קפיטל שבשליטת יעקב לוקסנבורג מנהלת את המגעים מול הבנקים הנושים של אפריקה תעשיות שמחזיקה בפקר פלדה. השווי במשא ומתן דומה לזה שלפיו ביקשה להנפיק את פעילותה המרכזית בדצמבר האחרון. לוקסי כבר שולט בדניה סיבוס ואפריקה מגורים

היורש של לב לבייב? ל"כלכליסט" נודע כי יעקב לוקסנבורג (לוקסי) מנהל מגעים לרכישת חברת פקר פלדה, אחת מהחברות שהיו בבעלות קבוצת אפריקה ישראל של לבייב, וזאת באמצעות חברת לפידות קפיטל הבורסאית שבשליטתו (76.7%).


המגעים מתנהלים מול הבנקים הנושים של אפריקה תעשיות - החברה-הבת של אפריקה ישראל שהחזיקה בפקר פלדה - לפי שווי של 250־300 מיליון שקל לפקר פלדה. למעשה, זהו ניסיון להגיע להסדר עם הבנקים הנושים - לאומי והפועלים - בכל הנוגע לחוב כלפיהם תמורת השליטה בפקר פלדה. לפי ההבנות המתגבשות, פקר פלדה תמכור חברה־בת בשם מתכות איכות בעשרות מיליוני שקלים, שישמשו לפירעון חלקי של החוב כלפי הבנקים, ולפידות קפיטל, שבשליטת לוקסנבורג, תרכוש את החברה לאחר מכן.
3 צפייה בגלריה
לב לבייב איש עסקים יור אפריקה ישראל
לב לבייב איש עסקים יור אפריקה ישראל
לב לבייב
(צילום: אביגיל עוזי)
לוקסי לא יתקשה לבצע את הרכישה, שכן מהדו"חות של לפידות קפיטל ל־2021 עולה כי ברשותה אמצעים נזילים בהיקף של 1.3 מיליארד שקל (974 מיליון שקל מהם במזומן בקופה) וחוב סולו נטו של 94 מיליון שקל בלבד. השווי שלפיו מתנהלים המגעים לרכישת פקר פלדה זהה לשווי שלפיו ביקשה החברה לבצע בדצמבר את הנפקת הפעילות העיקרית שלה, שמרוכזת בחברה־הבת פקר פלדות וגילוון. ההנפקה לא יצאה לפועל משום שהשוק לא קיבל את החברה בזרועות פתוחות, בלשון המעטה.
פקר פלדה היא לא החברה היחידה בתחומה שקיבלה כתף קרה מהשוק: גם יצרנית המתכות איסכור, שבשליטת קרן קדמה, ביקשה לבצע הנפקה לפי שווי של 1.5 מיליארד שקל, אבל המוסדיים סירבו להעניק לה את השווי המבוקש, וגם בשווי של 900 מיליון שקל היא לא הצליחה להנפיק.
הסיבה לכתף הקרה שקיבלו שתי החברות נעוצה בזינוק של מחירי הסחורות בעולם. הגופים המוסדיים טענו כי התוצאות שהציגו החברות הן במידה רבה חד־פעמיות, ושלא ניתן להעניק את השווי המבוקש על בסיסן, משום שאין לדעת אם רמות המחירים ימשיכו להיות כה גבוהות, כך שהן יצדיקו את המכפילים המבוקשים.
מחזור ההכנסות השנתי של פקר פלדות וגילוון - שעוסקת בגילוון מתכות, עיבוד ושיווק מוצרי פח ופלדה, פרופילים וצינורות, ושיווק מוצרי בנייה - מוערך בחצי מיליארד שקל, וה־EBITDA (רווח תפעולי תזרימי) בכ־100 מיליון שקל. כלומר, השווי המבוקש שיקף מכפיל 3 על ה־EBITDA. פקר פלדה מחזיקה בפעילות נוספת בתחום המתכות המיוחדות, שלא היתה אמורה להיכנס לחברה המונפקת, שהכנסותיה השנתיות מהן מוערכות ב־120 מיליון שקל.
3 צפייה בגלריה
יעקב לוקסנבורג בעל השליטה ב חברת לפידות
יעקב לוקסנבורג בעל השליטה ב חברת לפידות
יעקב לוקסנבורג. לא צפוי להתקשות ברכישת פקר פלדה
(צילום: אוראל כהן)
פקר פלדה מוחזקת במלואה על ידי אפריקה תעשיות, שהגיעה לחדלות פירעון ב־2018, בין היתר על רקע הקשיים שאליהם נקלעה החברה־הבת נגב קרמיקה, שמאז נמכרה לקרן ויולה ויריב לרנר. אפריקה תעשיות עברה לידי הבנקים הנושים. פקר פלדה עצמה נותרה עם חוב של כ־414 מיליון שקל לחמשת הבנקים הגדולים: לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי טפחות והבינלאומי.
