סגור
משקה אנרגיה בלו BLU
משקה אנרגיה בלו (צילום: Igal Vaisman / Shutterstock.com)

נחשף בכלכליסט
לקראת חתימה: כרמל תשלם על בלו עד 450 מיליון שקל

כרמל קורפ, לשעבר יקבי כרמל, ממשיכה באסטרטגיית הגיוון מעבר ליין, וצפויה לרכוש את יצרנית משקה האנרגיה שבבעלות קבוצת SFS של ענאן שמשום. העסקה: 250 מיליון שקל במזומן והיתרה בכפוף לעמידה באבני דרך

כרמל קורפ (לשעבר יקבי כרמל), על סף עסקת ענק, במונחים שלה, שבמסגרתה תרכוש מחברת ההחזקות של ענאן שמשום, SFS החזקות, את חברת בלו ישראל, שמייצרת ומשווקות את משקה האנרגיה בלו (BLU). שמשום יקבל עד 450 מיליון שקל עבור החברה. בשלב ראשון 250 מיליון שקל, ויתרת 200 מיליון השקלים בכפוף לעמידה באבני דרך.
המגעים בין הצדדים נחשפו בתחילת מרץ ב"כלכליסט", והחתימה על מזכר הבנות עשויה להתרחש עוד לפני ליל הסדר. כרמל קורפ טרם החליטה אם תבצע את הרכישה עם שותפים ובאיזה מיתווה. בלו אינטרנשיונל, שמייצאת את המשקאות לחו"ל, אינה כלולה בעסקה. קרן קדמה מחזיקה ב־24.9% ממניות כרמל קורפ, וכלל תעשיות של לן בלווטניק מחזיקה ב־7%.
עבור שמשום מדובר באקזיט משמעותי, שכן הוא יישאר עם שאר פעילויות קבוצת SFS, בתחומי הנדל"ן, ייצור ושיווק השמנים, ייצור ושיווק ממתקים, הפעלת מוסכים וסוכנות רכב, ואפילו אולמות אירועים.
קבוצת SFS הוקמה בשנות השבעים, כמפיצה של מוצרי חברת עלית בעיקר במגזר הערבי. בשנות השמונים, בהיותו בן 17, החל שמשום לנהל את הקבוצה, זמן לא רב לאחר שהתייתם מאביו. ב־2005 החלה הקבוצה לשווק את מותג משקאות האנרגיה XL, במטרה להתחרות במוביל השוק דאז רדבול. ב־2009 איבד שמשום את הזיכיון ל־XL, אבל בתוך שנה בלבד החל לייצר בעצמו את משקה האנרגיה בלו, והגיע במהירות לנתח שוק שהפך אותו לשחקן השני בגודלו בענף. ב־2013 הקבוצה נכנסה לתחום הנדל"ן וגם הקימה מתחמי אירועים. ב־2017 היא נכנסה לתחום המאפים, וב־2019 לתחום הפולימרים, לאחר שרכשה את חיפה פולימרים, שמייצרת ניילון תעשייתי גמיש.
ב־2020 נכנסה קבוצת SFS לתחום המיחזור — פעילות שסיבכה את שמשום, שעומד כיום במרכז חקירת חשד להונאת ענק בענף זה. בדצמבר הוא נעצר, לצד חשודים נוספים, בשל חשדות למרמה, זיוף, עבירות מס, הלבנת הון ושורת עבירות כלכליות נוספות, שהסבו למדינה, לפי החשד, נזק בהיקף של כ־335 מיליון שקל. החשד הוא שהחברה של שמשום דיווחה למשרד להגנת הסביבה דיווחים כוזבים בנוגע לכמות מכלי המשקה שאספה ושלחה למיחזור — כדי לחמוק מהטלת קנסות — בין השאר, באמצעות שימוש בחשבוניות פיקטיביות, מסמכים מזויפים ויצירת מצג שקרי של איסוף מכלי משקה.
זו אינה החקירה הפלילית הראשונה נגד שמשום, שנעצר ב־2018 בחשד לזיוף תעודת משלוח של משקאות מיובאים, עבירות מס והלבנת הון. אותה חקירה לא הבשילה עד היום לכתב אישום, ושמשום, שגם הפעם מכחיש את החשדות נגדו, משוכנע שגורלה יהיה זהה והיא תסתיים בלא כלום.
עד השנה SFS ייצרה את משקאות בלו בפולין, אך באחרונה היא מייצרת במפעל בקדמת הגליל, שאותו הקימה בהשקעה של 20 מיליון יורו. שטח המפעל 3,000 מ"ר, והוא נבנה על קרקע של 10 דונמים.
משקאות האנרגיה אחראים ל־51% מהכנסות חברות הליבה בקבוצת SFS, נכון ל־2023 — שנה שאותה סיימה עם הכנסות של 495 מיליון שקל, עלייה קלה של 4.8% לעומת הכנסות של 472 מיליון שקל ב־2022. כלומר, ההכנסות ממכירת משקאות האנרגיה עומדות על כ־200 מיליון שקל. לפי הצפי של החברה, היא תסיים את השנה הנוכחית עם הכנסות של 580 מיליון שקל. הקבצה מעסיקה כיום 250 עובדים, 40 נהגים ו־30 סוכני מכירות.
עבור כרמל קורפ זו עסקה משמעותית ומאתגרת פיננסית, שכן היא נסחרת בבורסת ת"א לפי שווי של 375 מיליון שקל, ונכון לסוף 2023 בקופתה רק 43 מיליון שקל. החברה ביצעה הנפקת זכויות בסוף מרץ, וגייסה 43 מיליון שקל.
למרות המלחמה מאז 7 באוקטובר הצליחה כרמל קורפ לשפר ב־17% את ההכנסות ב־2023 ל־325 מיליון שקל לעומת 275 מיליון שקל ב־2022. הרווח התפעולי זינק ל־40 מיליון שקל לעומת 12 מיליון ב־2022, והרווח הנקי הגיע ל־30 מיליון שקל לעומת הפסד של 4.3 מיליון שקל.
רכישת בלו היא במסגרת האסטרטגיה החדשה של כרמל קורפ — התרחבות מעבר לשוק היין. ביוני 2023 נכנסה החברה לשוק הבירה, כשחתמה על חוזה להפצת המותגים קורונה, סטלה ארטואה, לף והוגרדן. מדובר בתחרות ישירה בשתי מובילות השוק: החברה המרכזית, שמייבאת את מותגי קרלסברג וטובורג; וטמפו, שמייבאת את המותגים גולדסטאר והייניקן.
את חברת היקב רכשה קרן קדמה בשנת 2013 תמורת 165 מיליון שקל. הנתח שלה בשוק היין עמד ב־2023 על 31%.
באוגוסט 2022 יקבי כרמל נכנסה לבורסה בת"א באמצעות מיזוג עם כלל משקאות, שמחזיקה ב־30% ממניות יפאורה־תבורי, שבעצמה מייצרת ומשווקת משקאות קלים. המיזוג התבצע לפי שווי של 841 מיליון שקל לחברה הממוזגת, אך מאז המניה של החברה הממוזגת, ששינתה את שמה לכרמל קורפ, נחתכה ביותר מחצי.