סגור
ארי קלמן מנכ"ל מנורה
ארי קלמן מנכ"ל מנורה (צילום: גיא אסיאג)

ההנפקה בת"א נכנסה להקפאה ומנורה מבטחים הופכת לבעלת השליטה ב־ERN

חברת הביטוח רוכשת עוד 30% מחברת הסליקה ותעלה לאחזקה של 70%. העסקה משקפת ל־ERN, ששאפה לבצע הנפקה באחוזת בית לפי שווי של מיליארד שקל, שווי של כ־560 מיליון שקל לפני הכסף

הנפקת חברת הסליקה ERN נכנסה להקפאה נוכח המצב בשווקים, וחברת הביטוח מנורה מבטחים מנצלת את המצב על מנת לעלות לשליטה בחברה שכיום נשלטת על ידי משפחת נתנזון באמצעות החברה הפרטית אס.איי.בי.
מדובר בעסקה שנחתמה היום ושכוללת כמה נדבכים שבסופה תעלה מנורה מבטחים מאחזקה של 40% לאחזקה של 70%, ואילו משפחת נתנזון תמשיך להחזיק ביתרת המניות 30%, בעוד שקודם לכן היא החזיקה ב־60%. היקף ההשקעה הכולל עומד על כ־190 מיליון שקל.
השלב הראשון הוא מימוש אופציה שניתנה למנורה מבטחים לרכוש 10% ממניות ERN תמורת 38.5 מיליון שקל. השלב השני כולל רכישה של 20% נוספים תמורת 150 מיליון שקל: 90 מיליון שקל ישולמו למשפחת נתנזון ועוד 60 מיליון שקל יוזרמו לתוך החברה, כאשר חלק מהסכום הזה הוא למעשה המרה של הלוואת בעלים שגם מנורה מבטחים העמידה לחברה בעבר בהיקף של 32.6 מיליון שקל.
השווי של ERN בעסקה עומד על 600 מיליון שקל אחרי הכסף, ועל 560 מיליון שקל לפני הכסף. מדובר על שווי נמוך משמעותית מזה שלפיו שאפו השותפים להנפיק את החברה בבורסת ת"א בעת שהגישו תשקיף בחודש מרץ האחרון — 800 מיליון שקל עד מיליארד שקל. אולם מאז השתנו התנאים בשוק בצורה משמעותית בשל העלאות הריבית על ידי בנק ישראל, בדומה לבנקים מרכזיים אחרים בעולם, שהן הכלי המרכזי במאבק של הבנקים המרכזיים באינפלציה שהרימה את ראשה.
לפי ההודעה של מנורה מבטחים, השותפים ב־ERN יפעלו על מנת להוציא את הנפקת החברה לפועל בהמשך, אך לפי שווי צנוע יותר של 600 מיליון שקל, ואם הדבר לא יצא לפועל, מנורה מבטחים תוכל לקנות מניות נוספות במשך 12 החודשים שלאחר מכן לפי השווי הזה.
להערכת מנורה מבטחים, העסקה תייצר לה רווח נקי של 100 מיליון שקל. זאת, בין היתר, משום שמנורה מבטחים רכשה את הנתח הראשוני שלה ב־ERN לפני חמש שנים לפי שווי חברה של 250 מיליון שקל בלבד, כך שגם אם ההנפקה תצא לפועל בשווי הנוכחי המתוכנן, מדובר בתשואה נאה למנורה מבטחים.
ERN הוקמה לפני יותר מ־20 שנה על ידי רוני נתנזון והיא אחת מהחברות הוותיקות בישראל שפועלות בתחום הסליקה. החברה, שמנוהלת על ידי שי פרמינגר, החלה את הפעילות שלה בתחום סליקת הצ'קים, אך כיום היא מציעה שירותים פיננסיים נוספים.