סגור
יו"ר הפד ג'רום פאוול ג'קסון הול 2022
יו"ר הפד ג'רום פאוול (צילום: רויטרס)

אכזבה בארה"ב: האינפלציה ירדה ל-8.3% בלבד

התחזיות היו להאטה באוגוסט ל-8.1% בחישוב שנתי; בחישוב חודשי עלה המדד ב-0.1% לעומת צפי לירידה של 0.1%; ביולי המדד האט ל-8.5% מ-9.1% ביוני; מדד הליבה, ללא מוצרי מזון ואנרגיה, עלה באוגוסט בחישוב שנתי ב-6.3% מ-5.9% ביולי - הצפי היה לעלייה מתונה יותר של 6.1%

האינפלציה בארה"ב ממשיכה להתקרר, עם חודש שני של האטה ל-8.3% בחישוב שנתי (לעומת אוגוסט 2021), בין היתר בזכות הירידה במחירי הדלקים. יחד עם זאת התחזיות במשק היו להאטה חדה יותר ל-8.1%. בחישוב חודשי (אוגוסט לעומת יולי) עלה המדד ב-0.1% לעומת צפי לירידה של 0.1%. בוול סטריט נרשמות ירידות חדות בחוזים.
מדד הליבה (ללא מוצרי מזון ואנרגיה) עלה באוגוסט בחישוב שנתי ב-6.3% מ-5.9% ביולי. הצפי היה לעלייה מתונה יותר של 6.1%. בחישוב חודשי נרשמה עלייה של 0.6% מ-0.3% ביולי, כשהתחזיות היו ל-0.3%. תון אינפלציוני נוסף שמדאיג את הכלכלה בארה"ב: מחירי המצרכים הביתיים בשיא מאז מאי 1979. עלו בחישוב שנתי ב-13.5%.
הבנק המרכזי בארה"ב יפרסם את החלטת הריבית הבאה שלו ב-21 לספטמבר, כשהיא עומדת עתה על 2.5% אחרי מספר העלאות חדות. יו"ר הבנק ג'רום פאוול נחוש להשיב את האינפלציה ליעדה על 2%, בין היתר באמצעות המשך מדיניות אגריסיבית שכוללת העלאות ריבית חדות. הפד צפוי להעלות את הריבית בפגישתו הבאה ב-0.75%.
ביולי מדד המחירים לצרכן ירד ל-8.5% בחישוב שנתי, לאחר עלייה של 9.1% בחודש שקדם לו. בחישוב חודשי המדד עמד על 0%. אינפלציית הליבה, שאינה כוללת את מחירי המזון והאנרגיה, עלתה בשיעור שנתי של 5.9%, לעומת ציפיות לעלייה של 6.1%.
השיא היה ביוני: האינפלציה בארצות הברית זינקה בחישוב שנתי ל-9.1% מ-8.6% במאי, שיא של 41 שנה. הצפי היה לעלייה מתונה יותר ל-8.8%. בחישוב חודשי נרשמה גם עלייה גדולה מהתחזיות ל-1.3% מ-1% במאי. התחזיות היו לעלייה ל-1.1%.
יוני פנינג, כלכלן השווקים בבנק מזרחי טפחות, התייחס לדוח האינפלציה: ״הציפיות בשוק היו להתמתנות גדולה יותר, לנוכח ירידה במחירי הסחורות, והדלקים בראשם, ולנוכח התחזקות הדולר. התמשכות מגמות אלה, חלחול השפעות הצמצום המוניטרי, ושחיקת השכר הריאלי בארה"ב צפויים לספק רוח פנים לאינפלציה גם בהמשך. מנגד, הנתון הגבוה מהצפוי יגדיל את החשש מהתבססות האינפלציה״.
״נוכח שוק העבודה המקומי ההדוק, תגובת בנק ישראל לעליית האינפלציה הייתה דומה עד כה לזו של הפד. במובן זה, נצפה כי גם בנק ישראל יאמץ נקודת מבט רחבה יותר, לְהתמתנות באינפלציה המקומית״, כתב.