סגור
קזואו אואדה המועמד לתפקיד נגיד הבנק המרכזי של יפן
קאוזו אואדה נגיד הבנק היפני (EPA)

לראשונה מזה 17 שנה - הבנק המרכזי ביפן העלה את הריבית

הבנק היפני בראשות הנגיד קאוזו אואדה הודיע הבוקר כי הוא מעלה את הריבית מרמה שלילית של 0.1%-, הנהוגה במדינה מאז 2016, לרמה אפסית; במקביל ביטל הבנק את השליטה שלו על התנועות באג"ח הממשלתית ל-10 שנים

הבנק המרכזי של יפן העלה את הריבית - העלאה ראשונה מאז 2007 - וביטל את השליטה שלו על תנועות האג"ח הממשלתיות.
הבנק היפני, בראשות הנגיד קאוזו אואדה (Kauzo Udea) העלה הבוקר את הריבית מרמה שלילית של 0.1%- לרמת 0 – המשטר המוניטרי של ריבית שלילית שלט במדינה מאז 2016. לאחר ההחלטה, אין עוד בנק מרכזי בעולם עם ריבית שלילית.
בבנק היפני עברו לריבית שלילית כבר ב-2016, זאת כחלק מהמאמצים לעודד בנקים להגדיל את ההלוואות במטרה לתמרץ הוצאות ולבלום את הסיכונים להאטה כלכלית.
במקביל החליט היום הבנק כאמור, שלא להגביל את התנועות באג"ח הממשלתית ל-10 שנים. עד כה הבנק התערב בשוק כדי לא לאפשר חריגה מ-1% תשואה על האג"ח היפניות ל-10 שנים – ועד לפני כמה שנים המגבלה הזו היתה מצומצמת עוד יותר, 0.5% לכל כיוון.
הבנק הדגיש כי הוא ימשיך לרכוש אג"ח ממשלתיות בהיקפים דומים של 6 טריליון ין (40 מיליארד דולר) בחודש, אך לא מתוך צורך להגביל את התנועות אלא על רקע הצריכה הפרטית שעדיין מקרטעת. במקביל, הדגיש, הוא יפסיק לרכוש אג"ח של קרנות נדל"ן ויצמצם בהדרגה את רכישות האג"ח הקונצרניות, עד להפסקה מלאה בעוד שנה.
עד לאחרונה התחזיות היו שהבנק יותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה שלילית של 0.1%, ושאם יתבצע שינוי הוא יהיה רק בפגישה הבאה, של חודש אפריל. ואולם לאחר הסכמי השכר שנחתמו בשבוע שעבר עם האיגודים המקצועיים ביפן, שכללו העלאות שכר חזקות מהצפוי (שצפויות לתמוך בעליית האינפלציה), כלכלנים רבים שינו את התחזיות, והקדימו אותן לפגישה הנוכחית.
בחודשים האחרונים גובר האמון של המשקיעים בכלכלה היפנית. כך, בחודש שעבר טיפס מדד ניקיי 225 לרמתו הגבוהה ביותר מזה 34 שנים.
שיעור אינפלציית הליבה עמד בינואר על 2%, בהתאם ליעד של הבנק. יפן גם הייתה קרובה למיתון טכני, לאחר שהנתונים הראשוניים הצביעו על התכווצות ברבעון הרביעי של 2023, אך בסופו של דבר הנתונים עודכנו כלפי מעלה להתרחבות של 0.4%, כך שנמנע המיתון.
עם זאת, בבנק ציינו כי היציאה מריבית שלילית לא בהכרח מסמלת את תחילתה של תקופה של העלאות ריבית תכופות ומהירות. "בהתחשב בתחזית הנוכחית לפעילות הכלכלית ולמחירים, בבנק המרכזי מעריכים כי התנאים הפיננסיים הנוכחיים יישארו לעוד זמן מה", נמסר בהצהרה.
בעשור הקודם אימצו מספר בנקים מרכזיים, ביניהם הבנק האירופי המרכזי והבנק השוויצרי, מדיניות של ריבית שלילית, אך הבנק היפני היה האחרון שדבר במדיניות זו. "הבנק המרכזי של יפן לא צפוי לבצע עוד העלאות בריבית מכיוון שבהדרגה יופיעו עוד מכשולים ואתגרים כמו העדר הכוח במחירים", אמר לוול סטריט ג'ורנל הכלכלן יאסונרי אואנו מ-Mizuho Securities.