מאסק מקצץ בממשל, ובינתיים מניית טסלה עוברת קיצוץ חריף משלה
מניית יצרנית הרכב החשמלי יורדת זה שבעה שבועות - הרצף הארוך ביותר מאז הונפקה לפני 15 שנה; הסיבה היא לא רק קשיים במכירות, ואנליסטים בוול סטריט מנסים להעריך עד כמה משפיעה עבודתו של הבעלים אלון מאסק כצאר הקיצוצים בממשל טראמפ על ביצועי המניה, כמו גם הפוסטים השנויים במחלוקת שהוא מפרסם והסנטימנט השלילי שמתפתח בעולם נגדו ונגד החברה
מניית טסלה מעולם לא חוותה רצף ירידות כה ארוך. במשך שבעה שבועות רצופים – מאז שהבעלים אלון מאסק הצטרף לממשל טראמפ כצאר הקיצוצים - מניית יצרנית הרכב החשמלי רשמה ירידות, וסגרה את המסחר אתמול ברמה של 270.48 דולר. מדובר ברצף הירידות הארוך מאז הונפקה טסלה לפני 15 שנה.
לפי כתבה ב-CNBC, מניית טסלה סיימה את השבוע עם ירידה של יותר מ-10%, וברמתה הנמוכה ביותר מאז ה-5 בנובמבר, יום הבחירות לנשיאות, אז ננעלה ברמה של 251.44 דולר. מאז הגיעה המניה לשיא של כמעט 480 דולר ב-17 בדצמבר, איבד שווי השוק של החברה 800 מיליארד דולר. מספר חברות מוול סטריט, כולל בנק אוף אמריקה, באירד וגולדמן זאקס, חתכו את מחיר היעד של המניה.
בנק אוף אמריקה הוריד את מחיר היעד שלו מ-490 ל-380 דולר, בשל חששות לגבי המכירות המתמעטות של החברה והיעדר עדכונים מצד מאסק לגבי ה"דגם החסכוני" שלה. גולדמן זאקס, שחתך את יעד המחיר שלו מ-345 ל-320 דולר, ציין גם הוא את הירידה במכירות כלי הרכב של החברה בחודשיים הראשונים של השנה, לרוחב מספר שווקים באירופה, בסין וחלקים מארה"ב. האנליסטים של הבנק ציינו שטסלה עומדת בפני "סביבה תחרותית קשה" בסין, שם מתחרותיה "לא דורשות בדרך כלל מהלקוח רכישת תוכנה נפרדת עבור מאפייני הנהיגה החכמה". FSD, ראשי התיבות של נהיגה עצמית מלאה (מפוקחת), הוא שמה של מערכת הנהיגה האוטונומית של טסלה, שהיא מוכרת כשדרוג בארה"ב.
באירד הוסיפה את טסלה ל"בחירות הדוביות החדשות" שלה השבוע, ואנליסטים בחברה שכתבו ש"השהיית הייצור" תסבך את האספקה של טסלה, בעודה עוברת לייצור הגרסה החדשה של ה-SUV מדגם Y.
אך בוול סטריט לא מודאגים רק מהנתונים המספריים כמו שיעור המכירה או הייצור. המשקיעים מנסים גם להעריך כמה עבודתו של מאסק בבית הלבן תשפיע על טסלה, ולכמה זמן. "מעורבותו של מאסק בממשל טראמפ מוסיפה אי ודאות לצד הביקוש", כך כתבו אנליסטים של באירד. מאסק, האיש העשיר בעולם, הפך לפנים הציבוריות של נסיונות ממשל טראמפ לקצץ דרמטית את כוח העבודה הפדרלי, וזאת באמצעות DOGE - המחלקה ליעילות הממשל, בראשותו.
במקביל ממשיך מאסק לפרסם תכנים פוליטיים שנויים במחלוקת בפלטפורמת X שבבעלותו, בין היתר נגד שופטים שאינו אוהב, ולקדם מידע שקרי של הקרמלין לגבי נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי. רגשות שליליים ביחס אליו וביחס לטסלה מתפשטים בארה"ב ואירופה, כולל מחאות ואף ניסיונות הצתה ו- וונדליזם נגד מתקנים של טסלה. אפילו האנליסטים השוריים ביותר, ואוהדי מאסק רבים, נאלצו להודות בהשפעת הפעילות הפוליטית של מאסק על הביקוש למוצרי טסלה עבור צרכנים ומשקיעים רבים.
דן אייווס מחברת Wedbush Securities כתב אתמול כי "גם (המשקיעים) השוריים במניית טסלה מוצאים את עצמם עם הגב אל הקיר לנוכח הסנטימנט העולמי השלילי נגד מאסק/DOGE וממשל טראמפ". הוא הגדיר זאת כרגע של "בדיקת קרביים של המשקיעים השוריים בטסלה (כולל אנחנו)".
וולבוש מסרה כי היא מנצלת את ההזדמנות שנפתחה למכור את המניה כדי להוסיף את טסלה לרשימת "הרעיונות הטובים", והציבה לה מחיר יעד של 550 דולר ב-12 החודשים הקרובים. לדבריה, "הדבר הטוב ביותר שקרה למאסק ולטסלה היה טראמפ בבית הלבן, שכן הדבר ייצור אווירה של הסרת רגולציה".