סגור

בצל החקירה: דיפלומט נסוגה מעליות מחירים

מצא את ההבדלים: לאחר חקירת בעל השליטה נעם וימן ברשות התחרות, כתבה דיפלומט עם פרסום הדוחות לרבעון השלישי היום כי “השפעת התייקרות שינוע הסחורות אינה מהותית”. ברבעון הקודם היא ציינה כי "לאור העלייה במחירי ההובלה החברה נערכת לאפשרויות שונות, ובמידת הצורך תבחן עדכון מחירי מכירה”

דיפלומט חוזרת בה מכוונתה להעלות מחירים שהחברה ציינה בדוח שלה לרבעון השני.
היום (ג'), עם פרסום התוצאות לרבעון השלישי, החברה ציינה כי "השפעת התייקרות שינוע הסחורות האלו על תוצאות פעילותה של החברה רלבנטיים בעיקר לתחום הפעילות בישראל והיא אינה מהותית בעיקר משום שנכון למועד הדוח, במרבית המוצרים בהם עלות הסחורה כוללת את ההובלה הימית, ספקי החברה לא העלו מחירים".
1 צפייה בגלריה
בעל השליטה ב דיפלומט נעם וימן
בעל השליטה ב דיפלומט נעם וימן
נעם וימן
(צילום: קרן בן ציון)
על פי הערכות, חקירתם של וימן ונושאי משרה נוספים בדיפלומט ברשות התחרות בתחילת החודש בחשד לעבירות על חוק התחרות, התבססה בין היתר על הצהרת החברה בדוח הרבעון השני, לפיה היא בוחנת עליית מחירים בשל עלייה במחירי השינוע: “לאור העלייה במחירי ההובלה החברה נערכת לאפשרויות שונות, ובמידת הצורך תבחן עדכון מחירי מכירה”.
בדוח הנוכחי, כאמור, החברה שינתה גרסה. דיפלומט כותבת כי בשנה האחרונה נרשמה פגיעה בשרשרת האספקה העולמית הנובעת ממחסור במכולות המשמשות להובלה ימית. הדבר גורמים לעיכובים בשחרור מכולות בנמלי העולם, ביניהם בישראל, וכן לעלייה חדה במחירי ההובלה הימית.
עם זאת, בניגוד לדוח הקודם, הפעם ציינה דיפלומט כי היא נוקטת פעולות כדי למנוע עליות מחירים. היא הוסיפה כי בחלק מהמדינות היא רוכשת מלאי דרך רכש מקומי ולא יבוא, וכי היא פעלה להגדלת ימי המלאי על מנת להימנע מאובדן מכירות עקב מחסור בסחורה.
החברה עוד ציינה כי להערכתה, עם בירור העובדות יתברר כי בהתנהלותם של בכירי החברה לא נפל כל רבב. דיפלומט, שבשליטת משפחות מנדל־ווימן ובניהולו של נעם וימן, חתמה את הרבעון השלישי עם ירידה במכירות וצמצום של 13.6% ברווח הנקי שהסתכם ב־21.9 מיליון שקל.
המכירות של יבואנית מוצרי הצריכה של מותגים בינלאומיים כמו ג'ילט, היינץ ופרוקטר אנד גמבל, ירדו ב־5% והסתכמו ב־677.8 מיליון שקל. זאת, לדברי החברה, בעיקר בשל השוק הישראלי, בשל מיעוט ימי העבודה בחגי תשרי, וכן בגלל מחסור במלאי מוצרים בעקבות בעיות בקווי הספנות והנמלים.
המכירות בישראל ירדו ברבעון ב־8.2% ועמדו על 389 מיליון שקל. הרווחיות התפעולית בישראל ירדה ל־5.2%.
בנוסף, נגרמה הירידה במכירות החברה ברחבי העולם, משינוי מודל העבודה של החברה בדרום אפריקה, לאחר שפרוקטר אנד גמבל, שאת מוצריה מפיצה דיפלומט, העבירה לידיה חלק מהפעילות וכן, ומהשפעת שערי המטבע של הראנד הדרום אפריקאי.
הרווח הגולמי של החברה ירד ב־1.9% ועמד על 141.2 מיליון שקל. הרווחיות הגולמית השתפרה מעט ל־20.8% מהמכירות, לעומת 20.2% ברבעון המקביל. החברה התמודדה ברבעון עם עלייה בהוצאות אחסנה, שכר ופחת, מה שהוביל לירידה של 18.6% ברווח התפעולי. שיעורו ירד ל־4.6% מהמכירות, לעומת 5.3% בתקופה המקבילה אשתקד.
הפגיעה ברווחיות התפעולית נרשמה בכל המדינות בהן פועלת דיפלומט ובהן דרום אפריקה, גיאורגיה, ניו זילנד וקפריסין.