סגור
אהרון פרנקל איש עסקים ויזם בינלאומי
אהרון פרנקל. ההערכה שמדובר בצעד טקטי הולכת ונמוגה (צילום: אוראל כהן)

בלעדי
כך פוצצה מנורה מבטחים את עסקת פרנקל-שופרסל

קבוצת מנורה הודיעה אתמול אחר הצהרים על דחיית ההצעה למכור לפרנקל את המניות, בטענה כי המחיר שניתן למניית שופרסל בעסקה נמוך מדי; שעתיים לאחר מכן הפתיע איש העסקים את המעורבים כשהודיע על ביטול המהלך

הנסיגה של אהרון פרנקל מעסקת שופרסל היכתה אתמול בתדהמה את המעורבים. תחילה התנהלו השערות כי מדובר בצעד טקטי שבסיומו ישוב פרנקל לשולחן המו"מ, אבל הההערכה הזו הולכת ונמוגה.
מאחורי ההתפתחות המפתיעה שנחשפה בכלכליסט עומדת חברת הביטוח מנורה מבטחים. עד אתמול היה גוף אחד מבין המחזיקים הגדולים במניות החברה, מגדל, שהודיע שלא ישתתף במכירת המניות לפרנקל.
אף שמגדל היא בעלת המניות הגדולה בשופרסל כיום, עם אחזקה של 12.2%, ניתן היה לבצע את העיסקה בלעדיה. פרנקל שביקש תחילה לרכוש 15% מהמניות עם אופציה ל-7.5% התפשר בסופו של דבר על 10% פלוס 5%. מהלך כזה ניתן היה לבצע ללא מגדל.
זאת לאחר שבמו"מ ביקשו המוסדיים למכור לו מעט ככל האפשר מהנתח שלהם, והוא רצה יותר. אלטשולר שחם, כלל, הראל, הפניקס, ילין ומיטב ומור ואחרים הסכימו למהלך שנסגר על מחיר מניה של 25 שקלים במכירה ושל 27 שקלים באופציה.
פרנקל הודיע לכל המוסדיים שעימם ניהל את המו"מ, כבר בתחילת הדרך, כי ללא השתתפות של כולם במהלך, הוא לא יבצע אותו. ההשתתפות חשובה לו משתי סיבות: האחת, מיצוב כמי שהמוסדיים מאמינים ביכולותיו ומצטרפים אליו במהלך יחד. השניה, מעין "ביטוח" שהצעדים שלו בחברה יקבלו את גיבוי המוסדיים בעלי המניות הגדולים גם לאורך התקופה שבה ביקש לבצע שינויים בהתנהלות.
וואולם מנורה הודיעה אתמול ב-17.00 כי החליטה שלא להשתתף. השיקול היה עסקי: המחיר שהציע פרנקל נמוך מדי לטעמה. פרנקל לא היה מוכן להעלות את המחיר לאחר שכבר קיבל הסכמה משמונה מוסדיים אחרים עובדה זו המחישה את המורכבות של העיסקה שכמוה לא נעשו בשוק ההון עד כה.
מעבר למחיר שנראה להם נמוך (שופרסל נסחרת ב-30% יותר לפני מספר חודשים), במנורה ומגדל סברו גם שלא ברור אם לפרנקל יש יכולות להבריא את החברה.
מנורה אחזקות מנוהלת ע"י ארי קלמן, וחברת הביטוח ע"י יהודה בן אסייאג. מנהל ההשקעות הראשי ניר מורוז ואנשיו לא אהבו מהרגע הראשון את העיסקה והמודל שלה. מנורה גם היתה ככל הנראה הגוף היחיד שהביא את ההחלטה לדיון בועדת ההשקעות של הקבוצה.
אבשלום פלבר, ממייסדי חברת ההתפלה איידיאיי והמנכ"ל שלה מכהן כיו"ר ועדת ההשקעות במנורה וחברים בה עוד יאיר סרוסי שהיה יו"ר הפועלים, יעקב רוזן וגדי גרינשטיין שהיה מנהל ההשקעות של הפניקס.
התגובה של מנורה טרפה את הקלפים של פרנקל ושל המוסדיים האחרים שמאד רצו את העיסקה מתוך אמונה שבעל מניות מרכזי יהיה משקל מייצב להנהלת החברה והיו"ר אברכהן. פרנקל עוד קיים התייעצויות עם אנשים ובשעת ערב החליט לרדת סופית מהעיסקה.