סגור
שואב אבק אלחוטי של דייסון  ו ג'ורג' חורש
ג'ורג' חורש ושואב אבק של דייסון. היבואנית הרשמית חולשת על 60% מהשוק בישראל (mwalford אוראל כהן)

בלעדי
ג'ורג' חורש רוכש 45% מיבואנית שואבי דייסון

שווי העסקה כ־35 מיליון שקל. חורש, שמחזיק מניות בסופר־פארם, עשוי לקדם שיתוף פעולה עם דייסון

ג'ורג' חורש מרחיב את עסקי הקמעונאות של קבוצת יוניון. ל"כלכליסט" נודע כי יוניון שבבעלותו רוכשת כ־45% מיבואנית חברת דייסון לישראל חברת ב.נ.ז.כ. סחר והפצה שבשליטת משפחת כהן.
ב.נ.ז.כ היא היבואנית הרשמית של לישראל של שואבי האבק מחליקי השיער, מייבשי שיער והמאווררים דייסון. ככל הידוע שווי החברה בעסקה עומד על כ־70־80 מיליון שקל.
חורש הוא מעשירי ישראל והונו מוערך במיליארדי שקלים. עסקי יוניון השקעות ופיתוח, החולשת על עסקי האנרגיה והמסחר של חורש, כוללים, בין השאר, החזקות ברשת סופר־פארם (33%), ברשת האופנה H&M בישראל, ברשת המוצרים המוזלים דייסו ובחברת הגזים התעשייתיים מקסימה, שנסחרה בעבר בבורסה, וכן בחברת דליה אנרגיה שהתמזגה עם משקי הקיבוצים.
חורש, שהעביר את עיקר הונו לילדיו, מחזיק גם בנדל"ן בשוויו מאות מיליוני דולרים בישראל ובאירופה. בישראל הוא מחזיק בין השאר בקרקע בשטח של כ־180 דונם באזור התעשייה ניר צבי, חלק מ"מתחם צריפין". חורש שומר את הפעילות שלו מתחת לרדאר ככל הניתן. פעילות ההשקעות שלו מנוהלת מזה שנים בידי אייל גולן.
במאי האחרון נחשף ב"כלכליסט" כי חורש גייס את רונן בראל, ששימש כיו"ר פירמת רואי החשבון הגדולה בארץ ארנסט אנד יאנג (EY) לשמש כיו"ר יוניון השקעות.
את ב.נ.ז.כ. הקים צבי כהן ב־1994 והחברה מתמחה ביבוא, מכירה ושירות למוצרי דייסון בישראל. מכירות החברה מוערכות ב־150־200 מיליון שקל בשנה.
אף שהחברה נתקלת ביבוא מקביל אגרסיבי - נתח השוק של יבואנית דייסון הרשמית בישראל עומד על יותר מ־60% הוא גבוה מנתח השוק הממוצע שלה בעולם. את ההחברה מנהל אריק כהן, בנו של צבי.
צבי כהן המייסד משמש כיו"ר החברה ובנו אריק הגיע למעמד בכיר בבנק הפועלים וחזר בשנים האחרונות לתפקיד המנכ"ל, והוא זה שהוביל את מכירת המניות לחורש.
כמי שמחזיק בשליש ממניות סופר־פארם עשוי חורש לפעול לשיתופי פעולה בין רשת הפארם לדייסון, באמצעות מבצעים ויתכן שגם נקודות מכירה ברשת הפארם.
דייסון, היא יצרנית שואבי אבק בריטית המייצרת שואבי אבק ביתיים חשמליים, אלחוטיים ללא שקית החלפה - תחום שבו הדומיננטיות שלה בארץ היא מוחלטת. בנוסף מייצרת החברה שואבי אבק לחיות מחמד, מחליק לשיער וכן מסנני אוויר. שוק שואבי האבק בעולם נשלט עד 2006 בידי חברת הובר האמריקנית שהיתה שם גנרי למוצר ושלטה ביותר מ־50% מהשוק בעולם.הובר שהוקמה ב־1907 איבדה ממעמדה כמותג החזק בעולם בתחום לדייסון.
ג'יימס דייסון הבריטי המציא ב־2002 את השואב אבק הראשון ללא שקית החלפה. השואב החדש נגס בנתח השוק של הובר ועקף אותו ב־2005 כשחצה את 20% מנתח השוק של השואבים בעולם מול 13% של הובר, שהועמדה למכירה, לאחר שאיבדה את מעמדה כמונופול. דייסון כבשה את השוק וקיבעה את מעמדה כהובר החדשה.