את החובות שלה תחזיר פקר פלדה לפי מתווה שיגיע לסיומו ביוני 2024. הכספים שהיו אמורים להיכנס לקופת החברה בהנפקה, היו עשויים לשרת חלק מהחזר החוב הזה. למעשה, מהתשקיף שפרסמה החברה עולה שלפי המתווה, שנחתם בספטמבר 2020, הבנקים אישרו את ההנפקה בכפוף לפירעון חוב של 40 מיליון שקל.
כיום, בראש הדירקטוריון של פקר פלדה עומדת רגינה אונגר, שמכהנת בתפקידה מטעם הבנקים. בנוסף, כונסי אפריקה תעשיות, עורכי הדין גיל אורן ועופר שפירא, מכהנים כדירקטורים.
אם לוקסי ירכוש את פקר פלדה, הוא ירכז תחתיו את מרבית הנכסים לשעבר של לבייב בישראל. בינואר 2020 רכשה לפידות קפיטל יחד עם אלטשולר שחם את אפריקה השקעות ב־676 מיליון שקל. הרכישה בוצעה יחד עם בית ההשקעות אלטשולר שחם, אך לפידות קפיטל היא בעלת השליטה ובעלת המניות הגדולה ביותר בחברה הפרטית (80%).
3 צפייה בגלריה
מימין מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
מימין מנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן ומנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר
מנכ"ל בנק הפועלים דב קוטלר (משמאל) ומנכ"ל בנק לאומי חנן פרידמן. הליך מכירת פקר פלדה מתנהל מול הבנקים
(צילום: אורן דאי, גדי דגון)
העסקה לרכישת אפריקה השקעות כונתה "אפריקה הקטנה" משום שעוד קודם לכן, במרץ 2019, הנושים של אפריקה ישראל מכרו את מניות השליטה באפריקה נכסים (51%), שהיתה חברה בולטת בקבוצה, לקבוצת משקיעים בראשות מגה אור וביג תמורת 1.2 מיליארד שקל. בקבוצה חברים גם כלל ביטוח, כלירמרק, הראל ביטוח והפניקס. כיום אפריקה נכסים, ששמה שונה בינתיים לאפי נכסים, היא חברה־בת של ביג (66.4%) שבשליטת האחים נפתלי, והיא עוסקת, כמו בעבר, בעיקר בנדל"ן בחו"ל.
אפריקה השקעות, שעברה לידי לוקסי ואלטשולר שחם, כוללת בתוכה את הפעילויות המרכזיות של קבוצת אפריקה ישראל בישראל. היא מחזיקה ב־74.8% מענקית הבנייה והתשתיות דניה סיבוס וב־50.9% מיזמית הבנייה למגורים אפריקה מגורים. אפריקה מגורים היתה חברה־בת של דניה סיבוס, אך לקראת הנפקתה חולקו המניות שלה כדיבידנד בעין, כך שהחברות נהפכו לאחיות.
פקר פלדה מוחזקת במלואה על ידי אפריקה תעשיות, שהגיעה לחדלות פירעון ב־2018. החברה נותרה עם חוב של כ־414 מיליון שקל לחמשת הבנקים הגדולי
עד כה, לוקסי רווה הרבה נחת מהנתחים של האימפריה של לבייב שהגיעו לידיו. דניה סיבוס הונפקה בסוף פברואר 2021 לפי שווי של 1.65 מיליארד שקל, תוך שהיא מגייסת מהציבור 146 מיליון שקל, כך שהיא החלה להיסחר לפי שווי שוק של 1.8 מיליארד שקל. כיום שווי השוק של החברה הוא 2.9 מיליארד שקל. שווי האחזקות העקיפות של לפידות קפיטל ואלטשולר שחם הוא 2.1 מיליארד שקל, וחלקם בדיבידנדים שחולקו הוא 90 מיליון שקל.
החברה־האחות אפריקה מגורים נסחרת כיום לפי שווי שוק של 2.8 מיליארד שקל, שמשקף לאחזקות העקיפות של בעלי השליטה שווי של 1.42 מיליארד שקל. מאז שעברה השליטה, החברה חילקה דיבידנדים בהיקף של 125 מיליון שקל, שהחלק היחסי של בעלי השליטה בהם הוא כ־62 מיליון שקל. בנוסף, אפריקה השקעות מכרה מניות בכ־200 מיליון שקל ויש לה קרקעות בשווי של 400 מיליון שקל, כך שעבור אותם 676 מיליון שקל ששילמו לפידות קפיטל ואלטשולר שחם, הם הרוויחו על הנייר 3.6 מיליארד שקל.