סגור
סניף שופרסל במודיעין
סניף שופרסל במודיעין (יריב כץ)

העלאות המחירים סידרו את הרבעון הראשון של שופרסל

קבוצת הקמעונאות סיכמה את הרבעון הראשון עם צמיחה של 6.3% במכירות ל-66 מיליון שקל, הרווח הנקי זינק פי 2.4 ל-66 מיליון שקל; המאבק שניהלה שופרסל בספקים שביקשו להעלות מחירים הובילו לשיפור תנאי הסחר לרשת. שופרסל: "יש שני גופים שאחראים ליוקר המחיה: הספקים והממשלה"

גל ההתייקרויות הראשון בסבב שנפתח בנובמבר 2022, ולצד התייעלות מקיפה, השפיעו על ביצועי שופרסל, שרשמה שיפור בכל הפרמטרים ביחס לשפל שהציגה ברבעון הראשון אשתקד. אז התפטר מנכ"ל החברה איציק אברכהן, שחזר בהמשך לכהן כיו"ר.
מכירות הקבוצה ברבעון הסתכמו ב־3.7 מיליארד שקל, עלייה של 6.3%, והרווח הנקי טיפס ל־66 מיליון שקל, פי 2.4 מאשר בתקופה המקבילה אשתקד. הצמיחה במכירות הושגה בעיקר כתוצאה מעלייה של 7.1% במכירות זרוע הקמעונאות שהסתכמו ב־3.4 מיליארד שקל, בעקבות עיתוי חג הפסח שהוביל לעלייה של 4.7% במכירות החנויות הזהות, מהרחבת הפעילות הסיטונאית עם רכישת יתרת (25%) מניות אמיגה בדצמבר האחרון והשלמת רכישת חברה המפיץ יוסי ישראלי בינואר השנה, כמו גם רכישת רשת הסטוק דן דיל.
שיפור תנאי הסחר לרשת הוביל לשיפור ברווחיות הגולמית ל־27% לעומת 26.4% ברבעון הראשון אשתקד. תוכנית ההתייעלות בהיקף של כ־200 מיליון שקל שיישמה החברה בסוף 2022, הובילה לצמצום שיעור הוצאות מכירה, שיווק, הנהלה וכלליות ל־22.9% מהמכירות לעומת 23.5% מהמכירות בתקופה המקבילה אשתקד, והשילוב של השניים סייע לחברה לרשום זינוק חד של 48% ברווח התפעולי שצמח ל־151 מיליון שקל ושיקף רווחיות תפעולית בגובה 4.1% מהמכירות לעומת 2.9% בתקופה המקבילה אשתקד.
גל ההתייקרויות הנוכחי, שייכנס לתוקף בעוד כשבוע, מבטיח שיפור חד יותר בתוצאות המחצית השנייה של השנה. זאת, שכן בשונה מהמאבק שניהלה בבקשות הספקים להעלאות מחירים בשנה שעברה, לא נרשמה כל התנגדות להתייקרויות הנוכחיות ואין בכוונת הרשת לבלום את הספקים.
"בסוף השנה שעברה היינו בפרונט המאבק בספקים בהעלאת מחירים. הצלחנו לעכב את ההעלאה ולהוריד את היקפה, אבל זה פגע בתוצאות שלנו", אמר אורי וטרמן, מנכ"ל שופרסל, בשיחה עם "כלכליסט" אחרי פרסום הדו"חות. "אנחנו קמעונאים שגם ברבעון סביר מרוויחים 2.6% בקמעונאות המזון, כך שהבעיה לא אצלנו. יש פה שני גופים שאחראים לזה: הספקים, שמעלים מחירים ואני בסוף מקבל את העליות, כי בחלק מהמקרים אין לי ברירה כי יש מונופולים במדינה, והגוף השני הוא הממשלה, שצריכה לטפל בצורה רצינית. אפשר לעשות זאת בהורדת מכסים, בהקלה על היבוא, ובפתיחת מונופולים שבמשא ומתן איתם אנחנו מוגבלים. נתנו להם (למשרד הכלכלה - נ"ק) את כל האפשרויות. מחר אני בפגישה עם מנכ"ל משרד הכלכלה, שוב על הדבר הזה. אנחנו מוכנים לעזור, אבל הפתרון לא אצלנו".
עבור שופרסל, המבקשת להיכנס כשותפה (19.9%) בחברה שתחזיק בזיכיון למותג ההולנדי ספאר, תקים רשת חנויות ותשיק מאות ממוצרי המותג בסניפי שופרסל, הסיטואציה הנוכחית של הזינוק במחירי המזון חיובית. הלחץ שבו מצויים שרי האוצר והכלכלה, המנסים למצוא כלים שיוכלו להפחית את יוקר מחירי המזון, עשוי להפעיל לחץ על רשות התחרות, הבוחנת את הבקשה זה כחודשיים ועדיין לא קיבלה החלטה.
איציק אברכהן, יו"ר שופרסל, זיהה את הלהט של שר הכלכלה ניר ברקת שרץ להצטלם בהשקת קרפור ואמר כי "אני מאמין שברקת רוצה לעזור להביא את רשת ספאר לארץ, אני בטוח שהוא באמת מאמין שזה יתרום להורדת המחירים ואני מקווה שנקבל את האישור. מאחר שגם הממשלה וגם הציבור שיוועו לשינוי בתחרות ומצפים שמהמותג של קרפור תהיה הורדת מחירים, יהיה נכון שהמערכת תאפשר גם לנו את המשך ההתקשרות עם ספאר על מנת שנוכל לייבא בגדול מוצרים שיוכלו באמת לתרום להורדת המחירים בישראל ולצמצום התלות בספקים הגדולים. אם מדברים על לתרום להורדת מחירים, כמו שמדברים עכשיו על רשת קרפור, יהיה נכון לזרז את האישור כדי שנוכל לבצע יבוא גדול של המותג הפרטי של ספאר שיתרום להורדת מחירים".
מנכ"ל הרשת וטרמן הוסיף כי "בקמעונאות רמת התחרות גבוהה, והגיע מתחרה חדש (קרפור - נ"ק) שמוריד מחירים, מפרסם, ומתיימר להיות מאוד זול וזה מייצר תחרות. לנו יש מעל 28% מותג פרטי והבאנו את בשורת ספאר. להערכתי, זה לא ייקח עוד הרבה זמן, בודקים את זה כבר חודשים. מדובר במותג פרטי מהעולם שיהיה ב־350 חנויות ולא ב־50", מדגיש וטרמן את העובדה שקרפור הושק ב־50 חנויות. "יכולת היבוא העצומה תאפשר לנו להוריד מחירים ב־15%-5%".
לשאלה אם מחירי ספאר בישראל לא יהיו גבוהים מאשר באירופה, כפי שקרה עם מותג קרפור, אמר וטרמן: "הכל יחסי. אני מניח שלא נוכל למכור במחירי ספאר באירופה, כי יש עניינים של מע״מ, יבוא ועוד, אבל בסוף אנו מגדירים את רמת הרווח שלנו. אז אני לא יודע להתחייב, אבל יש פה דרמה כי נפתחנו למקור של חברה שמוכרת ב־40 מיליארד יורו בשנה ומאמינים שזה ייתן לנו אפשרות לעשות טוב".