סגור
אהרון פרנקל על רקע סניף של שופרסל
אהרון פרנקל על רקע סניף של שופרסל (יריב כץ אוראל כהן)

בלעדי
מגדל ביטוח לא תמכור נתח ממניותיה בשופרסל לפרנקל

חברת הביטוח, שהיא בעלת המניות הגדולה ברשת הקמעונאות כיום (12.2%), החליטה לא למכור מניות לאהרון פרנקל, שצפוי להפוך לבעל השליטה בשופרסל. הסיבה: במגדל ביטוח מאמינים שהמניה עוד תציף ערך ולכן מחיר העסקה אינו אטרקטיבי

דווקא מחזיקת המניות הגדולה ביותר בשופרסל, חברת מגדל ביטוח, אינה משתתפת בעסקה למכירת המניות שהמוסדיים מחזיקים בענקית הקמעונאות לאהרון פרנקל. כך נודע ל"כלכליסט".
עוד נודע כי חיים כצמן מחזיק באמצעות ג'י סיטי (לשעבר גזית גלוב) ב־2% ממניות שופרסל, שאותן רכשה החברה בשנה האחרונה. ככל הידוע, כצמן אינו מעורב במהלך של פרנקל מול המוסדיים, ולא ימכור את מניותיו בשלב זה.
מגדל מחזיקה בנתח המניות הגדול ביותר בשופרסל, 12.22%, ואחריה בית ההשקעות אלטשולר שחם, שירד מעט באחזקותיו מאז ניסיון ההשתלטות הקודם של משפחת קרסו, ל־10.13%. מקרב חברות הביטוח מנורה מבטחים מחזיקה ב־10%, הראל ב־9.48%, כלל ביטוח ב־8.89% והפניקס־אקסלנס ירדה לאחזקה של 8.27%.
חלק מהאחזקות של כל אחד מהגופים המוסדיים הוא באמצעות קרנות נאמנות, שאינן יכולות להשתתף בעסקה. כל גוף ימכור במסגרת העסקה 15% לערך ממניותיו, וגם בתי השקעות שאינם בעלי עניין, כמו ילין לפידות ומיטב, ישתתפו במכירה. בסופו של השלב הראשון בתהליך ירכוש פרנקל כ־10% ממניות שופרסל תמורת כ־660 מיליון שקל ויקבל אופציה לרכישת כ־5% נוספים במחיר גבוה ב־10% מהמחיר בעסקת הרכישה.
אתמול, בעקבות הפרסום ב"כלכליסט", זינקה מניית שופרסל ב־6% בבורסת תל אביב והתקרבה למחיר העסקה הראשונה, 25 שקל למניה.


למגדל ביטוח יש כמה נקודות השקה עם שופרסל ועם פרנקל שעשויות להוות סיבה לכך שהחברה לא מעוניינת למכור לו מניות בשופרסל. הראשונה: יו"ר מגדל ביטוח יפתח רון־טל ביקש להתמנות ליו"ר שופרסל לפני כשנתיים, אבל איציק אברכהן, מנכ"ל החברה דאז וכיום היו"ר שלה, טרפד את המהלך. ההערכות אז היו שמגדל תצדד ביקי ודמני, יו"ר שופרסל לשעבר, שכיהן לצד רון־טל בדירקטוריון חברת חשמל והגיע לעימות סוער עם אברכהן, שבסיומו הודח מתפקיד יו"ר שופרסל. אבל רון־טל נחלש מאוד בדירקטוריון מגדל, וכמעט אינו מצליח להעביר החלטות. נראה כי ימיו במגדל אינם צפויים להיות ארוכים. כפי שנחשף ב"כלכליסט", בעל השליטה במגדל ביטוח שלמה אליהו נחוש להדיח אותו ולא לחדש את כהונתו.
סיבה אפשרית נוספת לגבי עמדתה של מגדל ביטוח היא שהחברה היתה הגוף המוסדי הראשון שמכר לפרנקל מניות של חברת הנדל"ן המניב גב־ים, כשזה ניסה להשתלט על החברה — ובסופו של דבר עשה סיבוב של 1.1 מיליארד שקל על ההשקעה.
ככל הנראה, שתי ההערכות שגויות. מקורבים למגדל ביטוח אמרו כי האמת פשוטה בהרבה: במחיר הזה מנהליה אינם רואים לנכון למכור את האחזקות בשופרסל, שכן הם סבורים שהמניה תציף ערך בעתיד.
פרנקל לא צפוי להסתפק בעסקה הזו וינסה לעלות לכיוון אחזקה של 20%–22% בשופרסל. זאת באמצעות רכישות בבורסה או ברכישות מגורמים נוספים שמחזיקים במניה.
ג'י סיטי שבשליטת חיים כצמן רכשה 2% בשופרסל בשנה האחרונה כהשקעה פיננסית, ונראה כי עסקה עתידית בינה לבין פרנקל היא אפשרות ריאלית שתסייע גם לכצמן
ככל הידוע, המוסדיים יגדרו את עצמם מרכישות עתידיות של פרנקל, ואם ירכוש ממי מהם במחירים גבוהים יותר, הם דורשים פיצוי עבור ההפרש.
פרנקל עשוי לפנות לבעלי מניות פרטיים ולרכוש את חלקם. אחד מהם כצמן, שנקלע לקשיים בנורסטאר ובחברה־הבת ג'י סיטי, שאיגרות החוב שלהן נסחרות ב־70 אגורות לשקל. ג'י סיטי רכשה את אחזקתה בשופרסל במהלך השנה האחרונה כהשקעה פיננסית, ונראה כי עסקה עתידית בינה לבין פרנקל היא אפשרות ריאלית, שכן בתמורה היא יכולה לרכוש אג"ח של עצמה.
העסקה עצמה מתקדמת ומצויה בשלבי חתימה, והמו"מ להסתיים עוד השבוע.
את המגעים מטעם פרנקל מנהל נציגו בישראל אילן גיפמן, שהוביל גם את המהלך לרכישת מניות גב־ים. המוח הנוסף — ואולי העיקרי מאחורי המהלך — הוא יובל גנני מפירמת רואי החשבון ארנסט אנד יאנג, שעלתה לכותרות באחרונה כמשרד ראיית החשבון של חברת יונט קרדיט שנקלעה לקשיים. גנני פעיל גם מול האחים זלקינד, בעלי השליטה במתחרה של שופרסל, קרפור, ונחשב מקורב אליהם.